//
کدخبر: ۴۱۶۷۵۶ //

راهکار درمان سریع گرمازدگی در کودکان

اگر در گرم‌ترین روزهای سال کودکمان گرما زده شد چه کنیم؟ پزشکان معتقدند گرمازدگی در صورت عدم مراقبت کافی، می‌تواند باعث آسیب مغزی و یا خدای نکرده از دست رفتن کودک شود. پس این روزها حواستان به بچه‌ها باشد و با راهکارهای پیشگیری و درمان سریع گرمازدگی آشنا شوید.

راهکار درمان سریع گرمازدگی در کودکان
به گزارش فرتاک نیوز،

در گرم‌ترین روزهای سال اگر کودکمان گرما زده شد چه کنیم؟ پزشکان معتقدند گرمازدگی خطر جدی است و نباید از آن غافل شد. چون اگر کم آبی ادامه پیدا کند ممکن است کودک خواب آلوده یا دچار عدم هوشیاری شود و در صورت عدم مراقبت کافی، گرمازدگی می‌تواند باعث آسیب مغزی و یا خدای نکرده از دست رفتن کودک شود. پس این روزها حواستان به بچه‌ها باشد.


*علائم گرمازدگی در کودکان را بشناسید

اگر پوست کودک شما خشک، گرم و قرمز است و صورت، رنگ پریده به نظر می‌رسد. کودک خواب آلود یا گیج به نظر می‌رسد. نبض تندتر می زند. سرگیجه، حالت تهوع، سردرد یا استفراغ ممکن است رخ دهد. در موارد شدید، هذیان، توهم، تیرگی دید، هوشیاری پایین و تشنج هم وجود دارد. این علائم گرمازدگی درکودک شماست که سریع باید دست به کار شوید تا کار به جاهای باریک نکشیده است.

 

کودکان را در ساعات اوج گرما در معرض نور مستقیم آفتاب قرار ندهید

*چرا بچه ها گرما زده می شوند؟

اما قبل از ارائه روش های درمان گرمازدگی باید بدانید که چه عواملی منجر به گرمازدگی می‌شود تا پیشگیری را جدی بگیرید. دکتر «حمیدرضا لرنژاد»؛ رئیس اداره سلامت کودکان وزارت بهداشت در مورد علل بروز گرمازدگی در کودکان می‌گوید: «کم بودن توانایی بدن برای تنظیم دما، مصرف کم مایعات و شیر، پوشیدن لباس زیاد و تنگ، غفلت از کودک و رها شدن در فضای بسیار گرم و بسته نظیر خودرو، مصرف برخی داروها، ابتلاء به برخی بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت کودکان، بیماری فیبروزکیستیک (cystic fibrosis)، بیماری‌های کلیوی، اسهال مزمن و برخی موارد دیگر مانند کم وزنی یا اضافه وزن در بروز گرمازدگی در کودکان مؤثر هستند.»

*درمان فوری گرمازدگی کودکان

حالا اگر خدای نکرده علائم گرمازدگی را در کودکتان دیدید باید چه کنید؟ قبل از هر چیز فرزندتان را به مکانی خنک و سایه ترجیحاً در یک ساختمان یا وسیله نقلیه مجهز به تهویه مناسب ببرید.

لباس‌های کودک را کم کنید. لباس‌ گشاد و نخی به تن بچه بپوشانید و او را به نوشیدن مایعات خنک حاوی نمک (مانند نوشیدنی‌های ورزشی) تشویق کنید.

یادتان باشد به طورکلی در فصل تابستان و این روزهای گرم سال مهم است که کودک شما مایعات کافی داشته باشد و بررسی کنید که او به اندازه کافی مایعات دریافت می‌کند.

اگر فرزندتان هنوز پوشک می‌شود یک نشانه خوب این است که در ۲۴ ساعت گذشته ۶ تا ۸ پوشک خیس کم رنگ داشته باشد. به کودکان خردسال آب را به عنوان نوشیدنی اصلی آنها در طول روز بدهید. (آب میوه، نوشیدنی‌های میوه‌ای و نوشیدنی‌های گازدار توصیه نمی‌شود) کودکان بزرگ‌تر را به نوشیدن منظم تشویق کنید، به خصوص اگر به دلیل مشغول بودن به بازی نوشیدن را فراموش کنند.

 یک حوله مرطوب سرد یا اسفنج را روی پوست بمالید. اگر کودک شما از گرفتگی عضلات دردناک در پاها، بازوها یا شکم خود شکایت دارد، به آرامی عضلات دردناک را بکشید یا ماساژ دهید.

اگر کودک شما قادر به نوشیدن نیست یا به نظر می‌رسد هوشیاری خود را از دست می‌دهد، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید یا با اورژانس تماس بگیرید. از کمپرس سرد برای گردن، کشاله ران و زیر بغل کودک استفاده کنید.کودک را به حمام ببرید. البته نه با آب یخ که با آب ولرم او را زیر دوش ببرید.

توصیه آخر اینکه سعی کنید حتی المقدور در گرم‌ترین ساعت‌های روز کودک را در معرض نور مستقیم خورشید به مدت طولانی قرار ندهید و از شربت خاک شیر، سکنجبین و  تخم شربتی برای بچه‌ها هم غافل نشوید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۶۷۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان