//
کدخبر: ۳۶۵۰۹۰ //

قوز کمر چیست و چگونه آن را از بین ببریم؟

کیفوز که به عنوان قوز کمر نیز شناخته می‌ شود باعث انحنای بیش از حد ستون فقرات می ‌شود. این مشکل می ‌تواند در هر سنی ایجاد شود اما در دوره نوجوانی شایع تر است.

قوز کمر چیست و چگونه آن را از بین ببریم؟
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر یادتان باشد پدر و مادرهایمان در زمان کودکی به ما گوشزد می کردند که قوز نکن چرا؟ چون اگر به مدت طولانی پشت خود را خم کنیم چه در حالت ایستاده یا نشسته، ستون فقرات این شکل خمیدگی را به خود می گیرد. و برای رفع این قوز بهتر است از قوز بند طبی استفاده کنیم. 

کیفوز که به عنوان قوز کمر نیز شناخته می‌ شود باعث انحنای بیش از حد ستون فقرات می ‌شود. این مشکل می ‌تواند در هر سنی ایجاد شود اما در دوره نوجوانی شایع تر است. 

بعضی اوقات ممکن است بیماران برای تقویت ستون فقرات به یک قوزبند نیاز داشته باشند. قوزبند طبی می ‌تواند یک درمان مؤثر برای کیفوز در کودکان و بزرگسالان باشد.

 

علائم قوز کمر

علامت اولیه قوز پشت، انحنای غیرطبیعی رو به جلو در قسمت بالایی ستون فقرات است که باعث می شود قسمت بالایی کمر خمیده به نظر برسد و شانه ها به سمت جلو گرد باشند. 

در موارد خفیف، انحنای ستون فقرات همیشه قابل توجه نیست. در موارد وخیم تر، فرد ممکن است طوری به نظر برسد که گویی به جلو خم شده است.

قوز پشت اغلب بدون هیچ علامت دیگری رخ می دهد. با این حال ممکن است برخی علائم دیگر رخ دهند که شامل موارد زیرمی باشند:

• خمش رو به جلوی سر نسبت به دیگر اعضا بدن

• سفتی عضله‌ های همسترینگ (پشت ران)

• تفاوت ارتفاع و وضعیت یک کتف با کتف دیگر

• قسمت فوقانی پشت بدن هنگام به جلو خم شدن بلندتر از حالت طبیعی به نظر می‌ آید.

• برابر نبودن ارتفاع شانه ها

• کمر درد

• احساس سفتی در قسمت بالایی پشت

• ایجاد یک پشت گرد

علل قوز کمر

ستون فقرات شامل استخوان هایی به نام مهره است که روی هم قرار می گیرند. این ساختار در بدن هر فرد منحصر به فرد است و به ستون فقرات اجازه می دهد تا حمایت کننده و همچنین انعطاف پذیر باشد. 

همچنین به این معنی است که ستون فقرات به ویژه در برابر صدمات آسیب پذیر است. گوژ پشتی زمانی اتفاق می افتد که مهره های قسمت بالایی پشت گوه ای شکل شوند. 

این حالت باعث می شود ستون فقرات بیش از حد معمول به سمت جلو خم شود.

برخی از علل گوژ پشتی عبارتند از:

تغییرات ناشی از افزایش سن

شکستگی هایی که در اثر فشار ایجاد شده اند.

ضعف عضلانی

قرار گرفتن در وضعیت بد

بیماری های زمینه ای

اختلالات مادرزادی

انواع قوز پشت چه نام دارند؟

انواع مختلفی از قوز پشت وجود دارد، از جمله:

• قوز پشت وضعیتی: این شایع ترین شکل گوژ پشت است و اغلب در نوجوانان رخ می دهد. 

در این نوع گوژ پشت ستون فقرات و عضلات اطراف آن به طور غیر طبیعی رشد می کنند. این حالت می تواند در نتیجه وضعیت نامناسب بدن ایجاد شود.

• گوژ پشت شوئرمن: این نوع گوژ پشت نیز تمایل دارد در دوران نوجوانی ایجاد شود، اما می تواند شدید تر از قوز پشت وضعیتی باشد. پزشکان نمی دانند چه چیزی باعث این شکل از گوژ پشت می شود.

• قوز پشت مادرزادی: این قوز پشت زمانی اتفاق می افتد که ستون فقرات به درستی در رحم رشد نمی کند و باعث ایجاد قوز پشت در بدو تولد می شود. با افزایش سن می تواند وخیم تر هم شود.

عوارض گوژ پشت چیست؟

عوارض قوز پشت می تواند در موارد شدید تر رخ دهد. این عوارض شامل:

• ایجاد یک قوز برگشت ناپذیر در پشت

• کمر درد مداوم

• ضعف یا بی حسی در بازوها و پاها

مشکلات تنفسی

• از دست دادن کنترل مثانه

راه های درمان قوز کمر

یکی از راه های درمان قوز کمر، ورزش کردن برای تقویت سر شانه ها است. علاوه بر ورزش کردن، تصحیح حالات اندامی، مناسب نشستن و انجام تمرینات ساده می توان قوز کمر را درمان نمود. 

اما زمانی که بیماری پیشرفت کرده باشد، بهترین راه درمان استفاده از قوز بند است تا هم کمک دهنده ستون فقرات باشد هم از افزایش قوز جلوگیری کند. 

باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از قوزبند بدون تجویز پزشک نتیجه عکس دارد.

برای اطلاع از حرکات ورزشی مناسب برای درمان قوز کمر، مقاله ورزش های مناسب برای درمان قوز کمر را در سایت دکترمهندس مطالعه کنید.

2934

قوزبند طبی چیست؟

قوزبند وسیله ای است که با تراز کردن شانه ها و ستون فقرات به شما کمک می کند تا در حالت نشسته و ایستاده قوز نکنید و به مرور به عضلاتتان آسیب وارد نکنید. 

هدف این وسیله این است تا به ما طرز صحیح نشستن و ایستادن را یاد دهد تا شانه ها و پشتمان در وضعیت ایده آل و مناسبی قرار گیرد.

مزایای قوزبند طبی

قوزبند با جهت دهی مناسب به وضعیت قرار گرفتن اندام های مختلف بدن مانند شانه، کتف، گردن، کمر و پشت از افزایش قوز پیشگیری کرده و درد های ناشی از این انحنا را کاهش می دهد. 

قوزبند طبی برای افرادی که مدت زیادی در حالت نشسته هستند و بیشتر در معرض ابتلا به کیفوز و ضعف های عضلانی هستند پیشنهاد می شود. به دلیل اینکه اندام های بدن در وضعیت صحیح خود قرار گیرند، قوزبند توانایی آن را دارد حدود ۵۰ یا ۶۰ درصد از نیاز به جراحی جلوگیری کند.

یکی دیگر از مزایای قوزبند طبی این است که با تنظیم کش قوزبند از افتادگی شانه و قوس کمر جلوگیری می کند و به مرور زمان این عوارض را کاهش می دهد. 

 همچنین داشتن یک قوزبند استاندارد باعث افزایش اعتماد به نفس ما می شود و چون بدن ما در موقعیت مناسبی قرار می گیرد، به مرور زمان باعث سالم تر و زیباتر شدن ظاهر می شود که این امر باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. 

در نتیجه زمانی که از قوزبند استفاده می کنیم باعث می شود دچار کمر درد و درد شانه نشویم.

برای انتخاب و خرید قوزبندطبی، مقاله راهنمای خرید قوزبند طبی در سایت دکترمهندس را مطالعه کنید.

عوارض استفاده از قوزبند

کسانی که به طرز غلطی می نشینند استفاده از قوزبند برای چنین افرادی توصیه نمی شود. چون زمانی که قوزبند بسته می شود به تنبلی و تضعیف عضلات منجر می شود. ضعف عضلات باعث می شود به مرور زمان قوز تشدید شود.

برای نابودی یک قوز ساده باید عضلات تقویت شود نه با بستن قوزبند چون بستن قوزبند عضلات کمر را بیشتر تضعیف می کند. 

به دلیل اینکه بعد از باز شدن قوزبند افتادگی عضلات افزایش می یابد، تنها اثری موقت در باز کردن شانه ها دارد و بعد از آن دوباره قوز کمر بر می گردد. 

در هر صورت نشستن های طولانی مدت و ورزش نکردن از شایع ترین علل قوز کمر محسوب می شوند. که راه برطرف نمودن این مشکل رعایت عادات صحیح ورزشی است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۵۰۹۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان