//
کدخبر: ۴۰۲۵۹۴ //
جوش| جوش صورت | درمان جوش صورت

با جای جوش‌ ها چه باید کرد؟

پوست های چرب لزوماً آکنه ندارند، بلکه 90 درصد افرادی که آکنه دارند پوست چرب و 10 درصد پوست خشک دارند. ایزوترتینوئین قوی ترین داروی آکنه و جوش است و باید با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف شود و در زنان باردار منع مصرف دارد.

با جای جوش‌ ها چه باید کرد؟

دکتر امیرهوشنگ احسانی، متخصص پوست با بیان اینکه آکنه یا آکنه فرآیندی است که ممکن است در دوران بلوغ در افراد مبتلا به این عارضه ایجاد شود، توضیح می دهد: همه افراد دچار آکنه نمی شوند، چربی و التهاب پوست و افزایش میکروب ها در سطح پوست باعث ایجاد جوش می شود.

وی می افزاید: ممکن است فردی پوست خشکی داشته باشد اما جوش هم بزند. با این حال، این جوش ممکن است خود به خود بهبود یابد، اما در برخی افراد تا سنین بالا ادامه دارد. از این رو، نمی توان پیش بینی کرد که چه مدت طول می کشد تا جوش بهبود یابد.

این متخصص پوست و مو با بیان اینکه آکنه فقط برای دوران بلوغ نیست و ممکن است خود به خود خوب نشود، ادامه می دهد: مهم این است که فرد مبتلا باید بیشتر مراقب باشد تا آکنه باقی نماند. بنابراین درمان زودهنگام جوش ها احتمال باقی ماندن جوش ها را کاهش می دهد. جوش به راحتی قابل رفع نیست و درمان آن دشوار است. پس اول از همه باید مراقب جوش ها بود. البته در برخی از پوست ها جوش بدون دستکاری باقی می ماند که این خاصیت پوست است.

دکتر احسانی درباره احتمال خارش و درد آکنه گفت: جوش ها ممکن است به حدی ملتهب و چرکی شوند که دردناک و خارش دار شوند. جوش های کیستیک دردناک تر می شوند. این را هم بگویم که آکنه جنسیت ندارد، یعنی بین زن و مرد فرقی نمی کند. شیوع آکنه در هر دو گروه یکسان است، اما آکنه شدید در مردان بیشتر است.

وی درباره تاثیر درمان های خانگی بر روی آکنه اظهار می کند: برخی افراد تحت تاثیر درمان های خانگی قرار گرفته اند اما همیشه اینطور نیست. مصرف میوه ها، سبزیجات و غذاهای دریایی باعث کاهش جوش می شود. استرس آکنه را افزایش می دهد و شیر باعث آکنه می شود. افراد مبتلا به آکنه باید شیر کمتری مصرف کنند. همچنین باید از کرم ها و لوازم آرایشی چرب کمتر استفاده کنید زیرا با استفاده از آنها منافذ پوست افراد آکنه ای بسته می شود و با لوازم آرایش جوش ها افزایش می یابد. شستشوی زیاد کمکی نمی کند و باید تا حد امکان پوست را با آب ولرم بشویید. همچنین کرم های ضد آفتاب و محصولات مخصوص افراد دارای پوست چرب و مستعد آکنه باید فاقد چربی باشند.

دکتر احسانی در پاسخ به این سوال که آیا آکنه صورت مسری است، گفت: باکتری روی پوست همه افراد وجود دارد و منتقل نمی شود. جوش یا آکنه به هیچ وجه مسری نیست، اما می تواند یک جوش ژنتیکی باشد. به عبارت دیگر، چرب بودن بیش از حد پوست به ژنتیک نیز بستگی دارد. همچنین شایع ترین نواحی برای آکنه صورت، سینه، گردن و پشت و به ندرت روی دست ها است. البته جوش هایی که در نواحی دیگر مانند ران یا باسن ایجاد می شوند آکنه نیستند و شرایط و عوامل میکروبی آنها متفاوت است.

احسانی در پایان توضیح می دهد: پوست های چرب لزوماً آکنه ندارند، بلکه 90 درصد افرادی که آکنه دارند پوست چرب و 10 درصد پوست خشک دارند. ایزوترتینوئین قوی ترین داروی آکنه و جوش است و باید با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف شود و در زنان باردار منع مصرف دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۴۰۲۵۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان