//
کدخبر: ۳۹۲۹۷۶ //

از آلرژی و حیوانات خانگی چه می‌دانید؟تاثیر حیوانات خانگی بر آسم

نگهداری حیوان خانگی شاید از خیلی لحاظ جذاب به نظر برسد ولی متاسفانه پیامدهای بدی نیز دارد که اگر به علائم ایجاد این پیامدها توجهی نکنیم پشیمانی به با می آورد و مثلا ممکن است یک عمر فرزندتان دچار آلرژی حاد شود. پس لطفا این مطلب را با دقت بخوانید.

از آلرژی و حیوانات خانگی چه می‌دانید؟تاثیر حیوانات خانگی بر آسم
به گزارش فرتاک نیوز،

نگهداری از حیوانات در منزل می تواند باعث ایجاد آلرژی های مختلف در بدن انسان شامل آلرژی‌های پوستی و تنفسی فوقانی، آلرژی‌های دستگاه تنفسی تحتانی و آلرژی‌های گوارشی شود.

از آلرژی و حیوانات خانگی چه می دانید؟

یکی از مهم ترین مشکلاتی که نگهداری از حیوانات خانگی برای بدن ایجاد می‌کند، بیماری‌های تنفسی است که از میان آنها آلرژی یا آسم با نگهداری از حیوانات خانگی احتمال بهبود نیافتنش زیاد می‌شود. در این رابطه کودکان از حساسیت بیشتری برخوردارند. اگر کودکی از زمان طفولیت با حیوانات خانگی تماس داشته باشد، زمینه ایجاد آلرژی (حساسیت) در او بسیار زیاد می‌شود. آلرژی به حیوانات خانگی، واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به پوست، بزاق، ادرار یا مدفوع حیوانات است. به این معنا که اگر کودکی که نسبت به حیوانات آلرژی دارد، بقایای بدن حیوان را تنفس کند یا با بزاق، مو، پوست و یا مدفوع حیوان تماس پیدا کند، سیستم ایمنی بدن او اعلام خطر کرده و هیستامین و ده‌ها ماده شیمیایی دیگر را برای مبارزه با ماده آلرژی‌زا آزاد می‌کند.

عوامل موثر بر آسم

هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی از جمله آلاینده‌ها، آلرژن‌ها و دخانیات در بروز این بیماری موثرند. از جمله علائم شایع آسم می‌توان به سرفه، تنگی نفس، تندشدن تنفس، احساس تنگی در قفسه سینه و صدای خس خس اشاره کرد.

تاثیر حیوانات خانگی بر آسم

یکی از مهم‌ترین بیماری‌های تنفسی آن است که اگر فردی آلرژی یا آسم داشته باشد، با نگهداری از حیوانات خانگی احتمال بهبود نیافتنش زیاد می‌شود.

از کجا بفهمیم مبتلا شدیم؟

نشانه‌هایی از قبیل خارش، چشم‌های اشک‌آلود و قرمز، جوش، آبریزش بینی، عطسه، سرفه یا خس‌خس سینه که در طول سال (نه صرفا فصل‌های خاص) رخ می‌دهند، می توانند نشانه‌هایی از آلرژی نسبت به حیوان خانگی ‌باشند.

حتی این نشانه‌ها ممکن است زمانی رخ دهند که شما در تماس مستقیم با حیوان نیستید، زیرا این ماده‌های آلرژی‌زا در کل محیط داخل خانه یافت می شوند.

حیوانات چگونه آسم را منتقل می کنند؟

آلرژن‌های بندپایان موجود در پوست و بدن حیوانات، فضله و مواد دفعی حیوانات که منبع وسیع و گسترده ای برای تجمع قارچ و کپک هستند، می‌تواند باعث ایجاد حساسیت در پوست و دستگاه تنفسی افراد شود.

آلرژی به حیوانات خانگی، واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به پوست، بزاق، ادرار یا مدفوع حیوانات است. به این معنا که اگر کودکی که نسبت به حیوانات آلرژی دارد، بقایای بدن حیوان را تنفس کند یا با بزاق، مو، پوست و یا مدفوع حیوان تماس پیدا کند، سیستم ایمنی بدن او اعلام خطر کرده و هیستامین و ده ها ماده شیمیایی دیگر را برای مبارزه با ماده آلرژی‌زا آزاد می‌کند.

از سوی دیگر برخی حیوانات خانگی بیماری‌ای ایجاد می‌کنند که به آن افزایش حساسیت (Hypersensitivity pneumonitis) می‌گویند.

کدام حیوانات آلرژی بیشتری ایجاد می کنند؟

پرندگان به‌صورت کلی بسیار آسیب‌رسان هستند و در مرحله بعد سگ و گربه بیشترین آسیب را می‌توانند به دستگاه تنفسی وارد کنند.همه حیوانات دارای آلرژن هستند، اما آلرژن‌های گربه و سگ و به خصوص گربه، تاثیرقوی‌تری بر سیستم ایمنی بدن انسان دارند. حتی موش‌ها، همسترها و سایر حیوانات جونده خانگی نیز به عنوان حیوان مناسب برای افراد آلرژیک توصیه نمی‌شوند.

به فکر همکلاسی های کودکتان باشید!

به هیچ عنوان بیماران و افرادی که سابقه بیماری‌های ریوی دارند، نباید در معرض تماس با حیوانات و آلرژن‌های حیوانی قرار بگیرند. برای مثال حتی اگر در مدرسه، یکی از هم کلاسی‌ها در خانه‌شان از سگ و یا گربه نگهداری کنند، ممکن است سایر کودکانی که دچار آلرژی هستند در معرض تماس با لباس و وسایل هم کلاسی خود دچار حملات آلرژی بشوند.

چه کسانی بیشتر در خطرند؟

افرادی که زمینه بیماری آسم دارند، دارای زمینه های ژنتیکی بروز آلرژی و حساسیت نیز هستند و به محض برخورد با این مواد، علائم آلرژیک در وجودشان ظاهر می شود. کودکان و کسانی که ریه های حساسی دارند یا دچار مشکل تنفسی هستند هم در زمره افراد در خطر قرار دارند.

مراقبت های لازم از حیوان خانگی تان برای کاهش احتمال آلرژی

هر روز حیوان خانگی‌تان را برس کنید و سر موقع او را به حمام ببرید تا پوسته‌ریزی بدن او کاهش یابد. البته این کار باید توسط شخصی که آلرژی ندارد،‌ در خارج از خانه انجام شود.

      به حیوانات خانگی اجازه ندهید که روی مبلمان بنشینند و در صورت لزوم مبلمان را با پلاستیک بپوشانید.

      سعی کنید غذای حیوان خانگی خود را به غذای خشک و کنسروهای مخصوص تغییر دهید تا به کاهش ریزش مو و پوسته‌ریزی از بدن آنها کمک شود.

      سعی کنید در خانه از قالی و فرش استفاده نکنید.

      هنگامی که هوا خوب است حیوان را در خارج از خانه نگه دارید و اگر حیوان داخل خانه است، به او اجازه ندهید نزدیک اتاق خواب شخصی برود که دچار آلرژی است.

      از فیلتر هوا یا تهویه مطبوع برای کاهش گردش مواد آلرژی‌زا در سراسر خانه استفاده کنید.

      از بغل کردن حیوانات خانگی اجتناب کنند.

      با جاروبرقی‌ کردن مداوم، گردگیری و شست و شو خانه را پاک نگه دارید.

   اگر در منزل از پرندگان نگهداری می‌کنید در فصول گرم، هفته حد اقل دو مرتبه آنها را بدون مواد شوینده استحمام کنید تا پرهای ریز پرنده کمتر در محیط منزل شما پخش شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: الودکتر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۲۹۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان