//
کدخبر: ۱۸۲۹۶۷ //

استاد دانشگاه آلابامای آمریکا : هدف آمریکا وادار کردن ایران به خروج از برجام است

رئیس پیشین دانشکده علوم سیاسی و امور جزایی دانشگاه آلابامای جنوبی گفت: هدف آمریکا این است که تهران را وادار به خروج از برجام کند تا کشورهای دیگر حتی در حرف هم نتوانند پشتیبانی خود را از برجام ابراز کنند و آمریکا بتواند به اعمال غیرقانونی خود پوشش قانونی بدهد.

استاد دانشگاه آلابامای آمریکا : هدف آمریکا وادار کردن ایران به خروج از برجام است
به گزارش فرتاک نیوز،

«نادر انتصار» روز جمعه، با اشاره به اعلام تمدید نشدن معافیت‌های نفتی آمریکا به هشت کشور برای واردات نفت ایران و آمادگی عربستان سعودی و امارات متحده عربی مبنی بر جبران نفت کشورمان گفت: در شرایط کنونی عربستان سعودی و امارات متحده عربی می‌توانند فقط مقداری از نفت تحریم شده ایران را جبران کنند.

** هدف عربستان و امارات در همراهی با آمریکا، سرنگونی نظام ایران است
وی ادامه داد: عربستان سعودی و امارات متحده عربی در بهترین شرایط می‌توانند نصف نفت صادراتی ایران را جبران کنند و صادرات نفت ایران را به 400 یا 500 هزار بشکه در روز برسانند، البته این اقدام صادرات نفت ایران را به صفر نخواهد رساند.
این کارشناس مسائل خاورمیانه درباره اهداف عربستان سعودی و امارات از همراهی با آمریکا علیه ایران اظهار داشت: هدف اصلی آن‌ها تضعیف ایران به‌عنوان کشوری مطرح در منطقه و سرنگونی نظام ایران و جانشینی آن با دولتی دنباله‌رو سیاست‌های آمریکا و شرکای آن است.
انتصار درباره تلاش‌های ریاض و ابوظبی برای ایجاد تقابل نظامی میان واشنگتن و تهران هم تصریح کرد: مدتی است که محور عربستان - اسراییل تلاش می‌کند که آمریکا را در یک رویارویی نظامی با ایران قرار دهد. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که دولت ترامپ و بازیکنان اصلی نئوکان آن، بهترین فرصت را برای سیاست ضد ایرانی آن‌ها به وجود آورده است. آن‌ها تلاش بسیاری می‌کنند هرچه سریع‌تر به قول خودشان خیالشان را از ایران به‌عنوان وزنه‌ای در غرب آسیا راحت کنند.

** بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی به دشمنی با ایران تمایل ندارند
استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آلابامای جنوبی در پاسخ به این سؤال که عربستان سعودی و امارات تا چه اندازه قادر هستند که دیگر کشورهای عربی و اسلامی را در مورد مقابله با ایران همراه ساز‌ند؟ خاطرنشان کرد: مهم‌ترین حربه‌ای که این دو کشور دارند، قدرت مالی آن‌هاست. بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی تمایل ندارند با ایران دشمنی داشته باشند ولی این کشورها به سرمایه‌گذاری و کمک‌های مالی نیاز بسیاری دارند.
انتصار درباره رویکرد ایران در مقابله با اقدام اخیر آمریکا هم گفت: سال‌هاست که در ایران از ایجاد اقتصاد غیرنفتی صحبت می‌شود ولی متأسفانه اقتصاد ایران هنوز نفتی است. ایران باید به‌طور جدی و نه شعاری، به دنبال اقتصاد غیرنفتی باشد و با استفاده از منابع کشور به‌خصوص منابع انسانی خود اقتصاد نفتی کشور را برای همیشه دگرگون کند. البته این چیزی نیست که یک شبه انجام‌پذیر باشد ولی به‌هرحال همه چیز را باید از صفر شروع کرد و بعد به جلو رفت.

** هدف اصلی بازیگران دولت ترامپ، تغییر نظام ایران است
وی درباره احتمال بسته شدن تنگه هرمز از سوی ایران هم بیان کرد: با توجه به خطرات زیادی که بستن تنگه هرمز ایجاد خواهد کرد، ایران در شرایط کنونی دست به چنین کاری نخواهد زد ولی اگر شرایطی ایجاد شود که ایران نتواند نفت صادر کند یا صادرات نفت ایران بلوکه بشود، ایران چاره‌ای ندارد که تهدید به بستن تنگه هرمز را عملی کند.
این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سؤال که پذیرش گفت‌وگوی مستقیم با واشنگتن از سوی تهران تا چه اندازه می‌تواند گشایش‌هایی را ایجاد کند؟ عنوان کرد: هدف اصلی بازیگران دولت ترامپ، تغییر نظام ایران است. افرادی مانند پومپئو و بولتون تقریباً هر روز این هدف را با زبان‌های مختلف تکرار می‌کنند.
انتصار با بیان اینکه هدف واشنگتن تسلیم تهران به تمام خواسته‌های کاخ سفید است، گفت: آمریکا مقداری خرده‌نان به‌طرف مذاکره‌کنندگان ایران پرت خواهد کرد ولی هدف اصلی از این مذاکره برد - باخت یعنی تسلیم ایران به خواسته‌های آمریکا است.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این تلاش‌ها برای وادار کردن ایران به خروج از برجام است، گفت: ایران تنها کشوری است که به مفاد برجام وفادار مانده است، آمریکا رسماً از برجام خارج شده و دیگر کشورهای امضاکننده برجام فقط در حرف از توافق هسته‌ای پشتیبانی می‌کنند ولی در عمل از اجرای تعهدات خود شانه خالی کرده‌اند.

** هدف آمریکا وادار کردن ایران برای خروج از برجام است
رئیس پیشین دانشکده علوم سیاسی و امور جزایی دانشگاه آلابامای جنوبی اضافه کرد: هدف آمریکا این است که تهران را به خروج از برجام وادار کند تا اینکه کشورهای دیگر حتی در حرف هم نتوانند پشتیبانی خود را از برجام ابراز کنند و آمریکا بتواند به اعمال غیرقانونی خود پوشش قانونی بدهد.
انتصار در خصوص چرایی سکوت اروپایی‌ها به همراه روسیه و چین در برابر تصمیم اخیر آمریکا هم گفت: دلیل سکوت اروپایی‌ها، روسیه و چین هم ناتوانی این‌هاست و هم نمی‌خواهند رابطه خود با آمریکا را قربانی رابطه‌شان با آمریکا کنند. به‌علاوه این کشورها نمی‌دانند که قدم بعدی آمریکا چیست یعنی آن‌ها نمی‌خواهند اقدامی کنند که خود را در مقابل آمریکا قرار دهند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا خروج از برجام می‌تواند برای ایران کارساز باشد؟ خاطرنشان کرد: اگر منظورتان از کارساز بودن این است که خروج از برجام، اروپایی‌ها یا چین و روسیه را به ایستادن در مقابل آمریکا وادار می‌کند، این کار اتفاق نخواهد افتاد ولی پیغامی که خروج ایران از توافق هسته‌ای برای سایر کشورها دارد این خواهد بود که با ایران بازی کردن و نادیده گرفتن منافع ایران خساراتی خواهد داشت و آن‌ها نباید انتظار داشته باشند که ایران عکس‌العملی در مقابل صدمه خوردن به منافع ملی خود نشان ندهد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۸۲۹۶۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان