//
کدخبر: ۳۷۴۶۳۸ //

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟

سمنان معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود گفت: بیماری آنفلوانزا با سردتر شدن هوا و زمستان اوج می‌گیرد.

چه کسانی نباید واکسن آنفولانزا بزنند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر حمیدرضا بیکی اظهار کرد: بیماری آنفلوانزا یک بیماری تنفسی حاد واگیردار با منشأ ویروسی است که ویروس آن‌گونه‌های متعددی دارد.

 

وی تصریح کرد:  بیماری آنفلوانزا در تمامی طول سال رخ می‌دهد اما معمولاً بیشترین زمان فعالیت آن در ماه‌های سرد سال و اوج آن در زمستان است.

این پزشک از تب و لرز، درد عضلانی، درد مفاصل، سردرد و خستگی به عنوان برخی از علائم این بیماری نام برد و ادامه داد: سرفه، ناراحتی گلو، آب‌ریزش از بینی یا گرفتگی بینی، تهوع، استفراغ و اسهال که در عده‌ای از بیماران و از جمله در کودکان شایع‌تر از بزرگسالان از دیگر علائم این بیماری است.

با بدتر شدن این علائم به پزشک بروید

وی با بیان اینکه بعضی از علائم ممکن است بیش از یک هفته طول بکشد اضافه کرد: همچنین ممکن است علائم در بعضی از افراد بسیار خفیف باشد. در افرادی که قبلاً واکسینه شده‌اند یا به علت ابتلای قبلی  به بیماری آنفلوانزا مقداری ایمنی کسب کرده‌اند علائم ممکن است خفیف باشد.
دکتر بیکی در پاسخ به پرسشی در ارتباط با زمان مراجعه بیمار به پزشک افزود: در صورت بروز و بدتر شدن علائمی نظیر: کوتاه شدن تنفس (سختی تنفس) یا تنفس سریع، درد سینه، گیجی یا سرگیجه ناگهانی و یا استفراغ مداوم بیمار باید فوراً به پزشک مراجعه کند.

این پزشک متخصص با بیان اینکه دفع ویروس احتمالاً در افراد بالغ بین ۳ تا ۵ روز بعد از بروز نشانه‌های بالینی بیماری است اضافه کرد: بروز نشانه‌های بالینی بیماری در کودکان نیز هفت روز بعد از آن ادامه دارد.

آنفلوانزا چگونه منتشر می‌شود؟

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به چگونگی انتشار این بیماری آنفلوانزا پرداخت و اظهار کرد: ویروس‌های آنفلوانزا به‌طور عمده از طریق هوا (ذرات ریز تنفسی آلوده) توسط سرفه و عطسۀ فرد بیمار منتقل می‌شوند.آنفلوانزا همچنین از طریق تماس با سطوح آلوده به ویروس منتقل می‌گردد.

وی با بیان اینکه آنفلوانزا می‌تواند توسط فرد آلوده (فرد آلودۀ بدون علامت) و یا بیمار (فرد دارای علامت) به سایرین منتقل شود افزود: افراد بیمار می‌توانند از یک روز قبل از شروع علائم تا ۵ تا ۷ روز بعد از شروع علائم بیماری، آلوده‌کننده باشند. ضمن اینکه کودکان و افراد دارای ضعف سیستم ایمنی مبتلابه آنفلوانزا می‌توانند به مدت بیشتری (گاه تا ۲۱ روز) آلوده‌کننده باشند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با بیان اینکه خطر ناشی از عوارض بیماری در افرادی که بیشتر از سایرین در معرض خطر بیماری آنفلوانزا قرار دارند افزایش می‌یابد گفت: افراد سالمند بالای ۶۵ سال، زنان باردار، افراد دارای بیماری زمینه‌ای مزمن، افراد بیش‌ازحد چاق، کودکان ۶ماهه تا ۱۸ ساله ای که به مدت طولانی تحت درمان با آسپیرین قرار دارند، افرادی که داروی ضعیف کننده ایمنی یا کورتیکواستروئید مصرف می‌کنند و همچنین ساکنین آسایشگاه ها و کارکنان و...از جمله گروه های در خطر بیشتر هستند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۴۶۳۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان