//
کدخبر: ۲۶۰۵۹۷ //
کتابی برای والدین و کودکان

کتاب کودک، والدین و مقوله تربیت جنسی منتشر شد

کتاب«کودک، والدین و مقوله تربیت جنسی» تالیف آرزو مام احمدی با ضمیمه کتاب کار کودک روانه بازار شد. این کتاب اردیبهشت ماه سال جاری از سوی انتشارات آوامتن تهران به چاپ رسید.

کتاب کودک، والدین و مقوله تربیت جنسی منتشر شد
به گزارش فرتاک نیوز،

آرزو مام احمدی از پژوهشگران حوزه تربیت کودک است. او کارشناس ارشد مدیریت آموزشی است و یازده سال سابقه  تدریس در دانشگاه دارد. مام احمدی علاوه بر سابقه آموزگاری آموزش و پرورش، در زمینه روش‌های نوین آموزشی از جمله مونته سوری نیز فعالیت می‌کند که حاصل تجربه هایش به زودی در قالب کتاب کار منتشر خواهد شد.

آرزو مام احمدی با اشاره به چگونگی شکل‌گیری  کتاب«کودک، والدین و مقوله تربیت جنسی» می‌گوید: هدف از نوشتن کتاب تربیت جنسی کودک، افزایش آگاهی والدین در خصوص موضوعات مهم دوران کودکی است که بسیاری از والدین، همچنین معلمان و مربیان اطلاعی از آن ندارند. افزایش آگاهی آنان در خصوص شیوه آموزش کودک در حیطه مسایل خصوصی و جنسیتی مهمترین هدف من بود.

او با اشاره به اهمیت مساله تربیت جنسی کودکان می‌گوید: سخنرانی‌هایی که در دانشگاه داشتم و کارگاه‌هایی که برای والدین برگزار کردم به من این نکته را متذکر شدند که مشکلات جامعه ما به‌ویژه در حوزه کودکان، حاصل نداشتن شناخت است و دربین طبقه تحصیل کرده نیز این ناآگاهی‌ها وجود دارد، بنابراین تصمیم گرفتم تا جهت آگاه کردن والدین از نحوه تربیت فرزندانشان، کارگاه‌های آموزشی درباره مسائل و مشکلات کودکان برگزار کنم که یکی از این مسائل تربیت جنسی کودکان بود.

جامعه ما مشکلات زیادی در حوزه تربیت جنسی کودک دارد و هر روز بر آسیب‌های ناشی از ناآگاهی والدین و فرزندان افزوده می‌شود. این پدیده جدید نیست و آزار جنسی از قدیم الایام در مورد کودکان  وجود داشته است اما درحال حاضر با توجه به گسترش ارتباطات در جامعه،  توجه به مسائل مذکور بیشتر شده و آسیب‌های مربوط به این حوزه نیز گسترده‌تر شده‌اند.

این مدرس دانشگاه در ادامه می‌گوید: کودکان به عنوان افراد آسیب پذیر جامعه هستند بنابراین برای مصونیت ایشان از مشکلات اجتماعی افزایش اطلاعات آنها را از طریق آموزش لازم می سازد. اما ایا مکان‌هایی مشخص جهت آموزش به کودکان وجود دارد؟ آیا معلمان مدارس در این خصوص آموزش می‌بینند؟ آیا جامعه در این خصوص احساس مسئولیت می‌کند؟

مام احمدی با تاکید بر نقش خانواده در آموزش های جنسی کودکان می‌گوید: اولین مکان مطمئن برای آموزش کودکان در حیطه تربیت جنسی خانواده است. کودکان از طریق والدین بهتر از هر شخص دیگری مشکلات رفتاری و جنسیتی خود را حل خواهند کرد، به شرطی که مطمئن شوند والدین پناهگاه امن و منبع اطلاعاتی مفیدی برایشان هستند. اما ابتدا لازم است والدین آموزش‌های لازم را بگیرند پس از آگاه شدن، افراد مذکور به راحتی می‌توانند کودکان سه تا دوازده سال را از مسایل اجتماعی و عواقب آن آگاه کنند، در ضمن نحوه مقابله با آن مسائل را آموزش دهند و حتی راهکارهای جدیدی برای انتقال بهتر مفاهیم در این خصوص ابداع کنند. والدین آگاه می‌توانند این کتاب را بخوانند و هر آنچه درک خواهند کرد به صورت کاربردی اجرا کنند.

این پژوهشگر به محتوای کتاب نیز اشاره کرده و می‌گوید: متن کتاب براساس موضوعات مهمی که والدین باید در ارتباط با تربیت جنسی کودک بدانند، تنظیم شده است. هر بخش از کتاب با کارهای عملی که توسط والدین و کودک باید انجام گیرد همراه است و قبل از هرچیز، خود والدین باید درباره موضوعاتی که به کودک لازم است آموزش داده شود اطلاعات لازم را کسب کرده و سپس به صورت عملی ارائه دهند. بخش سوم کتاب که با آموزش والدین به کودک شروع می‌شود قبل از هرچیز،  پدر ومادر از شیوه آموزش آگاه می‌شوند و سپس به آموزش کودک خود با استفاده از ابزار گفته شده، می‌پردازند.

او در ادامه می‌گوید: اگر در ارائه مطالب به کودک که باید به صورت عملی انجام شود، عجله کنید یا پشتکار لازم را نداشته باشید، آموزش چندان مفید نخواهد بود در اکثر کتاب‌های آموزشی، ایده کلی این است که هر بخش را هرچه سریعتر به اتمام برسانید اما در آموزش تربیت جنسی به کودک، این مسائل به هیچ وجه صادق نیست. بنابراین کتاب حاضر درصدد است که نقش یک معلم را داشته باشد و مطالب مورد نیاز والدین و کودک را به ساده‌ترین نحو بیان کند تا اگر کارگاه یا معلمی در دسترس نبود بتوانند خودشان از عهده آموزش کودک برآیند.

او با معرفی بخش ضمیمه کتاب ادامه می‌دهد: در قسمت ضمیمه کتاب نیز کودک فعالانه به صورت عملی به رنگ آمیزی صفحات و یادگیری اعضای بدن خود خواهد پرداخت. کودک سه تا هشت ساله بدون کمک والدین امکان استفاده درست از کتاب را نخواهد داشت والدین لازم است اول کتاب را بررسی کرده و با حوصله زیاد مطالعه کنند سپس همراه فرزندشان کارهای عملی آن را جهت پیشگیری از مسایل موجود اجتماع و کودک آزاری بکار گیرند.

نویسنده کتاب «کودک، والدین و مقوله تربیت جنسی» می‌گوید: کتاب حاضر، شامل پنج بخش است که هریک از بخش‌ها هدفی مشخص را دنبال می کند؛ بخش اول کلیاتی  درخصوص تربیت جنسی، تفاوت آن با آموزش جنسی، هویت جنسی، کودک آزاری و انواع آن همچنین به نقش مدارس در تربیت جنسی و... می پردازد. بخش دوم به والدین مربوط است و نحوه آگاه سازی آنها از تربیت جنسی، آموزش و نحوه پیشگیری از سواستفاده‌های جنسی است.

بخش سوم آموزش کودک از طریق والدین است که از آموزش اعضای مختلف بدن شروع می‌شود و با آموزش آگاهی از انواع احساسات و آموزش انواع مهارت‌های مهم زندگی که پیش نیاز تربیت جنسی است بیان می‌شود. بخش چهارم به درمان کودکان بعد از سواستفاده ی جنسی  با روشهای مختلف پرداخته می شود.

در آخر کتاب، کارهایی که کودک برای یادگیری مباحث مختلف تربیت جنسی لازم دارد گنجانده شده است تا در این مرحله، ارزشیابی از آموخته های کودک در خصوص تربیت جنسی که والدین آموزش داده‌اند ارزشیابی و سپس بازخورد مؤثر در این حیطه توسط آنان داده می‌شود. کارها به صورت نقاشی شده هستند و کودک باید قسمت‌های مختلف را رنگ آمیزی، متصل یا نامگذاری کند.

برای کودکان کمتر از 7 سال آموزش اعضای بدن، امکانپذیر است و شناسایی و نام اعضای بدن را به صورت شفاهی سوال کنید، اما برای کودکان بزرگتر، قسمت‌های مربوط به نامگذاری را باید خودشان پر کنند.

گزارش : حسین زندی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۶۰۵۹۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان