//
کدخبر: ۳۸۴۴۹۹ //

"ورم معده" چیست؟ مهم‌ترین عامل ورم معده را بشناسید

هر نوع احساس درد یا سوزش در معده و یا بالا آمدن معده و وجود نفخ لزوما به معنای ورم معده نیست.

"ورم معده" چیست؟ مهم‌ترین عامل ورم معده را بشناسید
به گزارش فرتاک نیوز،

ورم معده اصطلاحی رایج میان مردم است و افراد به محض برآمده شدن معده و یا بروز برخی علائم مانند نفخ، درد شکم و یا احساس اسیدی شدن انتهای مری، با عنوان اینکه دچار "ورم معده" شده‌اند به پزشک مراجعه می‌کنند.

اما حقیقت این است که ورم معده یا "گاستریت" در اصطلاح علمی تنها و تنها به التهاب معده گفته می‌شود و هر نوع احساس درد یا سوزش در معده و یا بالا آمدن معده و وجود نفخ لزوما به معنای ورم معده نیست.

بسیاری افراد با مشکل ورم معده به پزشک مراجعه می‌کنند، اما زمانی که بررسی می‌کنیم اثری از ورم معده در آنها مشاهده نمی‌شود و تنها مواردی از درد و سوزش معده در آنها وجود دارد.

برخلاف باور عامه، ورم معده صرفا به معنی التهاب معده است که دلایل مختلف ویروسی، میکروبی و شیمیایی (استفاده از برخی داروها) در بروز آن دخیل است.

 مهمترین عامل ورم معده آلودگی فرد به باکتری "هلیکوباکتر پیلوری" است که متاسفانه 70 درصد افراد در کشور به این باکتری آلوده هستند.

 تمام افراد آلوده به این میکروب در صورت عدم توجه و درمان و کنترل به موقع به گاستریت یا ورم معده مبتلا خواهند شد، چرا که این میکروب به تدریج اسید معده را کاهش داده و با کم شدن قدرت دفاعی معده، احتمال آلودگی و ایجاد التهاب در آن بوسیله میکروب‌هایی که به آن وارد می شوند، افزایش می‌یابد.

در برخی موارد افراد احساس درد در معده دارند.

افراد زمانی می‌توانند عنوان کنند دچار ورم معده شده‌اند که معده آنها دچار التهاب شده باشد و در مابقی موارد این امکان وجود دارد که افراد تنها مقداری احساس سوزش و درد معده و یا احساس نفخ داشته باشند که به راحتی قابل درمان است.

"گاستریت" یا ورم معده هم بسته به نوع علت آن به راحتی قابل درمان است، بطور مثال در موارد میکروبی داروهای ضد میکروبی تجویز شده و یا در مواردی که ورم معده حاصل مصرف دارو باشد، باید مصرف داروی مورد نظر قطع شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۴۴۹۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان