//
کدخبر: ۴۱۱۷۰۹ //
بارداری| تست آمینو سنتز

آزمایشی خطرناک برای مادران باردار

تست "آمنیو سنتز" یک تست تشخیصی برای مادران باردار جهت شناسایی مشکلات ژنتیکی جنین آنهاست، اما با توجه به خطرات احتمالی که این تست دارد، انجام آن برای همه مادران توصیه نمی‌شود.

آزمایشی خطرناک برای مادران باردار
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر طراوت فاخری متخصص زنان و زایمان با اشاره به کابردهای مختلف تست آمنیوسنتز گفت: این آزمایش برای تشخیص بیماری‌های ژنتیکی، کروموزومی و بیماری‌های متابولیکی جنین به کار می‌رود.

وی افزود: با انجام این تست، درصورتی که جنین دارای اختلالات ژنتیکی غیرقابل درمان باشد و نوزاد در صورت تولد نتواند زنده بماند، با تائید نظر کمیسیون پزشکی قانونی مجوز پایان بارداری صادر می‌شود.

فاخری گفت: برای انجام این تست از طریق یک سوزن نازک و باریک مقداری از مایع آمنیوتیک برداشته شده و بررسی‌های سلولی بر روی آن انجام می‌شود.

این متخصص زنان و زایمان گفت: با بررسی‌های صورت گرفته، فرمول ژنتیکی جنین به خوبی مشخص می‌شود و می‌توان ازاین طریق به بیماری‌های مادرزادی و اختلالات ژنتیکی او پی برد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سوزن به کیسه حاوی مایع آمنیوتیک می‌رسد احتمال پارگی کیسه، زایمان زودرس و حتی سقط جنین در یک درصد مادرانی که این تست را انجام دهند وجود دارد، بنابراین انجام آن برای همه مادران توصیه نمی‌شود.

این متخصص زنان و زایمان تاکید کرد: تست آمنیوسنتز یک تست تهاجمی است و باید برای تعداد معدودی از مادران انجام شود.

فاخری گفت: این تست تنها با نظر پزشک و برای مادرانی که در تست غربالگری ژنتیکی آنها احتمال بروز مشکلات ژنتیکی در جنین بالاست، توصیه می‌شود.

وی افزود: همچنین به مادرانی که در سونوگرافی آنها نشانه‌هایی از وجود بیماری‌های مادرزادی جنین وجود دارد هم انجام این تست توصیه می‌شود.

وی تصریح کرد: این تست حد فاصل هفته ۱۵ تمام یا ۱۶ تا هفته ۱۸ بارداری به مدت دو هفته قابل انجام است تا در صورت وجود مشکل، منعی برای سقط جنین وجود نداشته باشد.

فاخری گفت: این تست در مطب پزشکان که امکاناتی مانند سونوگرافی داشته باشند هم قابل انجام است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۱۱۷۰۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان