//
کدخبر: ۸۲۵۷۶ //

خوب و بدهای غذایی برای تیروئید

داشتن برنامه غذایی مناسب، راهی برای کنترل و پیشگیری از تشدید مشکلات مربوط به تیروئید است مثلا اگر از داروهای تیروئید استفاده می‌کنید نباید مشتقات سویا رابخورید.

خوب و بدهای غذایی برای تیروئید
به گزارش فرتاک نیوز،

بسیاری از مشکلات تیروئیدی با استفاده از دارو یا با کمک جراحی قابل درمان هستند. با این‌حال، مواد غذایی خاصی وجود دارند که می‌توانند عملکرد تیروئید را تقویت کنند و نقش مثبتی در روند بهبودی این بیماران داشته باشند.

 

سلنیوم

متخصصان می‌گویند که سلنیوم، یکی از ترکیبات حیاتی برای تیروئید است که جذب کلسیم توسط غده تیروئید را تنظیم می‌کند. آنان به افراد مبتلا به مشکلات تیروئیدی یا همه افرادی که می‌خواهند عملکرد تیروئید را تقویت کنند، اضافه کردن مواد غذایی سرشار از سلنیوم را به رژیم غذایی توصیه می‌کنند. مواد غذایی سرشار از سلنیوم به این ترتیب هستند: غذاهای دریایی، تخم‌مرغ، جگر گوساله و قلوه گوساله. جوانه گندم، کنجد، قارچ، سیر و پیاز هم منابع خوب دیگری برای دریافت سلنیوم محسوب می‌شوند.

 

تیامین

تیامین، نوعی املاح است که در درجه اول در غلات صبحانه غنی‌شده، شیر، غلات کامل و سبزی‌ها یافت می‌شود. طبق گزارش Journal of Nutrition، وجود تیامین برای حفظ عملکرد بهینه تیروئید ضرورت دارد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که کمبود تیامین با متابولیسم تداخل می‌کند.

 

سبزی‌ها

سبزی‌هایی که در گروه کلم‌ها قرار می‌گیرند، می‌توانند پیامدهای منفی و مخربی برای غده تیروئید ناسالم داشته باشند. این سبزی‌ها عبارت‌اند از گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل و کاهو. با این‌حال،‌ پختن انواع کلم‌ها می‌تواند تاثیر ترکیبات آسیب‌زای موجود در آن‌ها را کاهش بدهد.

 

سویا

افرادی که از داروهای تیروئید استفاده می‌کنند، نباید مواد غذایی تهیه‌شده از سویا را بخورند. دلیلش این است که سویا می‌تواند جذب عادی این داروها را مختل کند و درنهایت مانع از اثرگذاری آن‌ها شود. البته در نظر گرفتن فاصله ۴ ساعته بین مصرف داروهای تیروئید و مصرف مواد غذایی تهیه‌شده از سویا می‌تواند برای بعضی از بیماران کافی باشد. رعایت این توصیه غذایی برای مواد غذایی دیگری هم که می‌توانند با داروهای تیروئید تداخل کنند، ضرورت دارد. مواد غذایی سرشار از فیبر و گردو در همین گروه قرار می‌گیرند.

 

مواد غذایی گواترزا

گواتر، بیماری خاصی است که با بزرگ شدن غده تیروئید شناخته می‌شود. مواد غذایی گواترزا، آن‌هایی هستند که از جذب یُد جلوگیری می‌کنند و درنتیجه با مختل کردن عملکرد تیروئید به بیماری گواتر منجر می‌شوند. مواد غذایی گواترزا بدین ترتیب هستند:‌ انواع سبزی‌های کلمی، سویا و مشتقات آن و بادام‌زمینی.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۸۲۵۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان