//
کدخبر: ۲۷۹۷۱۰ //

مردم واکسن آنفلوآنزا از منابع معتبر تهیه کنند

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه امسال تعداد بیشتری واکسن وارد کشور شد و وزارتخانه مشغول طراحی سامانه ملی جهت نحوه توزیع واکسن است، از مردم خواست واکسن آنفلوآنزا را فقط از فروشگاه‌های معتبر همچون داروخانه‌ها تهیه کنند.

مردم واکسن آنفلوآنزا از منابع معتبر تهیه کنند

عطاءالله حیدری روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: آنفلوآنزا ویروسی است که هر ساله تغییر شکل می‌دهد و واکسن آن از ویروس سال گذشته تولید می‌شود بنابراین تزریق آن در گروه‌های پرخطر باید سالیانه تکرار شود.

وی اضافه کرد: گروه‌های پرخطر شامل کودکان ۶ ماهه تا ۶ ساله، افراد مسن بالای ۶۵ سال، زنان باردار و بیماران پیوندی، بیماران مبتلا به دیابت و دارای بیماری‌های زمینه‌ای، ریوی و افراد چاق و خاص می‌شود.


به گزارش فرتاک نیوز؛ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: در کنار توصیه تزریق به افراد پرخطر به افرادی همچون افراد دارای بیماری حاد با تب یا بدون تب وافرادی که بدنبال دریافت نوبت قبلی واکسن دچار بیماری شده‌ اند، توصیه نمی‌شود.


وی افزود: تزریق واکسن درصد ابتلا را کاهش می‌دهد و در برخی موارد احتمال اینکه فرد پس از ترزیق علائم آنفلوانزا پیدا کنند، وجود دارد اما علائم خفیف تر خواهد بود ضمن اینکه از مردم انتظار می‌رود آرامش خود را حفظ کنند و از تجمع در داروخانه‌ها بپرهیزند و اجازه دهند که واکسن ابتدا بدست گروه‌های درمانی و گروهای پرخطر برسد، سپس برای تهیه آن اقدام کنند چرا که واکسن به اندازه کافی وارد شده است.

حیدری همچنین به افراد توصیه کرد، در هنگام تهیه واکسن، بسته‌بندی، برچسب اصالت و تاریخ تولید آن را حتما کنترل و از داروخانه‌ها آن را تهیه کنند چرا که در این شرایط ممکن است افراد سودجو سوءاستفاده کنند هرچند که با طراحی سامانه ملی این احتمال کاهش پیدا خواهد کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در خصوص این شایعه که واکسن آنفولانزا سیستم ایمنی بدن را تضعیف می‌کند، اظهارداشت: چنین چیزی صحت ندارد چرا که واکسن آنفلوآنزا غیر فعال است فقط در بیماران پیوندی و تزریق واکسن دیگر ویروسی باید فاصله گذاری مناسب انجام شود.


وی با اشاره به اینکه کرونا و آنفلوآنزا هردو بیماری ویروسی هستند که از طریق ترشحات و قطرات تنفسی منتشر می‌شوند، گفت: بهترین راه جهت پیشگیری از این بیماری‌ها استفاده از ماسک و رعایت نکات بهداشتی است.


حیدری یادآور شد: بیماری کرونا و آنفولانزا علائم مشترکی دارند بنابراین کسی که واکسینه شده باشد در صورت ابتلا به بیماری تشخیص افتراقی بیماری کووید ۱۹ آسانتر و اقدام جهت درمان زودتر انجام خواهد شد و همین امر موجب استقبال مردم شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۲۷۹۷۱۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان