//
کدخبر: ۴۹۷۱۳ //

آغاز به کار سامانه ملی پیشگیری طلاق بهزیستی در ۱۰ استان کشور

سه طرح اجتماعی کشوری و استانی با حضور مقاماتی از قوای سه‌گانه‌ی کشور، صبح امروز 13 شهریور در استان خراسان رضوی افتتاح شد.

آغاز به کار سامانه ملی پیشگیری طلاق بهزیستی در 10 استان کشور
به گزارش فرتاک نیوز،

در مشهد، این طرح‌ها شامل گسترش حوزه‌ی سامانه‌ی ملی پیشگیری و کاهش طلاق به 12 استان کشور، اجرای طرح مداخله در طلاق در 13 شهرستان استان و آغاز به کار اورژانس اجتماعی در 11 شهر خراسان رضوی می‌باشد.

 

در مراسم افتتاح این طرح‌های اجتماعی که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، باقر الفت، معاون پیشگیری قوه قضائیه، انوشیروان محسنی بندپی، معاون وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی، حسین مقصودی، نماینده‌ی سبزوار، رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی و سخنگوی کمیسیون شوراها در مجلس، و جلیل رحیمی، نماینده تربت جام و دبیر اول کمیسیون حقوقی مجلس حضور داشتند.

 

معاون وزیر رفاه در آغاز این مراسم گفت: آسیب‌های اجتماعی یکی از اولویت‌های امروز نظام و دولت و یکی از نگرانی‌های رهبری و مسؤولان اجرایی کشور است.

 

انوشیروان محسنی بندپی با یادآوری اینکه از سال گذشته تا کنون چند بار رهبر معظم انقلاب، مسؤولان اجرایی کشور را به حضور پذیرفته و از آنان در این خصوص توضیح خواسته‌اند گفت: رئیس جمهور نیز از بدو ورود به دولت، همواره دغدغه‌ی آسیب‌ها را داشته و بر سلامت اجتماعی به عنوان یک راهبرد تأکید داشته‌اند.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور در خصوص مبانی قانونی فعالیت‌های بهزیستی افزود: برنامه‌ی ششم که نگاه علمی و تخصصی به موضوع سلامت اجتماعی دارد بهزیستی را به عنوان متولی این بخش معرفی کرده و همه‌ی دستگاه‌ها را موظف به همکاری با بهزیستی نموده است.

 

آسیب‌های اجتماعی،‌ آسایش همه‌ی خانواده‌ها را سلب می‌کند

 

وی بحث آسیب‌های اجتماعی را یک گرفتاری عمومی توصیف کرد و گفت: اگر در جهت پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی کار جدی نداشته باشیم به تدریج آسایش و آرامش را از همه‌ی خانواده‌ها سلب می‌کند.

 

معاون وزیر رفاه ادامه داد: بهزیستی که در پیشانه‌ی بخش‌های مقابله، کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی کشور قرار دارد سه اولویت خود را پیشگیری از آسیب‌ها و معلولیت‌ها، مداخلات بهنگام علمی و تخصصی و در وهله‌ی سوم، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و با رویکرد اجتماع‌محور قرار داده است.

 

وی تصریح کرد: برنامه‌ی ششم پنج آسیب اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی، حاشیه‌نشینی و کودکان خیابانی و کار را اهداف اصلی و اولویت‌های کنترل و کاهش آسیب دانسته است.

 

وی افزود: بهزیستی در زمینه‌ی این موضوعات، 5 هزار تیم اجتماع‌محور را در 5 هزار محله‌ی کشور راه‌اندازی کرده، مراکز نگهداری مادر و کودک معتاد را ایجاد نموده و نظام مدیریت معتادین سخت دسترس را با همکاری قوه‌ی قضائیه در دستور کار قرار داده است.

 

محسنی در خصوص سامانه و برنامه‌ی مداخله در طلاق گفت: این برنامه با همکاری قوه قضائیه به اجرا درآمده و در حال حاضر به نتایج بسیار خوبی دست یافته است.

 

وی گفت: کاهش طلاق در خراسان رضوی بر خلاف سایر استان‌ها، نشان از موفقیت طرح دارد زیرا از اردیبهشت سال گذشته، این طرح در خراسان رضوی اجرا شده است.

 

وی ادامه داد: در حالی که آخرین آمارها حکایت از افزایش نسبی طلاق در کشور دارد، آمار این واقعه در خراسان رضوی رو به کاهش گذارده و رتبه‌ی این استان را در این آسیب اجتماعی از مقام اول کشور به جایگاه هشتم تنزل داده یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور تأکید کرد: اگر تدابیر علمی و تخصصی بکار بگیریم، می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی را مهار کنیم و کاهش دهیم.

 

وی گفت: بر اساس اطلاعات سامانه‌ی ثبت تقاضای طلاق خراسان رضوی، میزان سازش زوجین در فرایند پیشگیری و کاهش آسیب، به نزدیک 18 درصد رسیده که بی‌سابقه است.

 

رئیس سازمان بهزیستی کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت‌های اورژانس اجتماعی گفت: قانون تکلیف کرده که در سال جاری 150 پایگاه اورژانس اجتماعی در کشور راه‌اندازی شود که تا امروز که در ماه پنجم سال هستیم 100 پایگاه راه‌اندازی شده است.

 

وی بیان داشت: امروز همزمان با افتتاح این فعالیت در 11 شهر خراسان رضوی، بخش عمده‌ی مناطق استان زیر پوشش فوریت‌های اجتماعی می‌رود.

 

متقاضیان طلاق نمی‌توانند مستقیما به دادگاه مراجعه کنند

 

معاون پیشگیری قوه قضائیه نیز در این مراسم گفت: عمده‌ترین دلیل عدم موفقیت برنامه‌های پایداری و تحکیم خانواده تا امروز، نگاه و فعالیت بخشی‌نگر بوده است.

 

باقر الفت با اشاره به قانون برنامه ششم توسعه که به گفته او ترتیبات و تکالیف دستگاه‌ها در حوزه طلاق را مشخص کرده افزود: هم در قانون احکام برنامه، هم در برنامه‌ی ششم توسعه، و هم سیاست‌های کلی اجتماعی کشور، بهزیستی به عنوان مجری طرح‌های کاهش طلاق و آسیب‌های اجتماعی تعیین شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: برای کنترل پدیده‌ی طلاق باید فرایندی با همکاری دستگاه‌های مختلف به اجرا درآید که ارجاع متقاضیان طلاق به مراکز مشاوره، بخشی از این فرایند است.

 

وی تصریح کرد: با وجود کاهش یک درصدی طلاق توافقی پس از اقدامات انجام شده، مع‌الوصف، هنوز آمار این نوع طلاق بالاست و به همین جهت، قانونگذار تکلیف کرده که متقاضیان طلاق توافقی هم قبل از تعیین تکلیف زندگی مشترک‌شان باید به مشاور مراجعه کنند.

 

الفت اظهار داشت: حسب قانون، در سایر دعاوی خانواده نیز دادگاه‌ها می‌توانند موضوع را به مراکز مشاوره ارجاع دهند که این مسئله نیز در دست بررسی است.

 

وی بیان داشت: جلب همکاری قضات و دادگاه‌ها برای ارجاع متقاضیان طلاق به مراکز مشاوره کار سختی است اما با تلاش‌های زیاد میسر شده است.

 

وی تأکید کرد: از امروز به بعد در شهرها و استان‌هایی که سامانه‌ی ملی طلاق در آنها راه‌اندازی می‌شود کسی نمی‌تواند برای طلاق مستقیما به دادگاه مراجعه کند بلکه باید به بهزیستی مراجعه و در فرایند مشاوره قرار بگیرد.

 

محدودیت‌های بی‌دلیل برای جوانان باید برداشته شود

 

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده نیز در این مراسم طرح‌های خراسان رضوی در زمینه‌ی کاهش طلاق را یک تجربه موفق در سطح توصیف کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم شاهد نتایج مثبت این طرح در کاهش آسیب‌ها در سطح جامعه باشیم.

 

معصومه ابتکار افزود: بخشی از آسیب‌های اجتماعی امروز حاصل تغییرات جهانی اقتصاد و جامعه است که در تمام کشورها دیده می‌شود و بخشی هم خاص کشور ماست.

 

وی اظهار داشت: باید با همکاری یکدیگر به الگوی موفقی برای کاهش آسیب‌ها دست یابیم که منجر به حیات طیبه‌ی خانواده که هدف نظام است بشود.

 

به گفته‌ی معاون رئیس جمهور رسیدن به این هدف، نیاز به بسیج و حرکت جمعی دارد و تلاش‌های فرهنگی و آموزشی باید از سطح کودکان و نوجوانان آغاز شود.

 

ابتکار گفت: دولت دوازدهم برنامه‌های مختلفی در این زمینه دارد که با همکاری دستگاه‌های مختلف آنها را اجرا می‌کند.

 

وی همچنین همکاری رسانه‌ها و «رسانه‌ی ملی» را در کاهش آسیب‌ها مهم توصیف کرد.

 

وی ضمن تأکید بر آموزش‌های پیش از ازدواج برای جوانان گفت: به دلیل محدودیت‌های بی‌دلیلی که برای جوانان قائل می‌شویم و مبنای دینی و فرهنگی هم ندارد باعث می‌شویم آنها در جهل و ناآگاهی بمانند و با تصمیمات غلط، دست به رفتارهای پرخطر بزنند.

 

وی خاطر نشان کرد: باید با همکاری و هم‌فکری متخصصین و طیف‌های درگیر و نیز حوزه‌های علمیه به راهکاری دست یابیم که بتوانیم راه‌های رسیدن به تصمیم درست را به جوانان بیاموزیم که مشکلات زندگی مشترک قبل از رسیدن به مرحله‌ی تنش،  قابل حل باشد.

 

ابتکار با اشاره به اهمیت اورژانس اجتماعی در جامعه گفت: لایحه‌ی تأمین امنیت زنان در قوه‌‌ی قضائیه در حال تدوین است که امیدواریم به زودی تقدیم دولت شود.

 

وی با بیان اینکه در جامعه و خانواده خشونت وجود دارد گفت: رهبری بارها در این زمینه صحبت و بر یافتن راه حل مناسب برای حل این مشکل تأکید کرده‌اند.

 

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: باید مردم را به سمت حل مشکلات از طریق گفتگو و مذاکره پیش ببریم.

 

وی تصریح کرد: طلاق انتهای خط است و بازگشت از آن بسیار مشکل خواهد بود بنا بر این باید کاری کنیم که خانواده به این مرحله نرسد.

 

35 افتتاح اجتماعی در خراسان رضوی و 10 استان دیگر

 

شایان ذکر است در این مراسم سامانه‌ی ملی پیشگیری و کاهش طلاق در استان‌های تهران، البرز، قم، اصفهان، مرکزی، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، مازندران، گیلان و فارس رونمایی شد و کار خود را در این استان‌ها آغاز کرد.

 

همچنین فرایند مداخله در طلاق در شهرستان‌های فریمان، بردسکن، خلیل‌آباد، تایباد، چناران، بجستان، فیروزه، درگز، باخرز، تربت جام، زاوه و رشتخوار به بهره‌برداری رسید و مراکز مداخله در طلاق این شهرستان‌ها از امروز، اجرای این فرایند را آغاز کردند.

 

با احتساب این شهرستان‌ها، مجموع شهرهایی که در خراسان رضوی پوشش این طرح را دارند در حال حاضر به 20 شهرستان رسیده است.

 

اضافه می‌شود شهرهای فریمان، باخرز، بردسکن، بینالود، تربت جام، خواف، رشتخوار، زاوه، سرخس، تایباد و جوین نیز امروز شاهد افتتاح پایگاه اورژانس اجتماعی بودند.

 

این افتتاح‌ها از طریق ویدئو کنفرانس و به صورت همزمان در سایر نقاط کشور و استان انجام گرفت.

 

منبع: برنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۹۷۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان