//
کدخبر: ۱۷۱۶۲۵ //

قاسمی: ایران به سیاست خردمندانه خود در قبال همسایگان ادامه می دهد

سیاست ایران نسبت به همسایگان خود مبنی برداشتن یک آرامش پایدار برای مردم منطقه بسیار مشخص است و ما کماکان از سیاست منطقه‌ای و خردمندانه خود در قبال همسایگانمان پیروی می‌کنیم و آن را ادامه خواهیم داد.

قاسمی: ایران به سیاست خردمندانه خود در قبال همسایگان ادامه می دهد
به گزارش فرتاک نیوز،

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به قرار گرفتن نام حزب الله لبنان در فهرست حامیان ترویسم از سوی انگلیس اعلام کرد: بار دیگر دولت انگلستان دچار خطای اساسی و راهبردی شده است و نشان می دهد که عمق شناخت یا صداقت این نوع دولت ها درباره مسایل منطقه و خاورمیانه و غرب آسیا دقیق نیست و احتمالا با ملاحظاتی روبه روست و علاقه مندی جدی و اساسی برای ایجاد ثبات و امنیت و آرامش در این منطقه نزد آنها ارزش زیادی ندارد.
حزب الله لبنان یک نیروی مقاومت و یک نیروی قانونی و رسمی است که توانسته است در حمایت از مردم وکشور لبنان و تمامیت ارضی و استقلال این کشور با تمام وجود تلاش کند.
قاسمی گفت: حزب الله نه تنها در لبنان بلکه در دیگر کشورهای منطقه نیز توانسته است در کنار تمام آزادی خواهان و آنانی که برای استقلال و امنیت منطقه تلاش کنند در مقابل نیروهای تروریستی تکفیری مانند داعش ایستادگی و مبارزه و بهای زیادی پرداخت کند و امروز محبوبیت زیادی در افکار عمومی لبنان و منطقه دارد. 
حزب الله در دولت لبنان نیز حضور جدی دارد و تعدادی از وزرای دولت لبنان از حزب الله هستند همچنین در پارلمان این کشور از حزب الله لبنان حضور دارند و این حزب یک حزب رسمی و قانونی است و شناخته شده است.
این اقدام انگلستان قابل درک و فهم نیست و به نظر می رسد آنها از استانداردهای دوگانه پیشین که منتج به ناامنی، بی ثباتی و افراطی گرایی در مجموعه منطقه شد پیروی می کنند. 
وی تاکید کرد: انگلستان هنوز عبرت های لازم و به تعبیری صداقت لازم را برای اینکه این منطقه به دورنمای روشنی از صلح و امنیت پایدار برسد ندارد.
سخنگوی وزارت امورخارجه در واکنش به ادعا‌های وزیر خارجه امارات نیز اظهار کرد: برخی کشور‌ها برای سرپوش گذاشتن بر سیاست‌های خسارت بار خود به طرح ادعا‌های واهی عادت کرده اند. 
وزیر خارجه امارات در نشست وزرای خارجی شورای سازمان همکاری اسلامی مجدداً سخنان بی ربط و نابجایی نسبت به جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده که عمدتاً برای خوشامد سایر قدرت‌ها مطرح می‌شود و اساس و پایه‌ای ندارد.
وی با تاکید بر اینکه امارات بهتر از دیگران می‌داند که ایران در منطقه تا چه حدی و با چه هزینه‌ای طی سالیان گذشته برای ایجاد و تثبیت امنیت و مبارزه با تروریسم تلاش کرده است افزود: سیاست ایران نسبت به همسایگان خود مبنی برداشتن یک آرامش پایدار برای مردم همه منطقه بسیار مشخص است و ما کماکان از سیاست منطقه‌ای و خردمندانه خود در قبال همسایگانمان پیروی می‌کنیم و آن را ادامه خواهیم داد.
سخنگوی وزارت امور خارجه اضافه کرد: اجازه نخواهیم داد دیگران از این حسن نیت جمهوری اسلامی ایران و نگاه مثبت ایران به همسایگان و شرایط منطقه سوء استفاده کنند و برای خوشامد دیگران بخواهند سخنانی بر زبان جاری کنند که درست نیست و غلط است و از سر خردمندی نیست.
قاسمی خطاب به دولت امارات مجدداً توصیه کرد: این کشور‌ها و مقامات آنها بدانند که امنیت را تنها می‌توانند از طریق دوستی و همکاری همه جانبه با همه کشور‌ها به دست بیاورند و باید چشم خود را از نقاط دوردست و کشور‌های فرامنطقه‌ای برای گرفتن امنیت بردارند.
وی ادامه داد: آن‌ها تنها با داشتن یک نگاه درون منطقه ای­ ­می توانند امنیت پایداری به دست بیاورند و این نوع گفتار نه به مصلحت آن‌ها و نه منطقه است. این کشور‌ها نگاه خود را به جمهوری اسلامی ایران تغییر دهند و واقع بینانه ببینند و تحت تاثیر سایر قدرت‌های فرامنطقه‌ای نباشند ایران قطعا کشور قدرتمند و توانمندی است و آن‌ها قطعا قادر نخواهند بود این همسایه خود را به هر نوع تغییری وادار کنند و امیدواریم با مراجعه به ­­گذشته و تاریخ عبرت‌های لازم را بگیرند.
سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص سفر قریب الوقوع ریاست محترم جمهور به عراق بیان کرد: معمولا سفرهای رئیس جمهور را بخش اطلاع رسانی اعلام می کند اما با اطلاعات به دست آمده آقای روحانی پیش از نوروز سفری به عراق خواهند داشت .
وی این سفر را بسیار مهم و اثربخش توصیف کرد و افزود: این سفر می تواند نقطه عطفی در روابط میان دو کشور همسایه ایران و عراق تلقی شود.
امیدوارم این سفر در زمان مشخص انجام شود و دستاوردهای بسیاری برای مردم دو کشور همسایه داشته باشد که قطعا با توجه به سابقه این گونه سفرها که به کشور عراق داشتیم به نتایج مطلوبی می رسیم.
قاسمی با اشاره به آخرین سفر 5 روزه ظریف به عراق تصریح کرد که این سفر از شمال تا جنوب عراق را پوشش داد و از بخش های مختلف این کشور دیدار و مذاکرات گسترده ای میان مقامات دو کشور انجام شد. این سفر دستاوردهای مطلوبی داشت و زمینه سفر آینده رئیس جمهوری به عراق را فراهم کرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین درباره تلاش 28 کشور اروپایی برای خارج کردن عربستان از لیست تروریست ها اظهار کرد: من دقیقا نمی توانم بگویم چه تعداد از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با عزمی راسخ در این مسیر حرکت می کنند، ولی می دانم تعدادی از کشورهای اروپایی این روند و این مسیر را آغاز کرده اند تا عربستان را از این مخمصه تاریخی نجات دهند. البته دلارهای نفتی عربستان نزد برخی محافل و کانون هایی که در اروپا حضور دارند و به عنوان لابی برای عربستان تلاش می کنند بی تاثیر نیست.
وی گفت: چهره مخدوش عربستان متهم است به افراط گرایی و ترویج تروریسم تکفیری در منطقه و نهایتا اتهاماتی که از گذشته وجود داشته تا به قتل یک نویسنده منجر شد که در جهان و نزد افکار عمومی و مردم دنیا بخصوص فرهیختگان و جامعه رسانه ای و اندیشمندان آثار بسیار سوئی به جا گذاشت و نهایتا برخورد قاطع تری را افکار عمومی جهان با این نوع رفتار غیر خردمندانه ای که در این کشور وجود داشت کرد در حالی که به نظر می رسد برخی کشورهای اروپایی به هر دلیلی سعی می کنند وضعیت را تغییر دهند. البته تاریخ قاضی خوبی است و زمان قضاوت خواهد کرد و با هیچ ابزاری و هیچ­ طعمه ای نمی توان بر حقایق و واقعیت های موجود در اقصی نقاط جهان سرپوش گذاشت بخصوص در دنیای امروز که دنیای ارتباطات و اطلاعات است و اخبار خیلی سریع می تواند منعکس شود و بسیاری از مسایل مانند گذشته نمی تواند در حلقه ای از ابهامات باقی بماند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ایرنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۱۷۱۶۲۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان