//
کدخبر: ۳۹۰۳۰۳ //

دلایل انتخاب ایمپلنت دندان برای بازسازی لبخند

بیشتر انسان ها با گذشت زمان به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان به طور صحیح و منظم یا مصرف خوراکی ‌های شیرین، چسبناک و اسیدی و یا در اثر وقوع یک حادثه می توانند تعدادی از دندان های خود را از دست بدهند.

دلایل انتخاب ایمپلنت دندان برای بازسازی لبخند
به گزارش فرتاک نیوز،

 دندان ها نقش زیادی در زیبایی لبخند و ظاهر انسان ها دارند و از دست دادن آن ها مسئله ناراحت‌کننده‌ ای است.

خصوصاً اگر دندان دائمی از بین برود، دیگر دندانی به طور طبیعی به جای آن رشد نمی کند. هنگامی که دندان خود را از دست می دهید، فوراً باید  نسبت به پر کردن جای خالی دندان از دست رفته اقدام کنید، زیرا در غیر این صورت علاوه بر این که ذرات مواد غذایی در این فضاهای خالی به دام می ‌افتند و احتمال پوسیدگی دندان های اطراف و حتی عفونت های لثه را افزایش می دهند، ظاهر زیبای چهره را نیز تحت تاثیر قرار می دهند و حتی ممکن است فرد برای صحبت کردن و غذا خوردن با مشکلاتی روبرو شود.

به همین خاطر افراد برای ترمیم و پر کردن جای خالی دندان از دست رفته به سراغ روش های گوناگونی می روند. این روش ها شامل استفاده از دندان های مصنوعی، بریج دندانپزشکی، ایمپلنت های تکی و پروتزهایی بر پایه ایمپلنت های دندانی می شوند.

ایمپلنت های دندانی به دلیل آن که جایگزین ریشه دندان از دست رفته می شوند و ماندگاری طولانی تری دارند، مناسب ترین گزینه برای جایگزینی دندان از دست رفته به شمار می روند. دلایل دیگری نیز برای محبوبیت استفاده از ایمپلنت دندانی نسبت به سایر روش های درمانی برای جایگزینی دندان‌ های از دست رفته وجود دارد که در ادامه این مطلب به شما معرفی خواهند شد. در ادامه چهار دلیل اصلی محبوبیت ایمپلنت های دندانی برای جایگزینی دندان ‌های از دست رفته ارائه می شوند.

اول- کمک به محافظت از استخوان فک

در شرایطی که یک دندان از دست می رود، جای خالی آن دندان در فضای دهان باقی می ماند. این مسئله می‌ تواند موجب آسیب رسیدن به استخوان فک در آن ناحیه شود. آسیب رسیدن به استخوان فک می تواند پایداری دندان های پیرامون دندان از دست رفته را به خطر بیندازد. با استفاده از روش ایمپلنت های دندان می توان موجب تقویت استخوان فک شده و از خراب شدن دندان های اطراف دندان از دست رفته جلوگیری کرد.

برای استفاده از بریج های دندانپزشکی، دو دندان مجاور دندان از دست رفته، تراشیده می شوند و این آسیب پذیری این دندان ها را افزایش می دهد و احتمال از دست دادن دندان های مجاور نیز وجود خواهد داشت. پروتزهای مصنوعی نیز، به لثه ها فشار وارد می کنند و موجب ساییدگی و پس رفتن لثه ها می شوند.

یکی از مزیت ‌های ایمپلنت های دندانی نسبت به بریج های دندانپزشکی این است که برای گذاشتن ایمپلنت، تنها ناحیه دندان از دست رفته تحت تاثیر قرار می‌ گیرد و برای دندان‌ های پیرامون دندان از دست رفته اتفاقی نخواهد افتاد.

دوم- عملکرد مشابه ایمپلنت های دندانی نسبت به دندان های طبیعی

یکی از رایج ترین نگرانی های بیماران هنگام از دست دادن یک دندان این است که با جایگزین کردن دندان از دست رفته، دیگر لبخند و ظاهری زیبا نداشته باشند و دندان جایگزین شده طبیعی به نظر نرسد. مزیت ایمپلنت ‌های دندانی نسبت به سایر روش های جایگزینی دندان های از دست رفته، این است که دندان جایگزین شده ظاهر و عملکردی کاملاً مشابه دندان‌ های طبیعی دارد. بنابراین پس از کار گذاشتن ایمپلنت های دندانی و بهبود یافتن جراحات، هیچکس متوجه دندان جایگزین شده بیمار نخواهد شد.

سوم- دوام و پایداری زیاد ایمپلنت های دندانی

اغلب روش ‌هایی که برای جایگزینی دندان ‌های از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرند، تنها برای پنج الی ده سال پایداری دارند و پس از این مدت باید دندان های جایگزین شده، ترمیم یا تعویض شوند. خوشبختانه ایمپلنت های دندانی به گونه ای طراحی شده اند که می توانند چندین دهه دوام داشته باشند. بیشتر ایمپلنت ها از جنس تیتانیوم یا زیرکونیا هستند که کاملا زیست سازگارند و از استحکام و مقاومت بالایی برخوردارند. بنابراین می ‌توان گفت با وجودی که هزینه ایمپلنت های دندانی نسبت به سایر روش ‌های جایگزینی دندان‌ های از دست رفته بیشتر است، اما در نهایت نیازی به هزینه کردن برای ترمیم و یا جایگزینی ایمپلنت ها وجود ندارد و بنابراین در کل روش مقرون به صرفه و پایداری محسوب می ‌شود.

treatment-implants-420x280_c

چهارم- ایمنی بالا

ایمپلنت های دندانی توسط عمل جراحی در استخوان فک قرار می ‌گیرند و بنابراین پس از بهبود یافتن جراحات، این ایمپلنت ها به استخوان فک جوش خورده، دیگر در جای خود حرکت نمی کنند و این مزیت ایمپلنت ‌های دندانی نسبت به سایر پروتزهای مصنوعی که برای جایگزینی دندان ‌های از دست رفته مورد استفاده قرار می گیرد، به شمار می رود.

پروتزهای مصنوعی در جای خود حرکت می کنند و حتی ممکن است هنگام صحبت بلغزند و بنابراین بیمار برای غذا خوردن و صحبت کردن با مشکلاتی رو به رو خواهد شد، اما می‌ توان گفت ایمپلنت های دندانی هیچ مانعی برای فعالیت ‌های روزمره مانند صحبت کردن یا غذا خوردن بیمار نمی شوند و به هیچ نوع نگهدارنده مانند چسب یا سیم برای نگه داشتن این ایمپلنت ها در داخل دهان نیاز نیست. بنابراین بیمار می ‌تواند به راحتی مانند دندان های طبیعی خود با این ایمپلنت ها صحبت کند یا غذا بخورد.

سخن نهایی

با توجه به مطالب ارائه شده در بالا می توان نتیجه گرفت برای جلوگیری از آسیب رسیدن به دندان های اطراف و پیشگیری از ابتلا به عفونت لثه، بهتر است فوراً نسبت به جایگزینی دندان از دست رفته اقدام کرد. یکی از بهترین روش ها برای جایگزینی دندان از دست رفته ایمپلنت های دندان محسوب می‌ شوند که به دلیل آن که ظاهری شبیه دندان های طبیعی دارند می توانند اعتماد به نفس افراد را حفظ کند و از تحلیل استخوان فک و عفونت های لثه جلوگیری نمایند. علاوه بر این پلاک ها و باکتری ها در اطراف دندان ‌های مصنوعی نسبت به ایمپلنت دندان بیشتر تجمع می یابند، ضمن اینکه رعایت نکات بهداشتی با داشتن دندان های مصنوعی دشوارتر از ایمپلنت دندان است و بنابراین احتمال پوسیدگی دندان و التهاب لثه با داشتن ایمپلنت ‌های دندانی نسبت به سایر روش ها کمتر است. ( لازم است بدانید برای تمیز کردن پروتزهای مصنوعی، باید آن ها را از دهان خارج کرد، تمیز نمود و سپس در جای خود قرار داد، در صورتی که تمیز کردن ایمپلنت های دندان درست مانند دندان های طبیعی است).

ایمپلنت های دندانی به دلیل آنکه در جای خود محکم می شوند و حرکت نمی کنند اختلالی در صحبت کردن و غذا خوردن برای بیمار ایجاد نمی کنند و روشی دائمی برای جایگزینی دندان ‌های از دست رفته محسوب می ‌شوند و بنابراین بهترین روش نسبت به سایر روش های جایگزینی دندان ‌های از دست رفته از نظر بسیاری از بیماران هستند و از محبوبیت بالایی برخوردارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۹۰۳۰۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان