//
کدخبر: ۳۷۵۱۰۴ //

علائم و نشانه بیماری "کلیه" در نوزادان و کودکان

یک فوق تخصص کلیه کودکان به تشریح علل و علائم بروز اختلالات کلیوی در کودکان و نوزادان پرداخت.

علائم و نشانه بیماری "کلیه" در نوزادان و کودکان
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر ابوالحسن سیدزاده به مناسبت هفته حمایت از بیماران کلیوی (21 تا 27 آبان) در گفت و گویی، با بیان اینکه امکان بروز مشکلات کلیوی در کودکان و حتی نوزادان محتمل است، گفت: دسته ای از نوزادان هستند که مشکلات کلیوی آنها از زمان جنینی آغاز شده و در همین زمان دچار مشکلات ساختاری کلیه می شوند.

وی افزود: یک راه برای شناسایی این نوزادان انجام سونوگرافی پیش از تولد است که تا حد زیادی اختلالات ساختاری کلیه در آن قابل تشخیص است و بلافاصله پس از تولد نوزاد می توان کار درمان آن را آغاز کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه گفت: دسته دیگری از نوزادان هستند که پس از تولد به دلیل برخی عوامل از جمله کمبود اکسیژن، عفونت، تولد پیش از موعد و... دچار مشکلات کلیوی و حتی نارسایی کلیوی می شوند.

سیدزاده با بیان اینکه نارسایی کلیوی به دو دسته حاد و مزمن دسته بندی می شود، گفت: در نارسایی حاد کلیوی، علائم نارسایی کلیه ظرف چند روز با انجام برخی درمان ها و دیالیز حاد برطرف شده و کلیه ها به وضعیت عادی برمی گردد، اما در موارد نارسایی مزمن متاسفانه کاری نمی توان انجام داد و در نهایت باید دیالیز و پیوند کلیه برای کودکان و نوزادان صورت گیرد.

این فوق تخصص کلیه کودکان در خصوص علائم نارسایی کلیه در نوزادان و کودکان گفت: یکی از نشانه های بارز در این زمینه ادرار قطره قطره و منقطع است و والدین باید در این زمینه هوشیار باشند.

وی افزود: همچنین بوی بد ادرار یک نشانه مهم در تشخیص مشکلات کلیوی در نوزادان و کودکان است.

سیدزاده گفت: علامت دیگر این است که نوزاد خوب وزن نمی گیرد و در این زمان باید به وجود مشکلات کلیوی شک کرد. همچنین تب های بدون دلیل می تواند نشانه عفونت ادراری و اختلالات کلیوی باشد.

این فوق تخصص کلیه کودکان گفت: هرچند زردی در نوزادان شایع است، اما زردی طولانی مدت باید از نظر وجود عفونت های ادراری مورد بررسی قرار گیرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۵۱۰۴ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان