//
کدخبر: ۳۸۲۳۳۰ //

۲۵ خوراکی برای مبارزه با پیری و جلوگیری از چین‌وچروک پوست

افزایش سن یک فرآیند طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است که همه‌ی ما باید آن را قبول کنیم. پوست، اولین جایی است که نشانه‌های پیری در آن ظاهر می‌شود. بعضی از عوامل مثل استعمال دخانیات، قرار گرفتن در معرض اشعه‌ی فرابنفش خورشید (UV) بدون استفاده از ضدآفتاب، آلودگی و تغذیه‌ی نامناسب به فرآیند پیری پوست سرعت می‌بخشند و باعث می‌شوند چین‌وچروک زودتر روی پوستتان ظاهر شود‌. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و سالم می‌تواند به طرز چشمگیری در مبارزه با پیری پوست موثر باشد.

۲۵ خوراکی برای مبارزه با پیری و جلوگیری از چین‌وچروک پوست
به گزارش فرتاک نیوز،

ما می‌توانیم با خوردن بعضی از مواد غذایی، فرآیند پیری پوست را به تاخیر بیندازیم. در این مقاله به معرفی ۲۵ خوراکی مفید برای جوان‌تر شدن پوست و از بین بردن چین‌چروک می‌‌پردازیم. 

۱. سیر

حتما شما هم درباره‌ی فواید سیر برای سلامتی زیاد شنیده‌اید. مبارزه با پیری پوست یکی از این فواید است. محققان به این نتیجه رسیده‌اند که ترکیبات موجود در سیر، از طریق جلوگیری از آسیب دیدن کلاژن، شکل‌گیری چین‌وچروک را بعد از مواجه با اشعه‌ی UVB کاهش می‌دهند.

به این منظور می‌توانید سیر را خام بخورید یا آن را به غذاهای مختلف اضافه کنید تا هم غذاهایتان خوش‌عطرتر شوند و هم از پوستتان در مقابل پیری محافظت کنید.

۲. آکای‌بری (توت آکای)

برای افزایش خاصیت ارتجاعی و جوانی پوست، باید به مصرف آنتی‌اکسیدان و لایه‌برداری پوست توجه ویژه‌ای کنید. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آکای‌بری به جلوگیری از جهش سلولی کمک می‌کنند، که این موضوع در مبارزه با چین‌وچروک و خطوط ظریف تاثیرگذار است. این میوه‌ی مفید، ویتامین C هم دارد که دارای فواید زیادی است. یکی از فواید این ویتامین، تولید کلاژن است.

۳. دانه‌ی چیا

دانه‌ی چیا سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است. این نوع اسیدهای چرب به بهبود عملکرد سد دفاعی پوست کمک می‌کنند. خوردن این چربی‌های سالم در تقویت سد دفاعی پوست مفید است. با دانه‌‌ی چیا می‌توانید دسرها و نوشیدنی‌های متنوعی درست کنید. فقط کافی‌ست یک جست‌وجو در اینترنت بکنید تا هم اطلاعات بیشتری درباره‌ی فواید این ماده‌ی غذایی مفید کسب کنید و هم رسپی‌های مختلفی را پیدا کنید.

۴. دارچین

بسیاری از ادویه‌ها و گیاهان از جمله پونه‌ی کوهی و دارچین، منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌روند.

بسیاری از ادویه‌ها و گیاهان از جمله پونه‌ی کوهی و دارچین، منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌روند. این آنتی‌اکسیدان‌ها از تاثیرات مخرب رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. در حقیقت نشان داده شده که ترکیبات موجود در ادویه‌هایی مثل دارچین، با عوامل موثر در پیری پوست مبارزه می‌کنند.

۵. ماهی سالمون

ماهی سالمون که در دسته‌ی ماهی‌های چرب قرار می‌گیرد، یکی از معدود مواد غذایی‌ای است که به طور طبیعی ویتامین D دارد. از جمله دیگر ماهی‌های چرب می توانیم به ماهی تُن، ساردین و ماکارل اشاره کنیم. ویتامین D برای پوست، مو و سلامت دندان‌هایمان ضروری است. تحقیقات نشان می‌دهند که افرادی که سطح کمتری از ویتامین D را در بدنشان دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان، عفونت و بیماری‌های خودایمنی قرار دارند.

قرار گرفتن در معرض خورشید، یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌ها برای دریافت ویتامین D است. البته باید حواستان باشد که برای جلوگیری از پیری پوست ناشی از آفتاب و سرطان‌های پوست، هنگام مواجهه با نور خورشید، حتما ضدآفتاب بزنید. ضدآفتابی که استفاده می‌کنید، باید طیف‌گسترده بوده و دست‌کم SPF ۱۵ داشته باشد.

۶. کرفس و خیار

خوردن کرفس و خیار هم می‌تواند روش خوبی برای مبارزه با پیری پوست باشد. این مواد غذایی به لطیف و جوان کردن پوست کمک می‌کنند. کرفس و خیار، هر دو حاوی «سیلیکا» هستند، که ترکیبی است که رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد.

۷. بلوبری

بلوبری، این توت خوش‌رنگ و مفید، سرشار از آنتی‌اکسیدان است. آنتی‌اکسیدان‌ها به مبارزه با آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد، آلودگی و اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید کمک می‌کنند. رادیکال‌های آزاد می‌توانند منجر به پیری زودرس پوست شوند.

۸‌. پرتقال

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است و ما برای سنتز کلاژن پوست و بافت‌هایمان به آن نیاز داریم.

مرکبات مانند گریپ‌فروت و پرتقال، جزو منابع شناخته‌ شده‌ی ویتامین C به شمار می‌روند. خوراکی‌های دیگری مثل فلفل دلمه‌ای قرمز، کیوی و کلم بروکلی هم حاوی این ویتامین هستند. ما نمی‌توانیم به تنهایی ویتامین C را سنتز کنیم، بنابراین این ویتامین یک ترکیب ضروری در رژیم غذایی محسوب می‌شود. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است و ما برای سنتز کلاژن پوست و بافت‌هایمان به آن نیاز داریم.

همانطور که سن‌مان افزایش پیدا می‌کند، سطح کلاژن پوست هم کم می‌شود، که این موضوع پیری پوست را به دنبال دارد. کلاژن نقش مهمی در خاصیت ارتجاعی پوست دارد‌. مصرف ویتامین C ممکن است در به تاخیر انداختن تاثیرات پیری پوست ناشی از آفتاب مفید باشد. حواستان باشد که ویتامین C خود را از پرتقال، و نه آب پرتقال دریافت کنید.

 ۹. آووکادو

آووکادو سرشار از آلفا لینولئیک اسید هم است، که نوعی اسید چرب بوده که نشان داده شده خشکی پوست را که با پیری آن در ارتباط است، کاهش می‌دهد.

آووکادو میوه‌ی کمتر شناخته شده در ایران است که حاوی مقدار زیادی ویتامین‌های B و اسیدهای چرب است. بنابراین به تسکین و ترمیم پوست کمک می‌کند. این میوه‌ی سالم دارای اسیدهای چرب امگا ۳ است که برای پوست مفید هستند.

خوراکی‌هایی که سرشار از اسیدهای چرب هستند، این توانایی را دارند که التهاب پوست را کاهش دهند و از پوستمان در برابر پیری محافظت کنند. آووکادو سرشار از آلفا لینولئیک اسید هم است، که نوعی اسید چرب بوده که نشان داده شده خشکی پوست را که با پیری آن در ارتباط است، کاهش می‌دهد.

خوشبختانه می‌توانید از آووکادو در تهیه‌ی خوراکی‌های مختلف استفاده کنید. تست آووکادو، گواکامولی و سالاد آووکادو از جمله گزینه‌هایی هستند که می‌توانید در نظر داشته باشید.

۱۰. لوبیا قرمز

لوبیاها خواص زیادی برای سلامتی دارند. لوبیا قرمز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است و منبع خوبی از فیبر پری‌بیوتیک به شمار می‌رود. همچنین منبع عالی مواد معدنی مثل زینک (روی) است، که به مبارزه با پیری پوست و التهاب کمک می‌کنند.

۱۱. گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی سرشار از لیکوپین است. افزایش مصرف لیکوپین می‌تواند از پوست شما در برابر آسیب خورشید محافظت کرده و پوست شما را نرم‌تر کند. از گوجه‌فرنگی می‌توانید در سالاد یا تست آووکادو استفاده کنید.

۱۲. بادام

بادام حاوی اسیدهای چرب مفید و آنتی‌اکسیدان‌های مختلف است. در یک مطالعه، داوطلبان به مدت ۴ ماه هر روز به عنوان میان وعده بادام خوردند. نتایج این مطالعه نشان داد که گروهی که بادام خوردند، در مقایسه با گروه دیگر که این مغز را نخورده بودند، کاهش شدت چین‌وچروک را تجربه کردند. بادام را می‌توانید به تنهایی نوش جان کنید یا آن را آسیاب کنید و به نوشیدنی‌های مختلف مثل شیرموز اضافه کنید.

۱۳. مرغ گریل‌ شده

ویتامین B3 ممکن است از ما در برابر بعضی از انواع سرطان‌های پوست و همچنین تیرگی و لکه‌های پوستی ناشی از نور خورشید محافظت کند.

گوشت‌های کم‌چرب مثل مرغ و سینه‌ی بوقلمون حاوی مقدار زیادی ویتامین B3 هستند. مطالعات نشان داده‌اند که این ویتامین ممکن است از ما در برابر بعضی از انواع سرطان‌های پوست و همچنین تیرگی و لکه‌های پوستی (هایپرپیگمنتیشن) ناشی از نور خورشید محافظت کند. این ویتامین خواص ضدالتهابی هم دارد و تولید سرامید‌ها و سایر ترکیبات مهم را که از پوست در برابر عوامل مخرب محافظت می‌کنند، افزایش می‌دهد.

۱۴. ریحان

همه‌ی ما خیلی خوب می‌دانیم که سبزیجات به طور ویژه برای پوست مفید هستند و رطوبت پوست را افزایش می‌دهند. ریحان حاوی ترکیباتی به نام

«آپی‌ژنین» است که نشان داده شده ژن‌های ترمیم‌کننده‌ی DNA را افزایش می‌دهد.

۱۵‌. کیوی

کیوی یکی دیگر از میوه‌های مفید در زمینه‌ی مبارزه با پیری پوست محسوب می‌شود. این میوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی از جمله ویتامین C است. ویتامین C، همانطور که در بالا اشاره کردیم، در تولید کلاژن نقش دارد. کیوی را می‌توانید خالی بخورید یا با آن یک اسموتی لذیذ درست کنید و نوش جانتان کنید.

۱۶. شاهی

شاهی هم یکی دیگر از سبزیجاتی است که باید برای مبارزه با پیری پوست و چین‌وچروک، به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید. این نوع سبزی منبع عالی کلسیم، پتاسیم، منگنز، فسفر و ویتامین‌های A، C، B1 و B2 به شمار می‌رود. شاهی جریان خون و رسیدن مواد معدنی به تمام سلول‌های بدن را افزایش می‌دهد.

این نوع سبزی مفید به دلیل اینکه حاوی ویتامین‌های A و C است، ممکن است رادیکال‌های آزاد مضر را خنثی کند و جلوی خطوط ظریف و چین‌وچروک را بگیرد. با اضافه کردن شاهی به سالاد، علاوه بر اینکه پوستتان درخشان و جوان می‌شود، بدنتان هم از خواص آن بهره‌مند می‌شود.

۱۷. زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ای است که آنتی‌اکسیدانی به نام «کورکومین» دارد. این آنتی‌اکسیدان جلوی آسیب دیدن کلاژن در اثر مواجهه با اشعه‌های فرابنفش خورشید را می‌گیرد. سعی کنید از این ادویه‌ی طلایی بیشتر در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید.

۱۸. فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در مبارزه با پیری پوست مفید هستند. از جمله‌ی این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانیم به «کاروتنوئیدها» اشاره کنیم که خواص ضدالتهابی دارند و ممکن است از پوست در برابر آسیب خورشید، آلودگی و سموم محیطی محافظت کنند‌. فلفل دلمه‌ای را برش بزنید و آن را به همراه هوموس (یک نوع پیش‌غذای لبنانی) نوش جان کنید.

۱۹‌. پاپایا

این سوپرفود لذیذ سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی است که ممکن است به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک کنند و ظاهر خطوط ظریف و چین‌وچروک را به حداقل برسانند. پاپایا دارای ویتامین‌های A، C و E، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر و ویتامین‌های B است. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پاپایا به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند و ممکن است علائم پیری را به تاخیر بیندازند.

پاپایا همچنین حاوی آنزیمی به نام «پاپائین» است، که فواید ضدپیری دارد و به عنوان یکی از بهترین ترکیبات ضدالتهابی عمل می‌کند. ترکیب ذکر شده در بسیاری از محصولات لایه‌بردار یافت می‌شود. خوردن پاپایا به از بین بردن سلول‌های پوستی مرده کمک کرده و پوست شما را درخشان می‌کند.

۲۰. اسفناج

کمتر کسی پیدا می‌شود که با خواص اسفناج آشنایی نداشته باشد. اسفناج به شدت آبرسان است و مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان‌ دارد که تمام بدن را تغذیه می‌کنند. این نوع سبزی سرشار از ویتامین‌های A، C، E و K، منیزیم، آهن و لوتئین است.

ویتامین C موجود در اسفناج پوست را مستحکم و صاف می‌‌کند. ویتامین K موجود در آن هم به کاهش التهاب در سلول‌ها کمک می‌کند. اسفناج را می‌توانید به اسموتی و سالادتان اضافه کنید تا از خواص آن بهره‌مند شوید.

۲۱. سیب‌زمینی شیرین

رنگ سیب‌زمینی شیرین ناشی از آنتی‌اکسیدانی به نام بتاکاروتن است، که در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. ویتامین A ممکن است به ترمیم خاصیت ارتجاعی پوست، بهبود فرآیند تغییر سلولی و صاف و جوان شدن پوست کمک کند. سیب‌زمینی شیرین منبع خوبی از ویتامین‌های A و E هم محسوب می‌شود، که هر دو ممکن است از پوست ما در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کنند و پوست را درخشان کنند.

۲۲. انار

انار حاوی مقدار زیادی ویتامین C و آنتی‌اکسیدان‌های قوی مختلفی است و ممکن است از بدن ما در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کنند و سطح التهاب بدن را کاهش دهند‌.

این میوه‌ی سالم و مفید همچنین حاوی ترکیباتی به نام «پونیکالاگین» است، که ممکن است به محافظت از کلاژن در پوست کمک کرده و سرعت فرآیند پیری پوست را کاهش دهد. می‌توانید با اسفناج، انار و گردو یک سالاد خوشمزه درست کنید و برای کمک به مبارزه با پیری پوست خود، نوش جان کنید.

۲۳. جو دوسر

پری‌بیوتیک‌ها مواد غذایی‌ای هستند که رشد میکروب‌های خوب در دل و روده را افزایش می‌دهند.

جو دوسر منبع عالی فیبر است و نشان داده شده که به عنوان یک ‌پری‌بیوتیک عمل می‌کند. پری‌بیوتیک‌ها مواد غذایی‌ای هستند که رشد میکروب‌های خوب در دل و روده را افزایش می‌دهند. این میکروب‌های خوب، ترکیباتی به نام اسیدهای چرب با زنجیره‌ی کوتاه را تولید می‌کنند که نشان داده شده به تقویت پوشش دل و روده و سد دفاعی پوست کمک می‌کنند.

۲۴. چای سبز

پلی‌فنول‌ها آنتی‌اکسیدان‌های قدرتمندی هستند که در میوه‌ها و نوشیدنی‌های گیاهی وجود دارند. مطالعات نشان داده‌اند که پلی‌فنول‌ها می‌توانند از آسیب دیدن پوست در اثر اشعه‌های فرابنفش خورشید محافظت کنند. این آنتی‌اکسیدان‌ها همچنین باعث بهبود چین‌وچروک پوست و خاصیت ارتجاعی آن می‌شوند.

چای سبز به کاهش وزن هم کمک می‌کند. بنابراین اگر قصد کاهش وزن دارید و می‌خواهید با پیری و چین‌وچروک پوستتان مبارزه کنید، می‌توانید با نوشیدن چای سبز، با یک تیر دو نشان بزنید.

۲۵. کلم بروکلی

کلم بروکلی یک سوپرفود است که خواص ضدالتهابی و ضدپیری دارد. این نوع کلم حاوی ویتامین‌های C و K، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها، فیبر، فولات، لوتئین و کلسیم است. بدن برای تولید کلاژن به ویتامین C نیاز دارد. کلاژن پروتئین اصلی در پوست است که به پوست استحکام و قابلیت ارتجاعی می‌دهد.

نکته‌ی آخر

برای مبارزه با پیری پوست، باید حواستان به خوراکی‌هایی باشد که می‌خورید. بعضی از مواد غذایی در کاهش چین‌وچروک و خطوط ظریف پوست موثر هستند و به افزایش تولید کلاژن کمک می‌کنند. در این مقاله به معرفی ۲۵ مورد از این خوراکی‌ها پرداختیم. خوراکی‌های ذکر شده را به رژیم غذایی‌تان اضافه کنید تا از خواص آن‌ها بهره‌مند شوید و پوستتان درخشان و جوان شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۸۲۳۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان