//
کدخبر: ۳۷۴۹۷۰ //

درمان فوری سرماخوردگی در خانه

سرماخوردگی نوعی بیماری مرتبط با دستگاه‌ تنفسی است که عامل اصلی ابتلا به آن میکروب‌ها و ویروس‌ها هستند.

درمان فوری سرماخوردگی در خانه
به گزارش فرتاک نیوز،

یکی از راه‌های درمان سرماخوردگی استفاده از روش‌های خانگی است. این روش‌های متنوع و تأثیرگذار، گاهی با روش‌های مرسوم درمان سرماخوردگی در طب سنتی، مشترک هستند.

زیاد آب بنوشید

برای درمان سرماخوردگی در منزل اولین راه‌حل، مصرف بالای مایعات است. نوشیدن آب به هیدراته کردن بدن و دفع ویروس کمک می‌کند. همچنین نوشیدن آب و دیگر مایعات روی دمای بدن فرد بیمار تاثیر بسیاری می‌گذارد.

عسل بخورید

عسل به دلیل داشتن خاصیت درمانی و ضدمیکروبی بالا، در بهبود سرماخوردگی و سرفه تاثیر بسیار بالایی دارد. عسل برای درمان خانگی سرماخوردگی کودکان بسیار موثر است و تاثیر بالایی در کاهش سرفه در آن‌ها دارد. برای تاثیر بیشتر، می‌توان عسل را به همراه چای داغ میل کرد. مخلوط آب‌گرم و آب‌لیمو با عسل و حتی آویشن، یکی از بهترین نوشیدنی‌ها برای درمان سرماخوردگی بزرگسالان و کودکان است. این مخلوط باعث بهبود سیستم دفاعی و کاهش سرفه و درد گلو است.

همچنین ترکیب دارچین و عسل باعث کم شدن درد گلو در زمان سرماخوردگی خواهد شد. دارچین خواص ضد تب و ضد التهاب دارد و دارای آنتی اکسیدان است.

استراحت کنید

استراحت یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود سرماخوردگی است. بدن در هنگام استراحت و مخصوصا در خواب، شروع به ترمیم خود می‌کند. همچنین استراحت باعث می‌شود تا انرژی از دست رفته خود را مجددا بازیابی کرده و درمان شوید.

فضای خانه را مرطوب نگه دارید

با استفاده از دستگاه بخور نه تنها محیط خانه را مرطوب نگه خواهید داشت بلکه احتقان سرماخوردگی را درمان خواهید کرد. مرطوب بودن فضایی که در آن هستید، مجرای تنفسی را اصطلاحا نرم خواهد کرد و به اینصورت، هم راحت‌تر نفس می‌کشید و هم سریع‌تر درمان خواهید شد.

از رژیم غذایی متناسب با سرماخوردگی پیروی کنید

یکی از موثرترین راه‌های درمان سرماخوردگی داشتن یک رژیم غذایی سالم است. مثلا مصرف سبزیجات و گیاهان در زمان سرماخوردگی به شما کمک خواهد کرد تا التهاب بیماری را به شکل موثری کاهش دهید و سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر کنید. مصرف سیر نیز به خاطر خاصیت ضدباکتری که دارد، به درمان سریع‌تر بیماری کمک خواهد کرد. همچنین خوردن شلغم آب‌پز شده در کنار مرکباتی مثل پرتقال و لیموشیرین و سبزیجات دیگری همچون فلفل دلمه‌ای سرعت بهبودی را بالاتر می‌برند.

خوردن غذاهای داغ، کم‌ادویه و مقوی به شما کمک خواهند کرد تا زودتر درمان شوید. خوردن غذاهایی مثل سوپ مرغ و سبزیجات در دوران سرماخوردگی باعث می‌شود تا حجم زیادی از پروتئین و ویتامین‌هایی که نیاز دارید را از طریق وعده غذایی دریافت کنید.

همچنین استفاده از ریحان، فلفل سیاه، دارچین، سیر و ترب کوهی در غذاهای بیمار مبتلا به سرماخوردگی به تسریع روند درمانش کمک خواهد کرد.

اکالیپتوس را حتما در روتین درمان خانگی خود داشته باشید

حتما از اکالیپتوس برای درمان خانگی سرماخوردگی استفاده کنید. این گیاه ضد باکتری و ضد ویروس است و با عفونت‌های ویروسی می‌جنگد. دم‌کرده اکالیپتوس را می‌توانید بخورید و به عنوان بخور استفاده کنید. البته این گیاه اسپری و روغن هم دارد.

عصاره گریپ فوروت مصرف کنید

برای از بین بردن عفونت ویروسی داخل بدن به روش خانگی، می‌توانید عصاره هسته گریپ فروت را با آب ترکیب کنید. اگر برای درمان سرماخوردگی کودک از این روش می‌خواهید استفاده کنید، بین 3 تا 5 قطره به او بدهید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۴۹۷۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان