//
کدخبر: ۴۵۹۹۵۴ //

نگهداری از سلامت چشم‌ ها با روش‌های ساده و در دسترس: از شستشو تا کمپرس

چشم‌ها یکی از حساس‌ترین اندام‌های بدن هستند و مراقبت از آنها از اهمیت زیادی برخوردار است. خوشبختانه، روش‌های طبیعی و خانگی متعددی برای شستشو و پاکسازی چشم‌ها وجود دارد که می‌توانید به راحتی در منزل انجام دهید.

نگهداری از سلامت چشم‌ ها با روش‌های ساده و در دسترس: از شستشو تا کمپرس
به گزارش فرتاک نیوز،

انواع مختلف آلودگی می تواند از هر طریقی وارد چشم شما شود. ممکن است از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که چشم شما پر از چرک یا ترشحات مخاطی است. شما بدن خود را با آب و صابون می شویید، ولی روش صحیح برای تمیز کردن چشم ها چیست؟

اگر جسمی وارد چشم شما شود، ممکن است با احساس ناراحتی جزئی یا درد بسیار زیادی همراه باشد. بهترین راه برای خارج کردن هر جسم از چشم به نوع آن جسم بستگی دارد. سریع اقدام کنید تا بتوانید از آسیب دیدن چشم و بینایی خود جلوگیری نمایید.

روش‌های شستشو چشم و راه تمیزکردن آن چیست؟

نحوه‌ی شستن چشم به نوع مشکلی که برای چشم پیش آمده است بستگی دارد. اگر یک ماده‌ی شیمیایی مانند شیشه پاک‌کن را اشتباهی به سمت چشم خود اسپری کرده‌اید، باید مقداری آب مقطر گرم تهیه کنید و با آن چشمان خود را به مدت ۱۵ دقیقه بشویید، سپس بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنید؛ زیرا مواد شیمیایی می‌توانند به چشم آسیب جدی وارد کنند.

اگر ذره‌ای مانند غبار یا شن روی پلک پایینی شما نشسته است، ابتدا دستان خود را با آب و صابون بشویید، سپس سعی کنید به کمک دستمال یا پد تمیز کننده‌‌ی چشم، ذرات غبار و شن را از روی لبه‌ی پلک پاک کنید.

توجه داشته باشید که پدهای تمیز کننده‌ی چشم، مخصوص پاک کردن قسمت‌های بیرونی و لبه‌ی پلک هستند و از تماس آن‌ها با قسمت داخلی چشم جداً خودداری کنید. شما به روش‌های مختلفی می‌توانید چشمان خود را با آب شستشو دهید. توجه داشته باشید که بهتر است از آب مقطر برای این کار استفاده کنید؛ اما اگر آب مقطر در دسترس نبود، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

روش اول

زیر دوش بایستید و فشار آب را کم کنید و بگذارید آب ولرم روی پیشانی جاری شده و روی چشم‌ها بریزد. سعی کنید سر خود را به عقب خم نکنید و چشمان خود را برای مدتی طولانی باز بگذارید و پلک نزنید تا آب در چشم جاری شود.

روش دوم

روی سینک ظرفشویی خم شوید و شیر آب گرم و سرد را باز کنید تا ولرم شود و به دمای متعادلی برسد. سپس ناحیه‌ی چشم خود را زیر آب قرار دهید و به آرامی سر خود را به یک طرف بچرخانید تا آب گرم به درون چشم راه یابد.

روش سوم

یک پارچ یا لیوان را از آب گرم پر کنید. روی سینک ظرفشویی خم شوید و سر خود را به یک طرف بچرخانید و با پارچ یا لیوان به آرامی آب را روی چشم خود بریزید تا ذرات موجود در چشم خارج شوند.

روش چهارم

یک ظرف نسبتاً بزرگ را از آب پر کنید و سعی کنید چشمان خود را در تماس با آب قرار داده و پلک بزنید تا به‌خوبی شسته شود.

664e11d884c1d

شستشوی چشم با محصولات مرتبط

برای شستن چشم، وسایل بهداشتی مختلفی وجود دارد. برخی پزشکان می‌گویند که می‌توان چشم‌ها را با شامپوی بچه به خصوص شامپوی بچه جانسون اند جانسون شستشو کرد؛ اما این روزها به‌دلیل تولید محصولاتی که دقیقاً برای شستشوی چشم طراحی شده‌اند، دیگر نیازی نیست که از محصولاتی مانند شامپوی بچه استفاده کنید.

از جمله‌ی این محصولات می‌توان به اسکراب چشم، فوم شستشوی چشم، پد تخصصی پاک کننده‌ی چشم و شامپوی شستشوی چشم اشاره کرد. اسکراب‌ها به دلیل دارا بودن ریزدانه‌های پلاستیکی، می‌توانند موجب خراشیدگی قرنیه شوند، پس لازم است که پیش از خرید اسکراب از این‌که فاقد ریزدانه‌های پلاستیکی است، اطمینان حاصل کنید.

به یاد داشته باشید:

چشم خود را تمیز نگه دارید.

دستان خود را قبل و بعد از تماس با چشم ها بشویید.

از آب ولرم استفاده کنید.

از آب داغ برای شستشوی چشم ها استفاده نکنید زیرا چشم ها، پلک ها و پوست اطراف آن ها حساس می باشند.

عفونت را گسترش ندهید.

در صورت ابتلا به هرگونه عفونت مانند التهاب ملتحمه، برای هر بار تمیز کردن چشم از یک حوله جدید استفاده کنید.

اگر در هر دو چشم خود مبتلا به التهاب ملتحمه هستید، از دو حوله جداگانه استفاده کنید تا عفونت از یک چشم به چشم دیگر منتقل نشود.

رفتن گرد و خاک در چشم

هر از گاهی وزش باد می تواند باعث ورود گرد و خاک به چشم شما شود. حتی ممکن است اجسام بزرگتری نیز وارد چشم شما شوند.

استفاده از اشک. پلک بالایی خود را به آرامی پایین بکشید تا روی مژه های پایین شما قرار گیرد. چند بار پلک بزنید. این کار باعث ترشح اشک می شود و می تواند جسم خارجی را از چشم شما بیرون کند.

شستشو با آب. همچنین شما می توانید چشم خود را با آب خنک بشویید. این کار را تا زمانی که نیاز دارید انجام دهید.

پاک کردن. اگر جسم کوچکی را روی کره چشم خود مشاهده می کنید، سعی کنید آن را به آرامی با یک حوله خیس بیرون آورید، بر روی آن فشار وارد نکنید و اگر جسم در چشم شما گیر کرده است، این کار را انجام ندهید.

چه موقع باید به چشم پزشک مراجعه کرد؟

در شرایط زیر باید تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرید:

مشکل در بینایی یا باز کردن چشم

درد

قرمزی قسمت سفید چشم

حساسیت به نور

ترشحات مداوم

مشکل در بیرون آوردن جسم خارجی

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۹۹۵۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان