//
کدخبر: ۳۷۱۷۶۹ //

مواد شیمیایی صاف‌کننده مو با افزایش خطر سرطان رحم ارتباط دارند

یک بررسی جدید بوسیله پژوهشگران انستیتوهای ملی بهداشت آمریکا نشان داده است که زنانی که از فراورده‌های صاف‌کننده مو استفاده می‌کنند، نسبت به زنانی که از این فراورده‌ها استفاده نمی‌کنند، با احتمال دو برابر بیشتر ممکن است به سرطان رحم مبتلا شوند.

مواد شیمیایی صاف‌کننده مو با افزایش خطر سرطان رحم ارتباط دارند
به گزارش فرتاک نیوز،

 به نقل از مدیکال نیوز تودی یافته‌های این پژوهشگران نشان می‌دهد که زنان سیاه‌پوست با توجه به استفاده بیشتر از فراورده‌های صاف‌کننده مو ممکن است بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان رحم قرار گیرند.

این پژوهشگران می‌گویند فراورده‌های مراقبت مو از جمله رنگ مو و صاف‌کننده‌های شیمیایی مو حاوی شماری از مواد شیمیایی هستند که ممکن است به عنوان سرطان‌زا یا مختل‌کننده هورمونی عمل کنند و بنابراین ممکن است بر خطر دچار شدن به سرطان تاثیر بگذارند.

مواد صاف‌کننده مو از جمله شامل مواد شیمیایی مانند فتالات‌ها، پارابن‌ها، سیکلوسیلوکسان‌ها و فلزات هستند که هنگامی که گرم می‌شوند، ماده سرطان‌زای فرمالدئید آزاد می‌کنند.

پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که رنگ مو و مواد شیمیایی صاف‌کننده با سرطان‌های دیگر حساس به هورمون مانند سرطان پستان و سرطان تخمدان ارتباط دارند، اما قبلا رابطه آنها با خطر سرطان رحم بررسی نشده بود.

در این بررسی بیش از ۳۳۰۰۰ زن در آمریکا در سنین ۳۵ تا ۷۴ برای حدود ۱۱ سال پیگیری شدند و در طول این مدت ۳۷۸ مورد سرطان رحم در آنها تشخیص داده شد

تخمین‌ این پژوهشگران نشان داد که در زنانی که گفته بودند بیش از چهار بار در سال از فراورده‌های صاف‌کننده مو استفاده کرده‌اند، نسبت به زنانی که از این فراورده‌ها استفاده نکرده‌ بودند، احتمال دچار شدن به سرطان رحم بیش از دو برابر افزایش پیدا می‌کند.

این پژوهشگران می‌گویند در این بررسی شواهدی درباره افزایش خطر سرطان رحم در زنانی که از سایر فراورده‌های مراقبت مو از جمله رنگ مو، فراورده‌های دکلره‌کننده و هایلایت‌کننده، سفیدکننده و فرکننده استفاده می‌کنند، نیافته‌اند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۷۱۷۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان