//
کدخبر: ۳۸۶۹۳۴ //

ترجمه اختصاصی/ درباره مسمومیت با ویتامین ای چه می‌دانید؟

ویتامین ای یک ماده مغذی ضروری برای بدن است،اما در صورت مصرف بیش از حد،می‌تواند اثرات بدی برای بدن داشته باشد.بنابراین در مصرف مکمل های ویتامین ای بسیار مراقب باشید.

ترجمه اختصاصی/ درباره مسمومیت با ویتامین ای چه می‌دانید؟
به گزارش فرتاک نیوز،

 توجه به این نکته مهم است که ریزمغذی‌ها همیشه در محدوده غلظت نسبتاً متوسطی در بدن حفظ می‌شوند.بهترین رویکرد این است که یک رژیم غذایی متنوع و متعادل داشته باشید تا اطمینان حاصل شود که دچار کمبود نمی‌شوید.

 

عملکرد ویتامین ای

 

طبق مطالعات منتشر شده،ویتامین ای می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل کند.همچنین به خنثی سازی تشکیل رادیکال های آزاد و تجمع بعدی آنها در بافت ها کمک می کند و باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن کاهش می یابد.علاوه بر این، ویتامین ای به حفظ ایمنی کمک می کند و سلول های مربوط به سیستم دفاعی را فعال می کند.کارشناسان همچنین در حال بررسی هستند که آیا مصرف کافی این عنصر می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌های عصبی کمک کند یا نه.

 

منابع ویتامین ای

 

شما می‌توانید چندین غذا با محتوای ویتامین ای بالا مانند روغن سویا،آفتابگردان و ذرت مصرف کنید.همچنین بادام،فندق،کره بادام زمینی و میوه‌ها و سبزیجاتی مانند کیوی،گوجه فرنگی،اسفناج و کلم بروکلی نیز منبع خوبی از ویتامین ای هستند.

 

سمیت ویتامین ای

 

حداکثر مقدار مصرف ویتامین ای برای انسان ۱۰۰۰ میلی گرم در روز است.مصرف فراتر از این میزان،خطر مسمومیت را افزایش می‌دهد.لازم به ذکر است که مصرف مکمل ویتامین ای در همه زمینه ها مثبت نیست.به عنوان مثال،مصرف دوزهای بسیار بالا برای ورزشکاران توصیه نمی‌شود.فردی که از سمیت ویتامین ای رنج می‌برد،ممکن است خونریزی بیشتری را تجربه کند و حتی ممکن است دچار سکته مغزی شود.

 

تداخل با داروها

 

مصرف بیش از حد ویتامین ای می‌تواند با داروهایی که فرد مصرف می‌کند تداخل ایجاد کند.برای مثال می‌تواند سمیت داروهای آسپرین و وارفارین را تقویت کند.همچنین تداخل با تاموکسیفن،دارویی که برای درمان سرطان سینه توصیه می‌شود،گزارش شده است.بنابراین، بیماران مبتلا به این بیماری انکولوژیک باید دوزهای اندازه گیری شده مکمل‌های ویتامین ای را دریافت کنند.

 

چگونه می توان از سمیت ویتامین ای جلوگیری کرد؟

 

مکمل های ویتامین ای برای کسانی که دچار کمبود این ویتامین شده‌اند مفید است.آنها همچنین برای ورزشکاران و بیمارانی که در جذب چربی‌ها مشکلاتی دارند،مفید است.با این حال در این موارد،میزان مصرف آن نباید بیش از ۲ هفته طول بکشد.البته بسیاری از افراد به منظور بهبود ظاهر پوست یا موهای خود و حتی با هدف تقویت عملکرد سیستم ایمنی از این نوع مکمل ها استفاده می کنند ولی بدانید که مصرف این مکمل‌ها همیشه ضروری نیست.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۶۹۳۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان