//
کدخبر: ۴۴۴۳۴۴ //

کاهش زمان تشخیص بیماری سل

کارشناس مسوول امور آزمایشگاه های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: در این آزمایشگاه آزمایش سریع تشخیص سل با دقت و کیفیت بسیار بالا و سرعت قابل توجهی توسط سیستم مولکولی جین اکسپرت انجام می شود که زمان تشخیص بیماری را از 24 تا 48 ساعت، به 2 ساعت کاهش داده است.

کاهش زمان تشخیص بیماری سل
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر فضل الدین فهیمی با بیان اینکه انجام بیش از 8000 تست مولکولی تشخیص سل و بیش از 5000 کشت و تعیین حساسیت میکروبی سل، این آزمایشگاه را در زمره مراکز سطح اول کشور در زمینه آمار تشخیص بیماری سل قرار داده است خاطر نشان کرد: همزمان با تشخیص قطعی وجود باکتری عامل سل در نمونه های بالینی مختلف، قادر به تشخیص مقاومت باکتری به داروهای ضد سل (ایزونیازید و ریفامپین) است.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه مرجع سل معاونت بهداشت دانشگاه با هدف انجام تخصصی آزمایشهای تشخیصی سل و به عنوان آزمایشگاه مرجع سل منطقه شمال شرق کشور فعالیت می نماید گفت: با توجه به مخاطرات بالقوه کار با باکتری بسیار خطرناک عامل سل، به جرأت می توان از کارکنان آزمایشگاه سل بعنوان ایثارگران گمنام نظام سلامت نام برد و زحمات این همکاران تلاشگر بطور ویژه شایسته تقدیر است.

دکتر فهیمی تصریح کرد: این ازمایشگاه آزمایش های کشت باکتری عامل سل (موسوم به مایکوباکتریوم توبرکلوزیس) و سایر مایکوباکتریوم ها، تعیین حساسیت باکتری عامل سل در برابر آنتی بیوتیک های مختلف، آزمایش مولکولی افتراق عامل سل از سایر باکتریهای هم خانواده آن به روش PCR (معمولی و ریل تایم)، آزمایش جین اکسپرت و تهیه و رنگ آمیزی لامهای سل به روش زیل نلسون و فلورسانس را انجام می دهد.

شایان ذکر است کسب رتبه عالی (Excellent) بطور متوالی در سالهای اخیر از برنامه مهارت آزمایی فرا ملی کشور سوئد، از افتخارات برجسته این آزمایشگاه است که در نوع خود در کشور بی نظیر است.

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۴۴۳۴۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان