//
کدخبر: ۳۸۲۷۹۴ //

استفاده ۱۷ درصدی از ماسک در موج هشتم کرونا+عکس

مسوولان نسبت به افزایش شمار مبتلایان کرونا در روزهای آتی منتهی به بهمن ماه هشدار می‌دهند و بر رعایت موارد بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون به ویژه در گروه‌های پرخطر تاکید دارند.

استفاده ۱۷ درصدی از ماسک در موج هشتم کرونا+عکس
به گزارش فرتاک نیوز،

چند هفته‌ای است که نشانه‌های بروز هشتمین موج کووید ۱۹، با سویه‌هایی جدید در کشورمان هویدا شده و بعد از چند ماه آرامش کرونایی، طی هفته‌های اخیر، مجددا موارد شناسایی بیماران جدید کرونا روی شاخه صعودی قرار گرفته است؛ بر همین اساس هم هست که مسوولان نسبت به افزایش شمار مبتلایان در روزهای آتی منتهی به بهمن ماه هشدار می‌دهند و بر رعایت موارد بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون به ویژه در گروه‌های پرخطر تاکید دارند.

در حالی که پیش از این ماه‌های آرام کرونایی را می‌گذراندیم و بر همین اساس هم سطح رعایت بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته، ماسک‌ها را برداشته، بی‌توجه به فاصله‌گذاری معاشرت‌ها از سر گرفته شده و رفت و آمدها در محیط‌های شلوغ و بدون تهویه مناسب برقرار بود، ‌اما گویا کرونا دوباره پایان زنگ تفریح‌ را اعلام کرده و باز هم آمده تا با سویه‌های جدیدش مهمان ناخوانده جان‌ها شود. هرچند که گفته می‌شود هنوز سویه غالب کرونا در کشورمان همان زیرسویه BA۵ و از خانواده اُمیکرون است، اما اخیرا زیر سویه‌های جدیدی از اُمیکرون نظیر XBB، BQ۱ و BA۲.۷۵  که در کشورهای اروپایی، آمریکا و کشورهای آسیایی نظیر چین، هند و ... موجب افزایش موارد ابتلا و مرگ شدند، در ایران نیز شناسایی شده‌اند و موارد ابتلای بیماری در کشورمان را افزایش داده‌اند؛ به طوری که وزارت بهداشت در هشتم دی ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که زیرسویه‌های جدید اُمیکرون در ایران  مشاهده شده‌اند و نسبت به افزایش آمار ابتلا هشدار داد.   

افزایش شهرهای زرد و نارنجی کرونایی و به صدا درآمدن زنگ هشدار

همچنین در هفته اخیر طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی کشور، افزایش شهرهای نارنجی و زرد که به عنوان شهرهای پرخطر و نسبتا پرخطر شناخته می‌شوند، گزارش شده است. بنابر اعلام وزارت بهداشت، در حال حاضر تعداد شهرهای با وضعیت قرمز مانند هفته‌های گذشته صفر بوده و تعداد شهرهای با وضعیت نارنجی از هفت به ۱۲ شهر افزایش یافته است.  همچنین تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۱۰۱ به ۱۴۳ شهر افزایش یافته و در مقابل تعداد شهرهای با وضعیت آبی که شهرهای عادی از نظر کرونا محسوب می‌شوند، از ۳۴۰ به ۲۹۳ شهر کاهش یافته است. بنابراین هرچند که هنوز تعداد شهرهای بسیار پرخطر کرونایی یا همان شهرهای قرمز صفر است، اما افزایش شمار مبتلایان جدید و به تبع آن افزایش شهرهای نارنجی و زرد کرونایی در کشور، زنگ هشدار را در برابر موج هشتم کرونا به صدا درآورده است و ضرورت توجه دوباره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

در عین حال بنابر اعلام کارشناسان حوزه سلامت، پیش‌بینی‌ها از «شدت» موج هشتم کرونا نشان می‌دهد که افزایش مبتلایان ناشی از زیرسویه‌های جدید اُمیکرون، منجر به بروز موج جدیدی می‌شود و انتظار می‌رود تا عید نوروز روند افزایشی موج ادامه داشته باشد و پس از آن به تدریج روی منحنی نزولی قرار گیرد.

در حال حاضر اما، بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۲۴ دی ماه ۱۴۰۱، (از ۱۴ تا ۲۴ دی ماه ۱۴۰۱) پایین و بالغ بر ۳۱.۶۱ درصد بوده است؛ موضوعی که با توجه به آغاز موج هشتم کرونا، با زیرسویه‌های اُمیکرون و همزمان با فصل سرد سال، می‌تواند خطر انتقال بیماری را بیشتر کند.

روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی را از ۱۴ تا ۲۴ دی ماه ۱۴۰۱ می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید:

در عین حال میانگین میزان رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی استان‌های کشور در بازه زمانی ۱۴ تا ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۴۵.۳۸ درصد بوده است. در این شاخص بیشترین میزان رعایت در استان قم با ۶۹.۷۰ درصد و کمترین میزان رعایت هم در استان قزوین با ۲۱.۳۱ درصد بوده است.

همچنین میانگین رعایت بهداشت فردی در اماکن عمومی کشور از ۷ تا ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱، بالغ بر ۴۵.۳۸ درصد بوده است که فرودگاه‌ها با ۹۳.۹۴ درصد بیشترین میزان رعایت و پاساژها با ۴۴.۹۴ درصد کمترین میزان رعایت را در این شاخص داشته‌اند.

میانگین استفاده از ماسک در شاغلین و خدمت گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی استان‌های کشور از ۱۴ تا ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱، ۱۷.۶۰ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت در استان کهگیلویه و بویر احمد با ۳۹.۹۴ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به قزوین با ۵.۱۲ درصد بوده است.

همچنین میانگین استفاده از ماسک در شاغلین و خدمت گیرندگان به تفکیک اماکن عمومی کشور نیز از ۷ تا ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱، ۱۷.۶۰ درصد بوده است که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی مربوط به فرودگاه‌ها با ۷۵.۷۶ درصد و کمترین میزان استفاده از ماسک مربوط به مراکز تفریحی با ۱۲.۲۲ درصد است.

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۱۴ تا ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱، ۲۹.۱۰ درصد بوده است که بیشترین میزان رعایت مربوط به استان آذربایجان غربی با ۴۹.۲۸ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به همدان با ۱۵.۲۸ درصد بوده است.

همچنین میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله‌گذاری در اماکن عمومی کشور از ۷ تا ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱، ۲۹.۱۰ درصد بوده که فرودگاه‌ها با ۷۵.۷۶ درصد بیشترین درصد رعایت و پایانه‌های مسافربری درون‌شهری ۲۳.۹۱ درصد کمترین میزان رعایت را داشته‌اند.

میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استان‌های کشور از ۱۴ تا ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱، ۴۴.۰۸ درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت مربوط به استان خراسان رضوی با ۶۶.۹۸ درصد و کمترین میزان رعایت مربوط به قزوین با ۲۰.۶۳ درصد بوده است.

همچنین میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی کشور از ۷ تا ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱، ۴۴.۰۸ درصد بوده است. استادیوم‌ها با ۱۰۰ درصد رعایت تهویه مناسب در بالاترین حد رعایت بوده و رستوران‌ها با ۴۱.۰۹ درصد در قعر رعایت این پروتکل قرار دارند.

در عین حال طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، بر اساس اقدامات ناشی از تشدید بازرسی‌ها از تاریخ ۱۴ تا ۲۱ دی ماه ۱۴۰۱، از تعداد ۳۵۷۷۸۰۷ مرکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، بالغ بر ۱۵۵۵۰۳ مورد بازرسی انجام شده است.

همچنین طی این مدت تعداد ۳۰۷۱۷ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و ۴۳۲ مورد از این مراکز نیز پلمب شده‌اند.

 
 

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۲۷۹۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان