//
کدخبر: ۴۶۰۳۲۲ //

ٰاین رژیم غذایی مفید شما را در برابر آلزایمر بیمه می‌کند و باعث سلامت قلب می‌شود

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مواد مغذی موجود در رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است زوال شناختی را کاهش دهد.

ٰاین رژیم غذایی مفید شما را در برابر آلزایمر بیمه می‌کند و باعث سلامت قلب می‌شود
به گزارش فرتاک نیوز،

یک مطالعه جدید نشان داده که مواد مغذی خاص مشابه آنچه در رژیم غذایی مدیترانه‌ای یافت می‌شود ممکن است نقش مهمی در کند کردن روند پیری مغز داشته باشد.

با استفاده از تجزیه و تحلیل نشانگرهای زیستی، تصویربرداری از مغز و ارزیابی‌های شناختی، مطالعه منتشر شده در نشریه «نیچر پابلیشینگ گروپ ایجینگ»( Nature Publishing Group Aging)محققان به این نتیجه رسید که رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب، آنتی اکسیدان‌ها، کاروتنوئیدها، ویتامین E و کولین می‌تواند پیری سالم مغز و عملکرد شناختی را افزایش دهد.

شرکت‌کنندگانی که در این تحقیق پیری مغزی آهسته‌تری داشتند، به طور مشخص از مواد مغذی خاصی از جمله ترکیبی از اسیدهای چرب (اسیدهای واسنیک، گوندوئیک، آلفا لینولنیک، ایکوزاپنتانوئیک، ایکوزادینوئیک و لیگنوسریک). آنتی اکسیدان‌ها و کاروتنوئیدها از جمله سیس لوتئین، ترانس لوتئین و زآگزانتین، استفاده کرده بودند.

یافته‌های این مطالعه همچنین نشان می‌دهد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای ممکن است به کاهش زوال شناختی کمک کند.

ربط بین رژیم مدیترانه‌ای و پیر شدن مغز و زوال عقل چیست؟

نیکولا لودلم راین، متخصص تغذیه و نویسنده کتاب «چگونه غذای فوق فراوری شده نخوریم»، که در این مطالعه شرکت نداشت، می‌گوید که یافته‌های این مطالعه همان چیزی است که او انتظار دارد.

او توضیح می‌دهد: تاثیر مثبت رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر سلامت مغز به طور فزاینده‌ای شناخته شده است. این شناخت توسط مجموعه رو به رشدی از شواهد پشتیبانی می‌شود که مشخصات مواد مغذی آن را با عملکرد شناختی و محافظت عصبی مرتبط می‌کند.

ایمی رایشلت، عصب‌شناس تغذیه و مدیر ارشد نوآوری که در این مطالعه شرکت نداشت، نیز با این نظر موافق است: اسیدهای چرب شناسایی شده همگی اسیدهای چرب طبیعی هستند که در گیاهان، لبنیات و ماهی‌های روغنی یافت می شوند. این اسیدهای چرب برای حفظ نورون‌ها، که به عنوان سلول‌های مغز نیز شناخته می‌شوند، ضروری هستند.

در همین حال، رایشلت می‌گوید آنتی اکسیدان‌ها، از جمله کاروتنوئیدها، برای خنثی کردن رادیکال های آزاد مهم هستند. آن‌ها از مغز در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کنند که می‌تواند به سلول‌های مغز آسیب برساند و پیری را تسریع کند. رایشلت در ادمه توضیح می‌دهد: جلوگیری از ایجاد استرس اکسیداتیو می تواند عملکرد نورون را حفظ کند.

رایشلت می‌گوید: ویتامین E یکی دیگر از آنتی‌اکسیدان‌های مهم است که به محافظت از عملکرد سلولی در برابر زوال عقل کمک می‌کند.

در مورد کولین (که در غذاهایی مانند زرده تخم‌مرغ یافت می‌شود)، رایشلت می‌گوید که بلوک سازنده انتقال‌دهنده عصبی استیل کولین است که برای توجه و حافظه پایدار مهم است.

لودلم راین در باره اینکه چگونه این مشخصات مواد مغذی پیری مغز را کند می‌کند، می‌گوید: این مواد مغذی در مجموع به کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب، دو عامل اصلی در پیری مغز کمک می‌کنند. آن‌ها از یکپارچگی غشای سلولی حمایت می کنند، جریان خون را به مغز بهبود می‌بخشند، و انعطاف پذیری عصبی را افزایش می‌دهند، که همگی برای حفظ عملکرد شناختی در زمان افزایش سن بسیار مهم هستند.

علاوه بر سلامت مغز، لودلام راین می گوید که رژیم غذایی مدیترانه‌ای از چندین جهت برای سلامتی ما مفید است.

سلامت قلب و عروق را افزایش می‌دهد زیرا اسیدهای چرب امگا ۳، خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهند. به لطف آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C و E از عملکرد سیستم ایمنی پشتیبانی می‌کنند و همچنین التهاب را کاهش می‌دهند، که برای مدیریت شرایطی مانند آرتریت و سندرم متابولیک مفید است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۰۳۲۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان