//
کدخبر: ۴۲۱۱۳۶ //

عفونت انگلی چیست؟راه انتقال کرم اکینوکوکوس

مدیر گروه انگل شناسی و قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن توضیح در خصوص انواع بیماری‌های انگلی در کشور، رعایت بهداشت را از اصول اولیه پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها دانست

 عفونت انگلی چیست؟راه انتقال کرم اکینوکوکوس
به گزارش فرتاک نیوز،

انگل‌ها موجودات زنده‌ای هستند که از موجودات زنده دیگر ( مانند بدن شما ) برای غذا و مکانی برای زندگی استفاده می‌کنند. می‌توانید آنها را از طریق غذا یا آب آلوده ، گزش اشکال یا تماس جنسی بدست آورید. برخی از بیماری‌های انگلی به راحتی درمان می شوند و برخی دیگر نیز درمان نمی‌شوند.

اندازه انگل‌ها از ارگانیسم‌های کوچک و یک سلول به نام تک یاخته تا کرم‌هایی که با چشم غیر مسلح دیده می‌شوند، متغیر است.  منابع آب آلوده می‌تواند منجر به عفونت‌هاشود. باید بدانید که هیچ واکسنی برای بیماری‌های انگلی وجود ندارد. برخی از داروها برای درمان عفونت‌های انگلی در دسترس هستند.

عفونت انگلی چیست؟

انگل‌ها همانطور که گفته شد موجوداتی هستند که برای زنده ماندن از موجودات دیگر یا میزبان ها استفاده می‌کنند. برخی از انگل‌ها به طور محسوسی بر میزبان خود تأثیر نمی‌گذارند و برخی دیگر رشد و تولید مثل می‌کنند یا به اندام میزبان حمله می‌کنند و آن را بیمار می‌کند و در نتیجه باعث عفونت انگلی می‌شود.

عفونت انگلی

علی حقیقی، انگل شناس و قارچ شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضعف در سیستم ایمنی و عدم رعایت بهداشت را از مهمترین دلایل ورود انگل‌ها به داخل بدن انسان اعلام کرد و گفت: رعایت بهداشت شخصی و بهداشت مواد غذایی از اصول اولیه پیشگیری از ورود انگل‌ها به بدن محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه دو نوع انگل تک یاخته و کرم‌ها در ایران مشاهده می‌شود، تصریح کرد: انگل‌های تک یاخته همچون ژیاردیا، مالاریا و لیشمانیا و انگل‌های کرمی مانند اکینوکوکوس که منجر به بروز کیست هیداتید می‌شود، از انواع آلودگی‌های انگلی در کشور هستند.

 حقیقی اظهار کرد: انگل میکروسکوپی ژیاردیا در کودکان بیشتر از بزرگسالان، به دلیل عدم رعایت بهداشت شخصی و آلوده ماندن دست‌ها هنگام استفاده از سرویس بهداشتی بروز می‌کند. این انگل بیشتر در روستاها دیده می‌شود. آمار ابتلا به این انگل سه تا چهار درصد گزارش شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه در خصوص میزان شیوع تک یاخته مالاریا و لیشمانیا که عامل بروز بیماری‌هایی همچون سالک است، عنوان کرد: در خصوص این بیماری‌ها و شیوع آن در کشور جای نگرانی وجود ندارد.

عفونت انگلی

وی افزود: بیماری‌های ناشی از انگل‌های کرمی همچون کیست هیداتید نیز در ایران نادر است؛ به طوری که از هر هزار نفر، یک مورد ابتلا گزارش می‌شود. البته این آمار تا پیش از آغاز پاندمی کرونا فراز و نشیب‌هایی داشت که با آغاز این همه‌گیری و به دنبال رعایت بهداشت فردی کاهش چشمگیری داشته است.

حقیقی در خصوص راه انتقال کرم اکینوکوکوس،گفت: میزبان اصلی کرم‌های عامل کیست هیداتید، سگ‌سانان هستند؛ به این معنی کرم بالغ در روده سگ زندگی می‌کند. سگ‌های آلوده، از طریق مدفوع خود تخم این کرم‌ها را در مزارع و مراتع رها می‌کنند و دفع تخم‌های کرم بالغ باعث آلودگی خاک و آب می‌شود.

این انگل شناس متذکر شد:‌ سپس حیوانات اهلی مانند گوسفند، بز، گاو و شتر هنگام چریدن تخم‌ها را می‌خورند و انسان از طریق خوردن غذا یا آب آلوده به تخم‌ها و یا از طریق تماس مستقیم با سگ‌های آلوده با انگل، آلوده می‌شود.

وی عنوان کرد: رعایت بهداشت فردی اصل اولیه پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های انگلی است و این موضوع با کاهش چشمگیر آمار ابتلا به دنبال آغاز پاندمی کرونا قابل تایید است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: فارس
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۲۱۱۳۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان