//
کدخبر: ۴۶۰۲۲۶ //

تاثیر قهوه بر هوشیاری و عملکرد مغز/کافئین بر هوشیاری ذهنی چه تاثیری دارد؟

اکثر افراد با نوشیدن قهوه انرژی بیشتری پیدا می‌کنند و برای مقابله با خواب به سراغ این نوشیدنی می‌روند. پس باید بدانید که تاثیر آن روی عملکرد مغز ساده نیست و امری حائز اهمیت است. در همین راستا در این محتوا قصد داریم که به طور کامل به این موارد مهم بپردازیم.

تاثیر قهوه بر هوشیاری و عملکرد مغز/کافئین بر هوشیاری ذهنی چه تاثیری دارد؟
به گزارش فرتاک نیوز،

تاثیر قهوه بر هوشیاری و عملکرد مغز بسیار زیاد است و همین موضوع باعث شده است تا اکثر دانشجویان، دانش آموزان و کسانی که درگیر کارهای درسی و فکری هستند، نوشیدن قهوه را در برنامه روزانه خود قرار دهند. اگر دقت کنید اکثر افراد با نوشیدن قهوه انرژی بیشتری پیدا می‌کنند و برای مقابله با خواب به سراغ این نوشیدنی می‌روند. پس باید بدانید که تاثیر آن روی عملکرد مغز ساده نیست و امری حائز اهمیت است. در همین راستا در این محتوا قصد داریم که به طور کامل به این موارد مهم بپردازیم.

قهوه از ترکیبات فعال مختلف مثل کافئین،  کلروژنیک اسید، کافستول و... تشکیل شده است که با وجود این ترکیبات نوشیدن قهوه می‌تواند بسیار هوشیار کننده باشد. این عامل یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار برای محبوبیت نوشیدنی قهوه در سراسر جهان و کشور ما شده است و به همین علت است که اکثر افراد صبح خود را با یک فنجان قهوه آغاز می‌کنند.

تاثیر قهوه روی عملکرد مغز چگونه است؟

تاثیر قهوه بر هوشیاری و عملکرد مغز می‌تواند بسیار مثبت باشد. اکثر افراد به محض بیداری در هنگام صبح انرژی کافی دارند. اما هر چقدر که زمان می‌گذرد مغز ماده‌ای به نام آدنوزین را ترشح می‌کند که به گیرنده‌های خود روی مغز وصل می‌شود. زمانی که همه گیرنده‌ها پر شدند بدن احساس خستگی و خواب آلودگی خواهد داشت. در این موقعیت نوشیدن قهوه می‌تواند جلوی این احساس را بگیرد. زیرا کافئین موجود در قهوه به گیرنده‌های آدنوزین متصل شده و اجازه نمی‌دهد که این ماده در مغز ایجاد خستگی کند.

به همین علت فردی که در طول روز قهوه می‌نوشد به هیچ عنوان احساس خستگی ندارد و دارای انرژی بسیار زیاد نیز هست. همچنین کافئین باعث کاهش ترشح سروتونین خواهد شد. سروتونین همان هورمونی است که برای ایجاد خواب، کاهش درد و کاهش اشتها ترشح می‌شود و وقتی که ترشح این هورمون در خون کاهش پیدا کند،  جلوی خواب آلودگی را می‌گیرد.

کافئین روی سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد و تعدادی از عملکردهای مغز مثل حافظه و میزان هوشیاری را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

تاثیر کافئین بر روی حافظه چگونه است؟

وقتی که صحبت از تاثیر قهوه بر هوشیاری و عملکرد مغز می‌شود، باید به تاثیر این نوشیدنی روی حافظه هم بپردازیم. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده تاثیرات مثبت کافئین روی حافظه کوتاه مدت و بلند مدت است و با نوشیدن منظم قهوه امکان ابتلا به بیماری‌هایی مثل آلزایمر کاهش پیدا می‌کند. زیرا کافئین افزایش عملکرد ذهن و هوشیاری را به دنبال خواهد داشت و به سلول‌های عصبی جدید کمک می‌کند و توانایی این سلول‌ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر را افزایش خواهد داد.

 قهوه

تاثیر کافئین موجود در قهوه روی خستگی و خواب آلودگی چقدر است؟

مهمترین تاثیر قهوه بر هوشیاری و عملکرد مغز رفع خواب آلودگی است. کافئین به علت ساختار مولکولی مشابه با نکلویتید بر سر اتصال به گیرنده‌های مشابه با آن‌ها رقابت می‌کند و مانع کاهش سرعت فعالیت نورون‌ها در مغز می‌شود. بدین ترتیب فردی که قهوه می‌نوشد احساس خستگی و خواب آلودگی نخواهد داشت. البته توصیه می‌کنیم که نوشیدن مقدار زیاد کافئین و قهوه را در بعد از ظهر و عصر ترک کنید. زیرا این اقدام کیفیت خواب شبانه را کاهش می‌دهد.

آیا قهوه روی پردازش اطلاعات مغز تاثیر دارد؟

باید بدانید که تاثیر قهوه بر هوشیاری و عملکرد مغز شامل افزایش سرعت پردازش اطلاعات می‌شود و مصرف قهوه طبق تحقیقات، باعث بهبود عملکرد شناختی خواهد شد. علاوه بر آن به افزایش تمرکز هم کمک می‌کند و طبق بررسی‌های انجام شده مصرف قهوه تمرکز و توجه را تا حد زیادی افزایش خواهد داد. زیرا کافئین موجود در قهوه باعث افزایش ترشح مواد شیمیایی مثل آدرنالین می‌شود که یک ماده محرک روی سیستم عصبی مرکزی است.

کافئین روی بیماری آلزایمر چه تاثیری دارد؟

یکی از مهمترین ترکیبات موجود در قهوه کافئین می‌باشد و کافئین تاثیرات مثبتی روی بیماری آلزایمر می‌گذارد. زیرا بیماری آلزایمر یکی از عوامل اصلی برای زوال عقل می‌باشد و علائم این بیماری نه تنها کاهش پیدا نمی‌کنند بلکه به تدریج بدتر خواهند شد.

این بیماری باعث ایجاد مشکل در حافظه، مشکل در تفکر و رفتار خواهد شد و متاسفانه هنوز درمان دقیقی برای آن پیدا نشده است. اما قطعاً راه‌هایی برای کنترل این بیماری و حتی جلوگیری از آن وجود دارد. مصرف مداوم و منظم قهوه می‌تواند به میزان ۶۵ درصد جلوی بروز بیماری آلزایمر برای افراد را بگیرد. که این آمار نشان می‌دهد چقدر تاثیر کافئین روی عملکرد مغز، حافظه و جلوگیری از بیماری‌های ذهنی زیاد است.

 قهوه

آیا قهوه می‌تواند روی بیماری پارکینسون هم اثرات مثبت داشته باشد؟

یکی از بیماری‌های ذهنی که امروز افراد زیادی را به خود درگیر می‌کند، پارکینسون می‌باشد. تاثیر قهوه بر هوشیاری و عملکرد مغز قطعاً شامل بیماری‌های ذهنی از جمله پارکینسون نیز می‌شود. البته پارکینسون در لیست بیماری‌های ذهنی-حرکتی مزمن قرار می‌گیرد که ریشه آن در سیستم عصبی مرکزی مغز انسان است.

 این بیماری سلول‌های عصبی مغز که ترشح هورمون دوپامین را بر عهده دارند از بین می‌برد. وجود این هورمون‌ها به حرکت ماهیچه فرد کمک می‌کند و از بین رفتن آن‌ها می‌تواند سیستم حرکتی فرد را تحت تاثیر منفی خود قرار دهد و به مرور زمان باعث ایجاد لرزش در فرد خواهد شد. بر اساس تحقیقات انجام شده مصرف قهوه می‌تواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را تا میزان 29 درصد کاهش دهد.

کافئین بر هوشیاری ذهنی چه تاثیری دارد؟

هنگام بررسی تاثیر قهوه بر هوشیاری و عملکرد مغز باید اشاره کنیم که طی تحقیقات وسیعی که انجام شده است با مقایسه دو گروه از افراد که به صورت منظم حداقل یک فنجان قهوه یا کافئین در طول روز می‌نوشیدند و کسانی که هیچ قهوه‌ای مصرف نمی‌کردند، نتایج اسکن مغزی آن‌ها به این صورت بوده است که مصرف قهوه به علت کافئین بالا باعث تغییرات مثبت در فعالیت‌های ذهنی فرد می‌شود.

به عبارت ساده‌تر نتایج این تحقیقات به این گونه بوده است که مصرف قهوه و کافئین عملکرد قسمتی از مغز افراد را که آن‌ها را به استراحت وادار می‌کند کاهش خواهد داد و افراد بعد از نوشیدن قهوه هوشیاری ذهنی بالاتری را تجربه خواهند کرد.

 قهوه

میزان مناسب مصرف قهوه برای بهبود عملکرد مغز چقدر است؟

درست است که تاثیر قهوه بر هوشیاری و عملکرد مغز مثبت می‌باشد. اما نوشیدن آن باید به صورت منظم و مناسب انجام شود. زیرا نوشیدن بیش از اندازه قهوه باعث می‌شود نتوانید به صورت کامل از مزایای آن برخوردار شوید. مصرف بیش از اندازه قهوه در دراز مدت مغز را وابسته می‌کند و از آنجایی که قهوه هورمون دوپامین و لذت زیادی ترشح می‌کند باعث می‌شود که مغز به آن وابستگی زیادی پیدا کند که این موضوع به هیچ عنوان خوب نیست. بهتر است که در طول یک روز بیش از سه فنجان قهوه نوشیده نشود و همینطور توصیه می‌شود قهوه مورد نظر حتماً از نوع عربیکا باشد.

کلام پایانی

با آگاهی از تاثیر قهوه بر هوشیاری و عملکرد مغز می‌توانید به صورت آگاهانه به سراغ این نوشیدنی سالم و کاربردی بروید و حتماً در مصرف قهوه به عوامل مهمی از جمله کیفیت قهوه و میزان مصرف آن در روز توجه داشته باشید. سعی کنید برای خرید دانه قهوه و یا انواع قهوه‌های موردنظر خود فروشگاهی را انتخاب کنید که کیفیت محصولات آن ثابت شده باشد. برای خرید دانه قهوه اینجا کلیک کنید تا به یکی از سایت‌های معتبر و تخصصی در زمینه قهوه هدایت شوید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۶۰۲۲۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان