//
کدخبر: ۳۷۹۰۷۲ //

احتمال وقوع پیک دوم آنفولانزا در این استان/ فقط ۳ فوتی کرونا از ابتدای آبان تاکنون در این استان

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: اکنون ابتلا به آنفلوانزا در استان در وضعیت پایداری قرار دارد، اگر مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و واکسیناسیون را جدی بگیرند، شاهد پیک بعدی نخواهیم بود، در غیر این‌صورت پیش‌بینی می‌شود اواخر دی یا اوایل بهمن ماه شاهد پیک دوم آنفلوانزا در استان باشیم.

احتمال وقوع پیک دوم آنفولانزا در این استان/ فقط 3 فوتی کرونا از ابتدای آبان تاکنون در این استان
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر بهزاد نجف‌پور اظهار کرد: بیماری‌های تنفسی و واگیر، علی‌الخصوص آنفلوانزا با توجه به دوره نقاهت و سرعت انتقالی که دارند، اگر به درستی کنترل نشوند و پوشش واکسیناسیون افزایش پیدا نکند، یک تا ۲ ماه بعد از پیک نخست، ممکن است شاهد پیک دوم باشیم.

وی ادامه داد: ما از اواخر مهر ماه سال جاری افزایش تعداد موارد ابتلا به آنفلوانزا را در استان داشتیم و با حجم بالایی از مبتلایان به خصوص در افراد زیر ۱۵ سال و بالای ۶۰-۶۵ سال مواجه شدیم، سپس به مرور قله را رد کردیم و اکنون در وضعیتی پایدار قرار داریم.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین عنوان کرد: اگر مردم شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کنند و گروه‌های پرخطر واکسیناسیون را جدی بگیرند و سطح ایمنی خود را افزایش دهند، شاهد پیک بعدی نخواهیم بود، در غیر این‌صورت پیش‌بینی می‌شود اواخر دی یا اوایل بهمن ماه شاهد پیک دوم آنفلوانزا در استان باشیم.

وی بیان کرد: لازم است وضعیت ابتلا در استان رصد شود و در صورت افزایش میزان ابتلا، مداخلات لازم انجام شود تا شاهد پیک بعدی این بیماری در استان نباشیم.

نجف‌پور خاطرنشان کرد: رعایت شیوه‌نامه‌هایی از قبیل فاصله فیزیکی مناسب، استفاده از ماسک، رعایت آداب سرفه و عطسه، شست‌وشوی مداوم دست‌ها و انجام واکسیناسیون برای گروه‌های هدف ضروری است، هر اندازه سطح ایمنی در افراد علی‌الخصوص در گروه‌های پرخطر بالا برود، این افراد یا مبتلا به بیماری نمی‌شوند و یا شدت بیماری در آن‌ها کمتر خواهد بود.

پیک دوم آنفلوانزا در کمین قزوین است

وی تأکید کرد: ما ۲ گروه هدف داریم که توصیه اکید می‌کنیم این عزیزان حتماً واکسن تزریق کنند، گروه نخست افرادی هستند که از سوی وزارت بهداشت واکسن برای آن‌ها به‌صورت رایگان تزریق می‌شود، این عزیزان عبارتند از پرسنل بهداشتی درمانی، بیماران سرطانی، بیماران مبتلا به هموفیلی و تالاسمی، بیماران دیالیزی، مادران باردار و عزیزان ایثارگر و جانباز.

این مسئول ادامه داد: اولویت دوم جهت تزریق واکسن، عزیزانی هستند که باید با مراجعه به بخش خصوصی و پرداخت هزینه واکسن دریافت کنند، این عزیزان شامل افراد بالای ۶۰-۶۵ سال، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند فشار خون، آسم و بیماران تنفسی و دیابت هستند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: همچنین گروه سنی کمتر از ۱۸ سال که به هر دلیل از آسپرین استفاده می‌کنند باید اقدام به واکسیناسیون کنند، چرا که اگر این عزیزان مبتلا به آنفلوانزا شوند دچار یک سندروم خطرناک خواهند شد که می‌تواند برای آنان آسیب‌زا بوده و باعث وخامت بیماری آنان شود.

وی تأکید کرد: لازم است کسانی که مبتلا به آنفلوانزا یا مشکوک به ابتلا هستند خود را در منزل قرنطینه کنند و در محل کار یا محل تحصیل حضور نداشته باشند تا زنجیره انتقال قطع شود، بازه زمانی قرنطینه معمولاً ۵ روزه است، اما باید تا ۱۰ روز مراقبت‌های لازم به عمل آید تا بیماری به دیگران منتقل نشود.

نجف‌پور در رابطه با علائم بیماری تصریح کرد: علائم آنفلوانزا بیشتر علائم تنفسی است، این بیماری با علائم عمومی اعم از سرفه، تب بالای ۳۸.۵ درجه، درد عضلانی، گلودرد و سردرد بروز می‌کند.

وی افزود: سرماخوردگی و آنفلوانزا از یک خانواده هستند و علائم آن‌ها مشابه است، اما شدت آنفلوانزا نسبت به سرماخوردگی بیشتر است، همچنین شدت و میزان عطسه و آبریزش بینی در آنفلوانزا کمتر بوده و سرفه در آنفلوانزا بیشتر است.

این مسئول در رابطه با وضعیت کرونا در استان قزوین عنوان کرد: کرونا اکنون در وضعیت پایداری قرار دارد و شهرستان‌های ما تقریباً در وضعیت مطلوبی هستند، شهرستان‌های آبیک و آوج در وضعیت رنگبندی زرد و بقیه شهرستان‌ها در وضعیت آبی قرار دارند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پایان بیان کرد: میزان موارد ابتلای جدید، میزان بستری و میزان بیماران بدحال کرونایی در استان در وضعیت پایداری قرار دارد، در بازه زمانی ابتدای آبان تاکنون ۳ فوتی کرونایی در استان داشته‌ایم که امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد پیک جدید این بیماری نباشیم.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۹۰۷۲ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان