//
کدخبر: ۵۵۹۵ //
مدیرعامل سازمان انتقال خون؛

مصرف پلاکت در کشور رو به افزایش است

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، با اشاره به افزایش مصرف پلاکت در کشور، گفت: برای تامین نیاز بیماران، به سمت اهدای مستقیم پلاکت رفته ایم.

مصرف پلاکت در کشور رو به افزایش است

به گزارش فرتاک نیوز،دکتر علی اکبر پورفتح اله در مراسم افتتاح مرکز جامع اهدای خون استان البرز، افزود: در این مرکز علاوه بر خون کامل، پلاسما، پلاکت و سلول های بنیادی نیز اهدا می شود.

وی با بیان اینکه مصرف پلاکت در دنیا به شدت در حال افزایش است، گفت: بر اساس آخرین گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت، به خاطر پدیده سالمندی و افزایش بیماری های بدخیم از دهه پنجم زندگی به بعد، مصرف پلاکت در دنیا و همچنین در کشور ما نیز در حال افزایش است.

پورفتح اله افزود: مصرف پلاکت در ۵ سال گذشته از ۴۰۰ هزار به یک میلیون واحد رسیده که با روش سنتی امکان تأمین نیاز بیماران وجود ندارد، بنابراین ما به سمت اهدای مستقیم پلاکت رفته ایم.

وی گفت: در مرکز جامع اهدای خون که افتتاح شد مستقیماً امر اهدای پلاکت انجام می شود و حجم پلاکت دریافتی از این طریق شش برابر روش معمولی است، یعنی یک دهنده پلاکت، دُز درمانی یک بیمار را فراهم می کند و کیفیت درمان از این طریق افزایش می یابد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران، همچنین با اشاره به اهمیت پذیره نویسی سلول های بنیادی  خاطرنشان کرد: افزایش جمعیت داوطلبان اهدای سلول های بنیادی خونساز شانس یافتن نمونه مناسب برای درمان بیماران نیازمند را افزایش می دهد.

وی در ادمه بر گسترش مراکز پذیره نویسی سلول های بنیادی خونساز انتقال خون کشور (مراکز سپاس) تاکید کرد و افزود: مرکز جامع اهدای خون استان البرز نیز این قابلیت را دارد و داوطلبان اهدای سلول های بنیادی خونساز می توانند برای ثبت نام به این مراکز مراجعه کنند.

وزیر بهداشت، نیز در این مراسم خاطرنشان کرد: خوشبختانه با همت مردم و تلاش سازمان انتقال خون، در کشور با هیچ مشکلی در زمینه خون و فرآورده های خونی روبرو نیستیم و در حال حاضر تولید فرآورده های خونی طبق آخرین استانداردهای بین المللی انجام می شود.

 

منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۵۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان