//
کدخبر: ۴۴۶۶۷۹ //

سینوزیت مزمن را چگونه درمان کنیم؟

عضو هیات علمی گروه گوش،گلو و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بیماری سینوزیت که اغلب در پی سرماخوردگی بروز می کند، می تواند به دو شکل حاد و مزمن باشد و مرحله حاد آن اغلب با دارو کنترل می شود، اما در مرحله مزمن، علاوه بر درمان های دارویی، نیاز به تخلیه ترشحات سینوس و برداشتن پولیپ از طریق آندوسکوپی بینی و سینوس خواهد بود.

سینوزیت مزمن را چگونه درمان کنیم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر مرتضی نوراللهیان ضمن اشاره به بیماری های شایع در فصول سرد سال خاطر نشان کرد: سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی، از جمله بیماری های شایع فصل سرما است که با عوارضی همچون گلودردهای چرکی، سینوزیت ها، گوش دردها و پارگی پرده گوش، التهاب حنجره، سرفه و تنگی نفس بروز می کند و در نهایت عوارض و مشکلات زیادی را از بعد اجتماعی، اقتصادی و مصرف انواع داروها، ازکارافتادگی و نیز عوارض مزمن بیماری ایجاد میکند.

وی افزود: سرماخوردگی عموماً درکودکان شایع تر از بالغین است و در اغلب موارد که ماهیت ویروسی دارد با علائمی همچون آبریزش بینی، عطسه و گرفتگی بینی، بدن درد و بی اشتهایی و تب خفیف شروع می شود که با استراحت ، مصرف مایعات و مسکن مثل استامینوفن و قرص سرماخوردگی بهبود می یابد و نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نخواهد بود، البته در برخی موارد، یک عفونت ثانویه یا باکتریایی به این عفونت ویروسی اضافه می شود و علاوه بر تشدید علائم و ایجاد مشکل برای سایر ارگان ها مثل گوش، حلق ،حنجره و سینوس ها، با تب بالا و درد شدید و ترشحات چرکی همراه می شود، که مصرف آنتی بیوتیک در این موارد جهت پیشگیری از عوارض آن توصیه می شود.

عضو هیات علمی گروه پوش،گلو و بینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین با بیان اینکه در مواردی ممکن است سینوس ها همزمان با سرماخوردگی عفونی شوند افزود: سینوزیت های چرکی که اغلب به دنبال سرماخوردگی و عفونت های دستگاه تنفسی ایجاد می شود، با علائمی همچون گرفتگی بینی، خلط چرکی پشت حلق، اختلال بویایی و سردرد به ویژه درناحیه پیشانی و صورت که با خم کردن سر این درد شدت می یابد، بروز پیدا می کند.

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی‌های آندوسکوپی بینی و سینوس ادامه داد:  سینوزیت های حاد اغلب با دارو کنترل، اما در بعضی موارد به سمت مزمن شدن پیش می روند و عوارضی همچون آبسه های چشمی، دوبینی، اختلالات بینایی، مننژیت و آبسه های مغزی و مشکلات عروق مغزی را به همراه دارد، به ویژه هنگامی که با پولیپ همراه باشد لذا، لازم است علاوه بر درمان های دارویی ، تخلیه ترشحات سینوس، برداشتن پولیپ ها و باز شدن مسیر راه بینی صورت گیرد،که امروزه به روش های نوین جراحی آندوسکوپی بینی و سینوس، بدون عمل جراحی و بخیه این کار به راحتی و به خوبی انجام می شود.

دکتر نوراللهیان خاطر نشان کرد: در صورتی که در درمان گوش دردهای چرکی، عفونت های مزمن وپارگی های پرده گوش غفلت شود، عوارضی همچون ناشنوایی، فلج عصب صورتی و سرگیجه و عوارض داخل جمجه مثل مننژیت و آبسه مغزی را به همراه دارد. کودکانی که بزرگی لوزه ها به ویژه لوزه سوم را دارند و دائما دچارگلو دردهای چرکی می شوند، مستعد عفونت های گوش و پارگی های پرده گوش خواهند بود، که در این موارد لازم است ،اقدامات درمانی صحیح انجام گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد همچنین گفت: توصیه ما به  بیمارانی که مبتلا به پارگی پرده گوش هستند، این است که به شدت مانع از ورود آب به داخل گوش خود در زمان استحمام شوند و از رفتن به استخر خودداری و بدون از دست دادن زمان جهت ترمیم پرده گوش، تحت عمل جراحی ترمیمی گوش  قرار گیرند.

وی با اشاره به اهمیت عملکردی گوش داخلی و مراقبت از آن در زمان ابتلا به سرماخوردگی گفت: این عضو مهم علاوه بر شنوایی ، عضو تعادل نیز هست و باید مورد مراقبت در زمان سرماخوردگی قرار گیرد؛ زیرا بیماران زیادی به مراکز درمانی با شکایت سرگیجه و عدم تعادل مراجعه می کنند که این علائم میتواند پس از سرماخوردگی بروز کند؛ هر چند که سرگیجه در بیماری های مغز و اعصاب ، قلب و عروق و اختلالات چشمی هم دیده می شوند ولی از علل شایع  سرگیجه، بیماری های گوش داخلی است .

دکتر نوراللهیان نوع سرگیجه های گوشی ناشی از سرماخوردگی را اغلب به صورت دورانی و چرخشی ذکر و اضافه کرد: این سرگیجه همراه با تهوع و استفراغ و رنگ پریدگی است، که با تغییر حالت سر فرد اتفاق می افتد. در جابجایی ناگهانی فرد مانند سجده رفتن، خم کردن سر به پایین یا به بالا و حتی در هنگام خواب وقتی بیمار به سمت راست یا چپ چرخش پیدا می کند، دیده می شود. معمولا مدت این نوع سرگیجه چندان طولانی نیست و اغلب خوش خیم بوده که با درمان های دارویی و تمرینات توانبخشی، بهبود می یابد.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۶۶۷۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان