//
کدخبر: ۳۸۳۳۷۰ //

این ۵ افسانه در مورد داروها به سلامتی شما آسیب می رساند

بسیاری از داروها را در مکان نامناسبی نگهداری می کنیم، از تاریخ انقضا چشم پوشی می کنیم و به طور کلی فکر می کنیم که همه کارهای ایمن را انجام داده ایم. در حالی که ممکن است این طور نباشد.

این 5 افسانه در مورد داروها به سلامتی شما آسیب می رساند
به گزارش فرتاک نیوز،

برخی از آنچه در مورد مصرف داروها باور داریم ممکن است ما را در معرض خطر قرار دهد.


افسانه شماره 1: کابینت دارو مکان مناسبی برای داروهاست

حقیقت: قفسه دارو علیرغم نامش، در واقع مکان بسیار بدی برای نگهداری داروها است. معاون رئیس و استاد علوم دارویی دانشکده داروسازی ایرما لرما رانگل تگزاس A&M می‌گوید: «حمام‌ها می‌توانند به رطوبت بسیار بالایی برسند، که می‌تواند باعث تحلیل رفتن دارو یا احتمالاً تغییرات فیزیکی یا شیمیایی در آنها شود.»

مطالعه اخیر در نوآوری در داروسازی نشان داد که آشپزخانه نیز مکان خوبی نیست، زیرا اغلب خیلی گرم و مرطوب است. داروهای خود را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. این معمولاً در دمای اتاق، 68 درجه فارنهایت تا 77 درجه فارنهایت و در رطوبت نسبی کمتر از 60 درصد است. کشوهای کمد یا قفسه‌های کمد (اگر بچه‌های کوچک دارید و قفل هستند) تا زمانی که اتاق گرم یا سرد نباشد خوب است. نور باعث اکسیداسیون می شود. به همین دلیل است که اغلب اوقات شما داروها را در آن بطری‌های کهربایی رنگ می‌بینید.

 

افسانه شماره 2: اگر احساس بهتری دارید، مصرف دارو را قطع کنید

حقیقت: او می‌گوید: «در صورت لزوم، قبل از اینکه مصرف دارو را متوقف کنید، با پزشک خود صحبت کنید. توقف می تواند شما را دوباره بیمار کند.» او می گوید:« برای مثال، اگر دوره کامل آنتی بیوتیک را مصرف نکنید، عفونت ممکن است یک بار دیگر شعله ور شود و به آنتی بیوتیک مقاوم شود.

اگر داروهای ضد افسردگی مصرف می کنید، قطع ناگهانی آن می تواند علائمی مانند حالت تهوع، مشکلات خواب، اضطراب و حتی افکار خودکشی را ایجاد کند و البته، داروهایی برای مدیریت بیماری‌های مزمن مانند اختلال دوقطبی و دیابت در طولانی‌مدت مصرف می‌شوند، مگر اینکه برنامه درمانی دیگری را با پزشک خود تنظیم کنید.» اگر داروی شما باعث می شود احساس بدتر از وضعیت خود داشته باشید، با پزشک صحبت کنید. اگر کسی واقعاً عوارض جانبی دارد که نمی تواند تحمل کند، باید با داروساز یا پزشک خود صحبت کند. آنها ممکن است گزینه های دیگری نیز داشته باشند.

 

افسانه شماره 3: اگر داروهای خود را فراموش کردید، داروهای دیگری را مصرف کنید

حقیقت: داشتن مشکل مشابه با شخص دیگری به این معنی نیست که می توانید داروی او را با خیال راحت مصرف کنید. لی کانترل، دکتر فارم، مدیر سیستم کنترل سم کالیفرنیا، بخش سن دیگو، می‌گوید:« بسیاری از داروهایی که یک مشکل را درمان می‌کنند، اما در کلاس‌های مختلف هستند، دارای عوارض جانبی یا پتانسیل واکنش‌های آلرژیک متفاوتی هستند. برخی از داروها به خوبی با دیگران عمل نمی کنند یا اگر شرایط خاصی دارید یا باردار هستید نباید مصرف شوند.

به عنوان مثال، مصرف برخی از داروهای فشار خون در دوران بارداری بی‌خطر است، اما مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) و مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II می‌توانند برای کودک در حال رشد بسیار خطرناک باشند. بسیاری از داروهای افسردگی و اضطراب عملکرد متفاوتی دارند و تعویض آنها می تواند علائم شما را بدتر کند و هرگز داروهای بزرگسالان را به کودک ندهید، بدن کودکان می تواند داروها را بر اساس اسیدیته معده و اندازه اندام هایشان متفاوت از بزرگسالان متابولیزه کند.

همچنین، افراد مسن‌تر مانند افراد جوان‌تر به داروها واکنش نشان نمی‌دهند، آنهایی که سیستم گوارشی و گردش خونشان در سنین بالا است، می‌توانند به داروها حساس‌تر باشند و احتمال بیشتری برای تجربه عوارض جانبی جدی و تداخلات دارویی داشته باشند. به عبارت دیگر، بهتر است از داروهای دیگران دوری کنید.

 

افسانه شماره 4: تاریخ انقضای داروها فقط برای اینکه شما را به خرید بیشتر وادار کند وجود دارد

حقیقت: طبق گفته FDA(سازمان غذا و دارو آمریکا)، داروها با گذشت زمان شروع به تحلیل می‌کنند، احتمالاً ضعیف می‌شوند، از نظر شیمیایی تغییر می‌کنند و در حالی که استفاده از داروهای تاریخ مصرف گذشته برای مردم غیر معمول نیست، بهتر است از این فرصت استفاده نکنید. خان می‌گوید تولیدکنندگان باید ثابت کنند که یک دارو تا تاریخ انقضای آن بی‌خطر است، اما داروها بیش از این مرحله آزمایش نمی‌شوند و برای برخی، سن واقعا مهم است: «در جایی که دارو برای عملکرد طبیعی بدن شما حیاتی است، شما واقعاً می خواهید دارویی با تاریخ به روز داشته باشید.

کانترل می‌گوید، نمی‌خواهید با داروهای تاریخ مصرف گذشته برای چیزی مانند داروهای تیروئید یا آنتی‌بیوتیک‌ها سر و کار داشته باشید. خان خاطرنشان می کند در حالی که اکثر داروها 90 درصد قدرت خود را حفظ می کنند،اما گاهی درصد بیشتری نیاز است، برای مثال، لووتیروکسین داروی تیروئیدی باید 95 درصد قدرت خود را حفظ کند تا موثر باشد. مراقب قطره های چشمی و گوش باشید: «وقتی قطره ها را باز کردید، ارگانیسم ها می توانند متفاوت تر عمل کرده با قرار گرفتن در معرض طولانی مدت وارد بدن شوند. او می افزاید: «چشم ها و گوش ها به عفونت بسیار حساس هستند.» پس باید بیشتر مراقب آنها باشیم.

 

افسانه شماره 5: بچه ها نمی توانند بطری های دارو را باز کنند

حقیقت: کانترل می‌گوید: «هیچ چیزی به نام با بسته بندی ضد کودک وجود ندارد، فقط در برابر کودکان مقاوم است». در واقع، طبق گزارش کودکان ایمن در سراسر جهان، نیمی از مسمومیت های دوران کودکی شامل بسته بندی های مقاوم در برابر کودکان است. یک مطالعه نشان داد که وقتی کودکان 3 تا 5 ساله از سه انگشت برای باز کردن درپوش دارویی مقاوم در برابر کودک استفاده می‌کنند، می‌توانند نیروی بیشتری نسبت به بزرگسالان با استفاده از دو انگشت اعمال کنند. ناگفته نماند که بچه های کوچولو در وارد شدن به کارها بسیار مدبر هستند.

کانترل می‌گوید: «ما مواردی داشته‌ایم که بچه‌ها بطری‌ها یا درب‌ها را می‌جوند. کودکان ایمن در سراسر جهان توصیه می‌کند که به همین دلیل است که داروها باید دور از دسترس و دور از دید نگهداری شوند که به معنای دور از دسترس قرار گرفتن داروها است. در حدود نیمی از مسمومیت‌های دارویی بدون نسخه، کودک برای رسیدن به دارو از روی صندلی، اسباب‌بازی یا جسم دیگری بالا می‌رفت. فراموش نکنید که به پدربزرگ و مادربزرگ یا سایر مراقبان خود بگویید که داروها را با خیال راحت، دور از دسترس کودکان نگهداری کنند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: سلامت
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۳۳۷۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان