//
کدخبر: ۲۳۵۹۹۰ //

کنترل تب اساس پیشگیری از تشنج در کودکان است

بروز تشنج در کودکان به میزان تب مربوط نمی شود. برای پیشگیری از تشنج کودکان مهم ترین کار کنترل و پایین آوردن تب است.

کنترل تب اساس پیشگیری از تشنج در کودکان است
به گزارش فرتاک نیوز،

بروز تشنج در کودکان به میزان تب مربوط نمی شود. برای پیشگیری از تشنج کودکان مهم ترین کار کنترل و پایین آوردن تب است.

وحید مقرب متخصص کودکان و نوزادان اظهار داشت:  تشنج ناشی از تب معمولا در کودکان  6 ماهه تا 5 سال رخ می‌دهد، هر چند گاهی این نوع تشنج قبل از یک سالگی یا بعد از پنج سالگی هم دیده می‌شود. در برخی خانواده‌ها تشنج بسیار شایع‌تر بوده که علت آن زمینه ژنتیکی است.

وی افزود: نکته مهم در تشنج ناشی از تب در کودکان این است که بروز تشنج ربطی به میزان تب ندارد. بروز تشنج در شیرخواران و کودکان در هر  درجه ای از تب می تواند اتفاق بیفتد و لزوما در دمای بالا نیست. گاهی اوقات هنگام پایین آوردن دمای بدن نیز تشنج رخ می دهد.

به گفته وی از شایع ترین انواع تشنج در کودکان تشنج ناشی از تب است که  معمولا از خوش خیم ترین نوع تشنج ها است.

وی گفت: تشنج در نوزادان علایم متفاوتی دارد ممکن است به صورت حرکات شدید اندام ها، پرش های عضلانی تکراری، لرزش پلک ها، سفت شدن اندام ها، حرکات شبیه مکیدن یا جویدن در دهان، گریه غیر طبیعی یا حرکات غیر طبیعی چشم ها دیده شود در بعضی نوزادان تنها علامت تشنج توقف تنفس به مدت بیش از 20 ثانیه و کبود شدن نوزاد است.

به گفته وی معمولا تشنج در اولین ساعات بروز تب پدیدار شده و گاهی حتی والدین متوجه تب کودک نمی گردند و پس از وقوع تشنج متوجه تب در نزد کودک می شوند. تشنج به صورت از دست رفتن ناگهانی هوشیاری ، قفل شدن فک، سیاه شدن دور لب، سفت شدن تمام بدن و به دنبال آن حرکاتی شبیه دست و پا زدن بروز می کند.

این متخصص کودکان و نوزادان  با بیان این مطلب که اولین کار بعد از بروز تشنج در کودک باز نگه داشتن راه تنفسی آن است گفت:  والدین به محض دیدن تشنج  در کودک خود  به شرط آنکه فک کودک قفل نشده باشد راه تنفسی او را با  یک حوله یا دستمال باز نگه دارند. سپس  کودک را به پهلو خوابانده و  برای او شیاف دیازپام بگذارند. 

به گفته وی  والدین در این مواقع سریع با اورژانس تماس بگیرند و یا  کودک را به نزدیک ترین بیمارستان انتقال دهند.

او اضافه کرد: دادن استامینوفن، بروفن، دیازپام  و یا شیاف استامینوفن به کودک از راه های  کنترل و پایین آوردن تب است.

وی بیان کرد: معمولا کودکانی که دچار تشنج ناشی از تب می شوند اگر  بدون عارضه  و یا سابقه فامیلی باشد در بزرگسالی مشکلی نخواهند داشت و دچار تشنج نمی شوند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۳۵۹۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان