//
کدخبر: ۴۱۵۱۳۲ //

مراقب گرمازدگی در کودکان و سالمندان باشیم

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به هشدار های هواشناسی در خصوص روزهای بسیار گرم سال، توجه به موضوع پیشگیری از گرمازدگی بسیار مهم و حائز اهمیت است

مراقب  گرمازدگی در کودکان و سالمندان باشیم
به گزارش فرتاک نیوز،

کتر علی یزدانی در گفتگو با وب دا با بیان اینکه کودکان و سالمندان بیش از گروه های سنی دیگر در معرض خطر گرمازدگی هستند خاطرنشان کرد: گرمازدگی زمانی ظاهر می شود که فرد ، مدت زمان زیادی را در معرض نور آفتاب و یا دمای بالا قرار بگیرد و شدت آن بسته به میزان فعالیت بدنی ، رطوبت از دست رفته و طول زمان قرار گرفتن در معرض گرما ، می تواند از خفیف تا بسیار شدید متغیر باشد.

وی  افزود: هرچند که گرمازدگی شیوع کمی دارد و قابل درمان است اما در صورتی که درمان آن به تعویق بیافتد می تواند خطرآفرین و منجر به مرگ شود.

وی  ادامه داد: کودکان ، افراد مسن ، خانم های باردار ، افراد با سابقه بیماری قلبی ، بیماری انسدادی مزمن ریه ، دیابت ، کم آبی ، چاقی و افراد با محدودیت حرکتی در خطر بالای ابتلا به اختلالات ناشی از گرمازدگی هستند.

دکتر یزدانی  تصریح کرد: بیمارانی که دچار گرمازدگی می شوند به علت مختل شدن مکانیسم تعریق و از دست دادن مقدار فراوان آب بدن ، درجه حرارت بدنشان به شدت افزایش می یابد و در صورت عدم درمان ، سطح هوشیاری فرد کاهش یافته و در مواردی منجر به فوت فرد می شود و  در صورتی که با فرد گرمازده روبرو شدید ، در اولین اقدام بیمار را از محیط گرم خارج کرده و سپس با اورژانس ۱۱۵ تماس بگیرید.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد  ادامه داد: خارج کردن لباس بیمار ، خنک کردن محیط با کولر (نه در حدی که بیمار شروع به لرزیدن کند) ، پوشاندن بیمار با ملحفه مرطوب و به پهلو خواباندن بیمارانی که تهوع داشته و یا بیهوش هستند از جمله اقدامات دیگری است که تاثیر بسزایی در درمان اولیه گرمازدگی خواهند داشت.

وی ضمن اشاره به اهمیت زمان در امر امدادرسانی به گرمازدگان ، افزود: کلیه شهروندان علاوه بر آشنایی با علائم این بیماری نظیر تعریق شدید، خستگی، قرمزی پوست، گرگرفتگی یا اسپاسم عضلات به همراه درد، سردرد یا سرگیجه خفیف و حالت تهوع ، هرچه سریع تر اقدامات اولیه را در مواجهه با فرد گرمازدگی آغاز و با اورژانس ۱۱۵ تماس حاصل کنند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۵۱۳۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان