//
کدخبر: ۴۵۴۹۳۹ //

درد ناف در بارداری: علل، خطرات و راهکارها

آیا درد ناف در دوران بارداری جای نگرانی دارد؟

درد ناف در بارداری: علل، خطرات و راهکارها
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر دچار درد ناف در اوایل بارداری هستید و می‌خواهید بدانید آیا خطرناک است و چطور درمان می‌شود. 

درد ناف در اوایل بارداری

درد ناف در دوران بارداری با پیشرفت سه ماهه رخ می دهد. این به این دلیل است که شکم سعی می کند جنین در حال رشد را در خود جای دهد. با این حال، زنان زیادی این درد را در نزدیکی ناف تجربه نمی کنند. همچنین، درد ممکن است در هر بارداری ظاهر شود یا نباشد. خبر خوب این است که مانند سایر علائم بارداری، حتی این درد ناف پس از زایمان نیز از بین می رود. برای انکه درد ناف در اوایل بارداری نشانه چیست؟ خطرناک است؟ و روش درمان آن، ادامه متن را بخوانید.

درد ناف در اوایل بارداری نشانه چیست؟

درد ناف را می توان در هر زمانی از بارداری به دلیل تغییرات مختلف بدن احساس کرد . با این حال، بیشتر زنان ممکن است از سه ماهه دوم بارداری دچار درد شکم شوند زیرا کودک از این زمان شروع به رشد قابل توجهی می کند. زنان مبتلا به فرورفتگی به سمت داخل (ایننی) و فرورفتگی (خارج) ناف ممکن است این درد را احساس کنند .

کشش: ماهیچه های شکم و پوست شکم را می توان برای سازگاری با جنین در حال رشد در دوران بارداری کشید. کشش هر گونه اسکار قبلی در نزدیکی ناف نیز می تواند باعث درد و درد در مادران باردار شود.

فشار از رحم: برخی از زنان ممکن است احساس درد در ناحیه شکم داشته باشند زیرا رحم در حال رشد به اطراف ناف فشار می آورد.

بیرون زده ناف: زنانی که نافشان به سمت بیرون فرو رفته است، به دلیل اصطکاک با لباس، ممکن است در ناحیه شکم دچار سوزش پوست و درد شوند. ناف به سمت داخل در برخی از مادران باردار ممکن است در دوران بارداری بیرون بیاید. این اغلب در بسیاری از موارد در سه ماهه دوم یا سوم رخ می دهد . بسیاری از زنان ممکن است در هفته 26 بارداری بیرون زدن ناف را تجربه کنند . این بدون درد است. با این حال، مالیدن روی لباس می تواند باعث درد شود.

دکتر آلن لیندمان، پزشک متخصص زنان و زایمان، متخصص مرگ و میر مادران، و دانشیار سابق بالینی دانشگاه داکوتای شمالی ، می‌گوید: «عوامل متعددی از جمله تعداد نوزادان، درجه آمادگی جسمانی و آناتومی ارثی شما وجود دارد. با هم کار کنید تا مشخص کنید که ناف دقیقا چه زمانی بیرون می‌آید.”

عفونت های روده ای: درد شکم در ناحیه ناف می تواند در هنگام آنفولانزای معده (گاستروانتریت) و سایر عفونت های روده نیز احساس شود. علائم دیگری مانند استفراغ، تهوع، تب و اسهال نیز در چنین مواردی دیده می شود.

فتق ناف: برخی از زنان ممکن است در دوران بارداری دچار فتق ناف تازه یا موجود شوند . این می تواند دردناک باشد زیرا حلقه روده یا بافت ها از طریق ناف فشار می آورند.

سوراخ کردن ناف (پیرسینگ): برخی از زنان ممکن است به دلیل سوزش پوست یا عفونت ناشی از سوراخ کردن ناف در دوران بارداری دچار درد ناف شوند. پوست ممکن است در حاملگی حساس‌تر و حساس‌تر شود و خطر عفونت و التهاب در محل‌های سوراخ‌شده افزایش یابد.

آیا درد ناف در اوایل بارداری خطرناک است؟

آیا درد ناف در اوایل بارداری خطرناک است؟

درد خفیف می تواند در اکثر زنان طبیعی باشد. اگر درد زیر شکم یا شکم با خونریزی واژینال، انقباضات رحمی یا تب همراه باشد، ممکن است به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید . این علائم ممکن است نشان دهنده مشکلات شدیدی مانند زایمان زودرس، جداشدن جفت یا عفونت باشد.

همه مادران باردار مبتلا به فتق و سایر بیماری های جدی که باعث درد ناف می‌شوند نیاز به مراقبت پزشکی دارند. پزشکان ممکن است بسته به شدت، نوارهای مخصوص شکم یا جراحی را برای فتق ناف توصیه کنند، و این ممکن است اغلب به طور طبیعی پس از زایمان برطرف شود. با این حال، اگر فتق حتی پس از زایمان ادامه یابد، درمان جراحی توصیه می شود.

عفونت های روده ای نیز بسته به علت ممکن است به مراقبت های پزشکی و اغلب درمان آنتی بیوتیکی نیاز داشته باشند. داروهای ضد درد برای موارد شدید درد ناف به دلیل عفونت یا فتق تجویز می شود. همچنین اگر درد ناف با گذشت زمان افزایش می یابد، می توانید به متخصص زنان و زایمان اطلاع دهید.

درمان های خانگی برای درد ناف در دوران بارداری

درمان های خانگی برای درد ناف در دوران بارداری

اگر تغییرات بدن در دوران بارداری باعث درد ناف شود، می توانید اقدامات مراقبت خانگی زیر را امتحان کنید.

در صورت امکان به پهلو یا شکم بالا بخوابید. دراز کشیدن به پشت می تواند در بارداری دشوار باشد، بنابراین خوابیدن به پهلو می تواند راحت تر باشد.

برای کاهش اصطکاک، لباس‌های نخی گشاد و سبک بپوشید.

برای جلوگیری از اصطکاک لباس از باند روی ناف استفاده کنید. همچنین ممکن است به جای شلوار، لباس های مادرانه را امتحان کنید.

از شکم بند (کمربندهای حمایت کننده بارداری) استفاده کنید که از شکم، کمر و باسن شما حمایت می کند.

برای کاهش سوزش و خارش پوست، کره کاکائو یا کرم های مرطوب کننده را روی ناحیه شکم بمالید.

فعالیت های درون آب را امتحان کنید زیرا وزن شکم و کمر را کاهش می دهد.

اگر سوراخ کردن ناف باعث ناراحتی می شود، از یک تکه زیورآلات ناف ساخته شده از فولاد ضد زنگ جراحی استفاده کنید که پوست را تحریک نمی کند و منبسط می شود، یا ممکن است در دوران بارداری سوراخ را بردارید.

برای کاهش درد از کمپرس ولرم روی ناف استفاده کنید.

ناحیه شکم را تمیز و خشک نگه دارید.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب برای شما همراهان مفید بوده باشد. فراموش نکنید در صورت ادامه بودن درد باید حتما به پزشک یا ماما مراجعه کنید تا از بروز خطر برای بارداری خود پیشگیری کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۵۴۹۳۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان