//
کدخبر: ۳۹۶۹۲۱ //

چه زمانی نگران دوبار پریود شدن در ماه باشیم؟ علل و درمان را بدانید

چرا بعضی زنان دوبار در ماه پریود می‌شوند؟ عوامل و راه‌های درمان پریودی نامنظم را در این مقاله بیابید.

چه زمانی نگران دوبار پریود شدن در ماه باشیم؟ علل و درمان را بدانید
به گزارش فرتاک نیوز،

شما احتمالاً اینجا هستید زیرا دو بار در ماه پریود شده‌اید و به دنبال علت آن هستید. پریود شدن یک بار در ماه به اندازه کافی بد است، اما دو بار؟ قبل از اینکه وحشت کنید، باید بدانید که علل متعددی برای به هم ریختگی در پریودی وجود دارد. این وضعیت می تواند ناشی از سفری باشد که به تازگی رفته‌ید و برای مدتی در منطقه زمانی متفاوتی قرار گرفته‌اید، که بازگشت آن به حالت قبل به زودی انجام می شود. همچنین می‌تواند ناشی از یک بیماری باشد، که خبر خوبی نیست، اما تشخیص درست ممکن است به پایان سریع‌تر دوره‌های قاعدکی کوتاه مدت و مکرر کمک کند.

مهم‌ترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که اطلاعات کامل و دقیقی از پریودهای خود به پزشک متخصص زنان بدهید. از آنجایی که بسیاری از بیماری‌های قاعدگی دارای علائم مرتبط هستند، بسیار مهم است که افراد پریود در مورد آنچه تجربه می‌کنند با پزشک خود صادق باشند.

علت دوبار پریودی در ماه چیست؟ آیا نگران کننده است؟

در اینجا مهمترین عللی که چرا ممکن است دو بار در ماه پریود شوید، یا حتی لکه بینی داشته باشید را با هم بررسی می کنیم. در بسیاری موارد دو بار پریود شدن در ماه نگران کننده نیست و در نتیجه شرایط خاصی است که به آن می پردازیم.

1. علت دوبار پریود شدن در ماه: استرس زیاد

تحقیقات نشان داده است که سطوح بالای استرس می‌تواند باعث پریودهای مکرر یا از دست رفتن کامل قاعدگی شود، زیرا هورمون‌هایی که هر ماه تخمدان‌های شما را تحریک می‌کنند از مغز منشا می‌گیرند (می‌دانید، همان جایی که استرس شروع می‌شود).

اساساً، زمانی که نگرانی و استرس بر شما غلبه می‌کنند، این هورمون‌ها می توانند نادرست عمل کنند و بر چرخه پریودی شما تأثیر منفی بگذارند. با انجام ورزش‌های یوگا یا مدیتیشن یا صحبت با کسی که می تواند شما را آرام کند، می توانید به حل این مسئله کمک کنید.

2. علت دوبار پریود شدن در ماه: سفر و تغییر ریتم شبانه روز

اگر از تعطیلات برگشتید و پریودی شما زودتر از زمان ممکن اتفاق افتاده است، ممکن است متوجه شوید این سفر موجب تغییر در دوره ماهیانه شما شده است. بسته به اینکه چقدر از خانه دور شده اید، سفر زیاد می تواند پریود شما را مختل کند.

پزشکات معتقدند: تداخل در ریتم‌های شبانه‌روزی زندگی روزمره، مانند تغییر منطقه زمانی یا کار در شیفت شب، می‌تواند باعث تغییراتی در هورمون‌هایی شود که بهم ریختگی چرخه شما را تحریک می‌کنند. البته اگر به طور منظم در شیفت شب کار می کنید، پریودهای نامنظم ممکن است به مرور منظم شود.

3. علت دوبار پریود شدن در ماه: مراحل اولیه یائسگی

مطالعات پزشکی نشان داده که پیش یائسگی، می‌تواند باعث قاعدگی‌های نامنظم شود، از جمله دوره‌هایی که مکررتر و سنگین‌تر از حد معمول شود.

در این مورد کار زیادی نمی‌توانید انجام دهید (باید اجازه دهید بدن سیر طبیعی خود را طی کند)، اما راه‌هایی برای کاهش اثرات کلی دوران پیش از یائسگی وجود دارد، مانند داروها یا سایر روش‌های درمانی، که باید طبق نظر پزشک باشد.

علت دوباره پریود شدن

4. علت دوبار پریود شدن در ماه: اضافه وزن

افزایش یا کاهش سریع وزن و ورزش و فعالیت بدنی زیاد نیز می‌تواند بر هورمون‌های تحریک کننده تخمک گذاری تأثیر بگذارد و الگوی معمول چرخه شما را تغییر دهد. اما اگر به شدت اضافه وزن داشته باشید، ممکن است شاهد پریودی‌های نامنظم باشید که بیشتر یا کمتر از حد معمول اتفاق می‌افتد.

اگر فکر می کنید وزن شما ممکن است دلیل پریودهای نامنظم شما باشد، با پزشک خود مشورت کنید تا روی بهبود وزن کار کنید.

5. علت دوبار پریود شدن در ماه: عفونت در دستگاه تناسلی

عفونت‌های واژن و دهانه رحم از مشکلات آزاردهنده زنان هستند، همچنین می‌توانند باعث خونریزی خارج از دوره قاعدگی شوند. التهاب یا عفونت دهانه رحم با باکتری‌هایی مانند واژینوز باکتریایی یا تریکومونیازیس می تواند باعث خونریزی نامنظم شود.

عفونت‌ها باید فوراً درمان شوند، زیرا تحقیقات نشان داده‌اند که بیماری‌های مقاربتی مانند تریکومونیازیس خطر ابتلا به HIV و سایر بیماری‌های مقاربتی را افزایش می‌دهد.

6. علت دوبار پریود شدن در ماه: مشکلات تیروئیدی (کم کاری یا پرکاری تیروئید)

کم کاری یا پرکاری غده تیروئید می تواند باعث شود که پریود شما دو بار در یک ماه اتفاق بیفتد. غده تیروئید توسط هورمون‌هایی که در همان ناحیه مغز – هیپوفیز و هیپوتالاموس – تولید و تنظیم می‌شوند، تنظیم می‌شود . “وقتی یکی خاموش است، دیگری ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. این وضعیت با آزمایش خون تشخیص داده می شود و معمولاً با دارو درمان می شود.

PCOS

7. علت دوبار پریود شدن: سندرم تخمدان پلی کیستیک PCOS

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک عدم تعادل هورمونی است که بین هشت تا 20 درصد از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. این مشکل در نتیجه تخمک گذاری کمتر یا عدم تخمک گذاری است که منجر به عدم تعادل استروژن، پروژسترون و تستوسترون می شود. یکی از علائم متعدد شامل خونریزی نامنظم است.

دیگر علائم رایج این مشکل شامل آکنه، مشکل در حفظ وزن، رشد مو در مکان‌های معمول مردان (مانند لب بالایی یا چانه) و مشکلات باروری است.

8. علت دوبار پریود شدن: وجود سلول های پیش سرطانی یا سرطانی

در صورت وجود سلول های پیش سرطانی و سرطانی در رحم و دهانه رحم ممکن است دچار خونریزی نامنظم شوید. پزشکان می گویند: توموری که روی دهانه رحم یا رحم رشد می‌کند می‌تواند به‌طور نامنظم خونریزی کند. حتی یک مطالعه  نشان داد که پریودهای نامنظم بیشتر به سرطان تخمدان منجر می شود، بنابراین تشخیص زودهنگام بسیار مهم است. اینها به ترتیب با سونوگرافی و بیوپسی رحم و  پاپ اسمیر و بیوپسی دهانه رحم تشخیص داده می شوند.

9. علت دوباره پریود شدن: بارداری

بارداری  یعنی پریود نشدن. اما تحقیقات پزشکی نشان داده است: باور کنید یا نه، برخی از زنان اگر باردار باشند دچار خونریزی نامنظم می‌شوند. لکه بینی در دوران بارداری بسیار شایع است، به خصوص در سه ماهه اول، و می تواند به دلایل مختلفی از جمله پس از ورزش سنگین یا رابطه جنسی، یا به دلیل پولیپ (ضایعات خوش خیم که می تواند در داخل رحم یا دهانه رحم رشد کند و خود به خود خونریزی کند) رخ دهد.

حاملگی خارج از رحم (یعنی زمانی که تخمک در خارج از رحم کاشته می‌شود) نیز ممکن است باعث خونریزی نامنظم شود و می‌تواند چرخش کند. در صورت عدم درمان به یک وضعیت اورژانسی تهدید کننده زندگی تبدیل شود.

10. علت دوباره پریود شدن: پولیپ یا فیبروم رحم

مشکلات رحمی مانند پولیپ یا  فیبروم – ضایعات خوش خیم یا تومورهایی که می توانند در رحم رشد کنند – بسیار شایع هستند و ممکن است به مسائل هورمونی مرتبط باشند. پولیپ‌های رحم می‌توانند باعث خونریزی در بین دوره‌های قاعدگی شوند، به‌ویژه اگر مانند حین رابطه جنسی لمس شوند، و فیبروم‌ها می‌توانند باعث درد، کمردرد، نفخ شکم، کم‌خونی، درد هنگام مقاربت و خونریزی خود به خودی شوند.

درمان دوبار پریود شدن در ماه

11. علت دوباره پریود شدن: اختلال در فرآیندهای کنترل بارداری

نداشتن قرص های ضد بارداری یا فراموش کردن تزریق پیشگیری از بارداری همیشه باعث خونریزی نامنظم می شود. هر زمان که روش پیشگیری از بارداری را به درستی انجام ندهید، به دلیل قطع ناگهانی هورمون ها دچار خونریزی می شوید. اگرچه این نوع خونریزی یک مشکل اورژانسی نیست.

راه درمان دوبار پریود شدن در ماه چیست؟

درمان قاعدگی مکرر به علت زمینه‌ای بستگی دارد. اگر به تازگی پریود شدن شما شروع شده یا به طور معمول دوره‌های قاعدگی کوتاه‌تری دارید، به هیچ درمانی نیاز نخواهید داشت. در ادامه به رایج‌ترین درمان‌های دوبار پریود شدن در ماه اشاره می کنیم.

1. درمان دوبار پریود شدن: با قرص آهن

درمان دوباره پریود شدن به علت آن بستگی دارد. اگر سیکل‌های کوتاه‌تری دارید یا به تازگی قاعدگی شروع شده است، نیازی به درمان ندارید. در صورت کم خونی، پزشک ممکن است مکمل‌های آهن را توصیه کند. یک درمان احتمالی برای پریودهایی که به طور مکرر اتفاق می افتد، تجویز قرص‌های کنترل بارداری هورمونی است. این قرص ها به تنظیم دوره های شما کمک می‌کند.

2. درمان دوبار پریود شدن: کنترل کم کاری تیروئید

اگر کم کاری تیروئید دارید، بدن شما نمی تواند هورمون تیروئید کافی بسازد. پزشک شما ممکن است درمان جایگزینی هورمون تیروئید را تجویز کند. می توانید این را به صورت خوراکی مصرف کنید.

3. درمان دوبار پریود شدن: کنترل پرکاری تیروئید

اگر پرکاری تیروئید دارید، بدن شما بیش از حد تیروئید تولید می کند. روش های درمانی زیادی برای چنین اختلال موجود است. پزشک بهترین را برای مورد شما توصیه می کند.

4. درمان دوبار پریود شدن: درمان فیبروم رحم

اگر علت دوبار پریود شدن شما مشکلات پزشکی باشد گاهی دارو موثر نیست، به خصوص در صورت وجود فیبروم جراحی لازم است:

  • برداشتن پولیپ یا فیبروم رحم با جراحی

  • آمبولیزاسیون شریان رحمی، روشی برای مسدود کردن جریان خون به رحم

  • ابلیشن آندومتر، روشی برای سوزاندن (برداشتن یا بستن با سوزاندن) عروق خونی در پوشش داخلی رحم

5. درمان دوبار پریود شدن: کنترل اختلالات پریودی بدون تخمک گذاری

درمان بی‌نظمی‌های قاعدگی ناشی از خونریزی بدون تخمک‌گذاری (عدم قاعدگی، پریودهای نادر و پریودهای نامنظم) شامل موارد زیر است:

  • داروهای ضد بارداری خوراکی

  • پروژستین حلقوی

  • درمان یک اختلال زمینه ای که باعث مشکل قاعدگی می شود، مانند مشاوره و درمان تغذیه ای برای اختلال خوردن

  • هیسترکتومی

6. درمان دوبار پریود شدن: کنترل اختلالات پریودی بدون تخمک گذاری

درمان بی‌نظمی‌های قاعدگی ناشی از خونریزی تخمک‌گذاری (خون‌ریزی شدید یا طولانی‌مدت قاعدگی) شامل موارد زیر است:

  • قرار دادن یک دستگاه داخل رحمی آزاد کننده هورمون

  • استفاده از داروهای مختلف (مانند داروهای حاوی پروژستین یا ترانگزامیک اسید) یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی

7. درمان دوبار پریود شدن: کنترل علائم یائسگی

اگر در ابتدای یائسگی هستید، پزشک ممکن است هورمون درمانی را تجویز کند. آنها همچنین می توانند درمان جایگزینی استروژن را پیشنهاد کنند. درمان ها به تنظیم دوره های شما کمک می کنند تا زمانی که به آرامی ناپدید شوند.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب با موضوع علت دوبار پریود شدن در ماه و روش های درمان آن به رفع سوالات و نگرانی های شما کمک کرده باشد. فراموش نکنید در صورت تکرار این تجربه فوراً به پزشک مراجعه کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۶۹۲۱ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان