//
کدخبر: ۵۳۵۴۷ //

در مدت ۲۰ روز در برابر سرماخوردگی مقاوم شوید!

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: فصل پاییز با سردی و خشکی همراه است و کسانی که طبعشان سوداوی است، در این فصل باید مراقبت‌های غذایی و دارویی داشته باشند.

در مدت  20 روز در برابر سرماخوردگی مقاوم شوید!
به گزارش فرتاک نیوز،

«مریم نواب‌زاده» با اشاره به آغاز فصل پاییز اظهار کرد: با شروع این فصل حتی اگر دچار سرماخوردگی و حساسیت فصلی نشده‌اید بهتر است به مدت ۲۰ روز شروع به تقویت سیستم ایمنی بدن کنید و در این زمینه نیاز به مصرف داروی خاصی نیست.

 

وی افزود: مصرف دمنوش‌هایی که شمار گلبول‌های سفید را افزایش دهد و سطح ایمنی سیستم بدن را تقویت کند، کافی است.

 

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به این‌که با آغاز سرما، به لحاظ اقلیمی فصل پاییز شروع شده هرچند تقویم آن را نشان ندهد، ادامه داد: فصل پاییز با سردی و خشکی همراه است و با ویژگی‌های مزاج سودا و غلبه سودا همخوانی دارد، کسانی که طبعشان سوداوی است، در این فصل باید مراقبت‌های غذایی و دارویی داشته باشند.

 

نواب‌زاده ادامه داد: به طور معمول حجامت در اول فصل تجویز می‌شود، چون خون فاسد و رسوبات بدن، غلیان می‌کند و زمان خوبی است برای زدودن رسوبات. بنابراین فصل پاییز، فصل سم‌زدایی و تصفیه رسوبات است.

 

وی با تأکید بر این‌که اگر مراقبت‌های لازم در این فصل را انجام نشود در فصل زمستان دچار بیماری می‌شویم، تصریح کرد: غلبه سودا یا غلبه سردی باعث آغاز حساسیت‌های فصلی شده و در این فصل که هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی است، اگر کودکان درگیر بیماری شوند قطعاً تمرکز کافی نخواهند داشت و مصرف داروهای ضدحساسیت نیز عوارض خود را دارد.

 

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: اگر کودکان دچار سرماخوردگی پاییزی طولانی شود تا پایان زمستان همراهشان خواهد بود که بسیاری از غذاها و دمنوش‌های گیاهی برای پیشگیری از این موارد به ما کمک می‌کند.

 

نواب‌زاده خاطرنشان کرد: در فصل تابستان به‌علت گرمی، از شربت‌ها و دمنوش‌های خنک استفاده می‌کردیم اما با آغاز فصل پاییز باید این نوشیدنی‌ها تغییر کند به‌ویژه از غروب آفتاب به بعد باید مصرف سردی‌ها را کاهش داد.

 

وی افزود: از شیر، دوغ و ماست به همراه گرمی استفاده کنیم و یا از غروب آفتاب به بعد مصرف نکنیم، چون در غیر این صورت باعث غلبه بیشتر سودا همراه با آبریزش بینی، خارش حلق و عطسه می‌شود، این علامت‌ها فرد را مجبور به مصرف آنتی‌هیستامین کرده و بالطبع دچار عوارض آن خواهد شد.

 

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی با اشاره به اصلاح روش‌های غذایی در این فصل افزود: از غذاهای پرادویه، تند و تیز، نوشیدنی‌های سرد و یخ استفاده نکنید.

 

نواب‌زاده تقویت سیستم ایمنی و درمان کم‌خونی را نیز از دیگر پیشنهادات لازم برای این فصل دانست و ادامه داد: اگر دچار سرماخوردگی و حساسیت فصلی نشده‌اید بهتر است به مدت ۲۰ روز شروع به تقویت سیستم ایمنی بدن کنید.

 

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه نیاز به مصرف داروی خاصی نیست و مصرف دمنوش‌هایی که شمار گلبول‌های سفید را افزایش دهد و سطح ایمنی سیستم بدن را تقویت کند، کافی است.

 

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی یادآور شد: همان طور که می‌دانید، در آغاز فصل پاییز با ورود آنفلوآنزاهای جدید مواجه هستیم بنابراین بهتر است پیش از این‌که این بیماری ما را درگیر کند، سیستم ایمنی بدن را تقویت کنیم.

 

نواب‌زاده تصریح کرد: در شرایط سردی هوا امکان ابتلا به آنفلوآنزاهای مختلف وجود دارد، بنابراین باید برای تقویت سیستم ایمنی بدن برنامه غذایی مناسبی داشته باشیم.

 

وی افزود: یکی از مواد غذایی مناسب در این زمینه، عناب است حتماً به جای تنقلات، عناب در اختیار کودکان بگذارید این میوه علاوه بر تقویت سیستم ایمنی مانع از خشکی پوست می‌شود.

 

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی خاطرنشان کرد: زنان شیرده حتماً از این میوه استفاده کنند تا از طریق خون مادر وارد بدن جنین و تقویت وی شود.

 

نواب‌زاده تصریح کرد: دمنوش‌های حاوی آویشن، مرزنجوش، پرسیاوشان، ختمی سفید و ناخنک نیز باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و سطح گلبول‌های سفید را افزایش و بدن را در برابر ورود میکروارگانیسم‌های جدید مقاوم می‌کند.

 

وی با اشاره به این‌که برای تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از سبزی تره، مقداری تربچه و شلغم استفاده شود، افزود: دمنوش بابونه و دارچین نیز بسیار مفید است، سازمان بهداشت جهانی بر خواص این دمنوش از جمله اکسیژن رسانی بیشتر به اندام‌های تنفسی، بهبود آسم و تنگی نفس تأکید می‌کند.

 

مدیرگروه علوم پزشکی مرکز آموزش‌های تخصصی کوتاه مدت جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی  ادامه داد: این دمنوش به‌ویژه برای کودکانی که به مدرسه می‌روند و به‌علت حضور افراد زیاد در یک محیط در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند و ممکن است باعث انتقال بیماری از مدرسه به خانه شوند، بسیار مفید است.

 

نواب‌زاده یادآور شد: بهارنارنج، خلال نارنج و شقاقل نیز علاوه‌بر تقویت سیستم ایمنی قدرت بهره‌وری ذهن را افزایش می‌دهد.

 

وی خاطر نشان کرد: تخم شنبلیله را در حرارت ملایم تفت دهید و سپس آسیاب کنید و در کنار ادویه‌های دیگر نصف قاشق چایخوری از آن را در غذا استفاده کنید تا غلبه سودا کم شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الو دکتر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۵۳۵۴۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان