//
کدخبر: ۶۷۴۹۵ //

ساعت بدن را تنظیم کنید و به سرطان نه بگویید

در یک مطالعه جدید که در مجله­ PLOS منتشر شد، پیشنهاد شده است که متخصصان برای درمان بهینه سرطان به بازبینی عوامل مرتبط با ساعت بدن بپردازند. همه­ ما دارای ساعت زیستی هستیم که با هماهنگی میان چرخه­‌های روشنایی و تاریکی محیط، به ما کمک می­ کند تا چرخه­‌های روزانه اعم از استراحت ها و فعالیت­ های ما حفظ شود. چرخه­ طبیعی دیگر در بدن ما چرخه سلولی است که تکثیر سلول­ های بدن را کنترل می­ کند.

ساعت بدن را تنظیم کنید و به سرطان نه بگویید
به گزارش فرتاک نیوز،

هر دو چرخه­ سلولی و ساعت زیستی توسط سرطان مختل می­ شوند، در حقیقت در بسیاری از سرطان­ ها چرخه سلولی نا کارآمد می ­شود و باعث می‌شود که سرطان به صورت کنترل­ نشده تکثیر شود.

 

محققان می­ دانند که ساعت بدن نقش مهمی در تنظیم فرایندهای وابسته به زمان در بدن مانند متابولیسم، اصلاح DNA و چرخه­ سلولی دارند. در مطالعه ­ای جدید، محققان دانشگاه Charité-Medical در برلین آلمان، بررسی کردند که آیا ساعات زیستی ممکن است قادر به سرکوب تومورها باشند یا خیر. در ادامه نت‌نوشت به بررسی این تحقیق خواهد پرداخت.

 

در یک مطالعه جدید که در مجله­ PLOS  منتشر شد، پیشنهاد شده است که متخصصان برای درمان بهینه سرطان به بازبینی عوامل مرتبط با ساعت بدن بپردازند. همه­ ما دارای ساعت زیستی هستیم که با هماهنگی میان چرخه­‌های روشنایی و تاریکی محیط، به ما کمک می­ کند تا چرخه­‌های روزانه اعم از استراحت ها و فعالیت­ های ما حفظ شود. چرخه­ طبیعی دیگر در بدن ما چرخه سلولی است که تکثیر سلول­ های بدن را کنترل می­ کند.

 

هر دو چرخه­ سلولی و ساعت زیستی توسط سرطان مختل می­ شوند، در حقیقت در بسیاری از سرطان­ ها چرخه سلولی نا کارآمد می ­شود و باعث می‌شود که سرطان به صورت کنترل­ نشده تکثیر شود.

 

محققان می­ دانند که ساعت بدن نقش مهمی در تنظیم فرایندهای وابسته به زمان در بدن مانند متابولیسم، اصلاح  DNA و چرخه­ سلولی دارند. در مطالعه ­ای جدید، محققان دانشگاه Charité-Medical در برلین آلمان، بررسی کردند که آیا ساعات زیستی ممکن است قادر به سرکوب تومورها باشند یا خیر. در ادامه نت‌نوشت به بررسی این تحقیق خواهد پرداخت.

 

ارتباط پروتئین ها و ساعت بدن

پروتئین RAS ساعت زیستی را تحت تاثیر قرار می­ دهد. محققان، فرضیه خود را روی موش ها با تغییر دادن سطح پروتئین RAS  که به عنوان یک عامل کنترل­ کننده چرخه­ سلولی است و در یک چهارم از تمام سرطان­ های انسانی غیر فعال می­ شود، آزمایش کردند.

 

در این مطالعه محققان پی بردند  که پروتئین  RAS با تحت­ تأثیر قرار دادن دو پروتئین به نام های INK4a و ARF در کنترل­ کردن ساعت زیستی نقش مهمی دارد. محققان بر این باورند که این یافته­ ها تاثیر ساعت زیستی بر تکثیر سلول­ ها را نشان می­ دهد و ساعت زیستی یک عملکرد بالقوه در مکانیسم جلوگیری از سرطان دارد.

 

دکتر آنجلا ریلوجیو از دانشگاه Charité-Medical می­ گوید: بر ­اساس نتایج، ساعت زیستی احتمالا با عنوان سرکوب کنند­ه­ تومور عمل می­ کند و اختلال در این ساعت به عنوان یک مزیت برای سلول های سرطانی است که می­ تواند کنترل چرخه­ روزانه را از کار بیاندازد.

 

او اضافه کرد: چیزی نمی­ تواند اختلال در اوقات روزانه را که مشخصه  احتمالی سرطان است، بعد از درگیری با سرطان متوقف کند.

 

دکتر ریلوجیو می­گوید: یافته­ های تیم ما نشان می ­دهد که ساعت زیستی به عنوان ساعت درونی ممکن است در درمان سرطان موثر واقع شود.

 

این نتایج همچنین با برخی از مطالعات اخیر که نشان می­ دهند بازسازی ساعت زیستی یک فرد با تنظیم ساعت خواب و بیداری که یک فرایند شناخته­ شده تحت عنوان کورونوتراپی است، می ­تواند به بهینه­ سازی درمان سرطان کمک کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: نت‌نوشت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۷۴۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان