//
کدخبر: ۶۶۱۲۶ //

برخورد جدی با تخلفات در حوزه کالاهای سلامت

معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در راستای برخورد جدی با تخلفات در حوزه داروهای قاچاق و تقلبی، ابلاغیه ای را به معاونین غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور صادر کرد.

برخورد جدی با تخلفات در حوزه کالاهای سلامت
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر غلامرضا اصغری، معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در راستای برخورد جدی با تخلفات در حوزه داروهای قاچاق و تقلبی، ابلاغیه ای را به معاونین غذا و دارو دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور صادر کرد.

 

 با عنایت به لزوم برخورد جدی با فراورده های قاچاق و تقلبی (غیر اصیل) در سطح توزیع و عرضه بویژه داروخانه ها و به منظور شفاف سازی و هماهنگی در نحوه برخورد با تخلفات، بدینوسیله بر اجرای موارد ذیل تاکید می‌شود:

 

دستورالعمل اجرایی به شماره 105296/658 مورخ 22/07/94 و دستورالعمل اجرایی شناسایی و نحوه برخورد با خطاها و تخلفات نظام ردیابی، رهگیری و کنترل اصالت فراورده های سلامت به شماره 154448/655 مورخ 14/10/95 به قوت خود باقی است و مقتضی است در صورت مشاهده هر گونه تخلف در این موضوع اقدام شود.

 

    توزیع و عرضه هر فراورده دارویی، ملزومات دارویی، داروهای طبیعی، سنتی، مکمل، شیر خشک، غذاهای ویژه، فراورده خوراکی، آرایشی و بهداشتی وارداتی با شرایط ذیل تخلف بوده و ضمن جمع آوری فرد خاطی می‌بایست به مراجع قضایی معرفی شود:

 

        فقدان شناسه دو بعدی معتبر، فقدان شناسه اصالت قابل استعلام از شماره تلفن 20008822

       

وجود برچسب های جعلی فاقد استانداردهای لازم (بویژه بارکد QR و شماره استعلام غیر از 20008822 و سایت غیر از سایت سازمان غذا و دارو)

 

    فراورده های دارویی تولید داخل با قیمت بیش از 500 هزار ریال در هر بسته میبایست واجد شناسه دو بعدی باشد. در غیر اینصورت برای اصلاح به شرکت مربوطه عودت شود.

 

    فراورده های دارای برچسب/شناسه های ناخوانا، با کیفیت نامناسب، برچسب قابل جداشدن، درج در محل نامناسب، عدم تطابق با مندرجات بسته بندی فراورده یا توزیع قبل از ریلیز مسوول فنی، ریکال و جهت اصلاح به شرکت صاحب پروانه عودت شود.

 

    بیمار حق دارد هر فراورده استعلام شده و نامعتبر را به داروخانه عودت نماید. لذا به داروخانه ها اطلاع رسانی کامل و تاکید و توجه لازم در مورد کنترل خریدها انجام شود.

 

    در برنامه های آموزشی محلی و چک لیستهای بازرسی حتما این موارد گنجانده شود.

 

    محتوای برنامه‌های اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی بویژه در رسانه‌های عمومی، قبل از انتشار با این سازمان هماهنگ شوند (گزارشهایی از نمایش برچسب تقلبی بجای برچسب واقعی در یکی از برنامه های آموزشی استانی وجود دارد)

 

 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۶۶۱۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان