//
کدخبر: ۳۴۰۷۶۷ //
سرکنسول ایران در سلیمانه عراق:

فعالان اقتصادی کرمانشاه برای حفظ بازار عراق کالاهای خود را در آن کشور تولید نمایند/تقویت گردشگری سلامت باعث جذب بیماران اقلیم کردستان خواهد شد

سرکنسول ایران در سلیمانه عراق با حضور در جمع فعالین اقتصادی کرمانشاه گفت: فعالان اقتصادی کرمانشاه برای حفظ بازار عراق کالاهای خود را در آن کشور تولید نمایند.

فعالان اقتصادی کرمانشاه برای حفظ بازار عراق   کالاهای خود را در آن کشور تولید نمایند/تقویت گردشگری سلامت باعث جذب بیماران اقلیم کردستان خواهد شد
به گزارش فرتاک نیوز،

مهدی شوشتری سرکنسول ایران درسلیمانه عراق  امروز (۲۳بهمن ماه) باحضور درجمع فعالین اقتصادی استان کرمانشاه اظهار کرد: با توجه به شرایط کنونی کشور و الویت توسعه روابط با همسایگان به ویژه در دولت جدید نشستی باسفیران و سرکنسول‌ها به ریاست آیت‌الله رئیسی و وزیر امور خارجه در تهران برگزار شد که در این زمینه بحث تجارت خارجی با همسایگان مورد توجه قرار گرفت.

رفع تعهد ارزی مهمترین دغدغه حوزه صادرات است

وی رفع تعهد ارزی را مهمترین دغدغه این حوزه دانست و گفت: اهمیت اقلیم کردستان و عراق به عنوان دومین شریک تجاری ما بعد از چین بر کسی پوشیده نیست هرچند عراق اولین شریک  تجارت کیفی ما ازجهت صادرات و کالاهای تولید شده در کشور است و باعث ایجاد اشتغال و ارزش افزوده شده و درحوزه تجارت خارجی نیز برای ما حائز اهمیت است.

مجاورت‌ ایران‌باسلیمانه مزیتی ویژه‌برای تبادل کالا در این منطقه است

سر کنسول ایران در سلیمانه تصریح کرد: اقلیم کردستان به واسطه اشتراکات فراوان فرهنگی، زبانی، اجتماعی و... که با استانهای کرد نشین غرب کشور دارد توانسته سطح روابط خود را با ایران حفظ نماید هرچند ترکیه و چین هم رقیب ایران در اقلیم کردستان و عراق می‌باشند ولی مزیت مجاورت با ایران و کاهش زمان ارسال کالا نسبت به چین و ترکیه را نمی‌توان نادیده گرفت.

کرمانشاه دارای سه مرز مشترک با سلیمانیه است

شوشتری با اشاره به ۱۲ مرز زمینی مشترک در ایران نیز گفت: ایران از طریق ۶ مرز زمینی با سلیمانه عراق در ارتباط است یعنی حدود ۵۰ درصد مرزهای مشترک زمینی ما در حوزه سلیمانیه قرار دارد که پنج مرز آن در استان کرمانشاه واقع شده که  از این تعداد سه مرز با سلیمانه و دو مرز دیگر نیز با استانهای عربی عراق ارتباط دارد.

تنوع بخشی، ارتقا کیفیت کالا‌ها و حمایت از تولید مهترین ارکان صادرات است

این مقام مسئول‌ تنوع بخشی، ارتقا کیفیت کالا‌ها و حمایت از تولید را مهترین ارکان صادرات دانست و خاطر نشان کرد: تولیدات متنوع و ارتقا کیفیت کالا برای طرف مقابل مهم وحائز اهمیت است و با توجه روند رو به رشد عراق در حمایت از تولید داخلی باید برای حفظ بازار عراق به سمت تولید محصولات در این کشور برویم.

مرکز تجاری ایران به زودی در عراق افتتاح می‌شود

شوشتری در ادامه از افتتاح مرکز تجاری ایران در عراق با هدف معرفی برندهای ناشناخته در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تجار و تولیدکنندگان کرمانشاهی در جهت شناخت بازار و ارتباط گیری، این مرکز تجاری را جدی بگیرند و به عنوان اولین گام نسبت به دریافت غرفه اقدام نمایند.

افتتاح شرکت صنعت ساختمان در کلار عراق

 

وی همچنین از افتتاح شرکت ساختمانی در کلار که مجوز خود را از سازمان توسعه تجارت ایران  اخذ کرده خبر داد و گفت: به دلیل مجاورت با کرمانشاه و مرز پرویزخان می‌تواند مرکز تخصصی صنعت ساختمان در کلار با توجه به ظرفیت این شهر در بخش عربی و اقلیم باشد که طی چند ماه آینده افتتاح خواهد شد

  توجه به گردشگری حوزه سلامت در کرمانشاه امری مهم است

سرکنسول ایران در سلیمانه توجه به گردشگری حوزه سلامت در کرمانشاه امری مهم دانست و افزود: با توجه به هزینه پایین درمان در ایران بیماران راغب هستند که به ایران سفر کنند که اکر این موضوع در استان کرمانشاه تقویت شود می‌تواند مرکز جذب بیماران سلیمانیه و اقلیم کردستان باشد.

بی نظمی‌در مرز پرویزخان زیبنده کشور نیست

وی در گوشه دیگری از سخنانش با اشاره به مرز پرویز خان نیز گفت: هرساله در بحث صادرات محصولات باغی شاهد بی نظمی‌هایی در مرز پرویزخان هستیم که زیبنده کشور نیست و باید متناسب با نیاز طرف مقابل به مرز وارد شوند و ساماندهی انجام گیرد.

 آمادگی برقراری ارتباط تجار و بازرگانان عراق و اقلیم کردستان با تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی کرمانشاه را داریم

شوشتری در پایان خاطر نشان کرد: آمادگی برقراری ارتباط تجار و بازرگانان عراق و اقلیم کردستان با تولیدکنندگان و فعالین اقتصادی کرمانشاه را داریم و امیدواریم با برقراری این ارتباط، فعالین اقتصادی کرمانشاه سهم عمده‌ای از صادرات به عراق و اقلیم کردستان را به خود اختصاص دهند.  

خبرنگار:طیبه دولت‌آبادی

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۰۷۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان