//
کدخبر: ۳۶۴۰۷۸ //

چه بیماری‌هایی با تغییرات آب و هوایی تشدید می‌شوند؟

بر اساس مطالعه جدید محققان بیش از نیمی از بیماری‌های شناخته‌شده از جمله هپاتیت، ذات‌الریه، دنگی، مالاریا و زیکا می‌توانند با تغییرات آب و هوایی تشدید شوند.

چه بیماری‌هایی با تغییرات آب و هوایی تشدید می‌شوند؟
به گزارش فرتاک نیوز،

گرم شدن هوا، بارش، سیل، خشکسالی، طوفان، تغییر پوشش زمین، تغییرات آب و هوای اقیانوس‌ها، آتش‌سوزی، امواج گرما، و تغییرات سطح دریا همگی بر بیماری‌ها تاثیر می گذارند.

 تجزیه و تحلیل نشان داد که این بیماری‌ها عمدتاً از طریق ناقلین (ارگانیسم‌هایی که عوامل بیماری‌زا را از فردی به فرد دیگر و مکانی به مکان دیگر مانند پشه یا کنه حمل می‌کنند) منتقل می‌شوند، اما محققان مسیرهای انتقال دیگری نیز پیدا کردند، از جمله راه‌های انتقال از طریق آب، هوا، تماس مستقیم و مواد غذایی.

• بیش از 58 درصد از بیماری‌های انسانی ناشی از عوامل بیماری‌زا به دلیل خطرات مربوط به آب و هوا بدتر می‌شوند. محققان بیش از 1000 مسیر منحصر به فرد را پیدا کردند که در آنها خطرات آب و هوایی به نوعی با بیماری‌ها مرتبط بودند.

• مخاطرات اقلیمی پاتوژن‌ها را به مردم نزدیک‌تر می‌کند، اما نه به شیوه خوبی. گرم شدن و تغییرات بارندگی به ناقلانی مانند پشه‌ها، کنه‌ها و کک‌ها اجازه داد تا قلمرو بیشتری را پوشش دهند و انسان‌های بیشتری را آلوده کنند.

• برخی از مخاطرات آب و هوایی تولید مثل و زنده ماندن طولانی‌تری را برای برخی ناقل‌ها آسان‌تر می‌کند. به عنوان مثال، دمای گرمتر در برخی از نقاط جهان باعث افزایش جمعیت پشه‌ها شد. آنها توانستند بیشتر زنده بمانند، بیشتر گاز بگیرند و ویروس نیل غربی را به طور موثرتری منتقل کنند.

استرس ناشی از برخی خطرات آب و هوایی، مقابله با عوامل بیماری‌زا را برای انسان دشوارتر کرده است. به عنوان مثال، سیل یا خشکسالی می‌تواند منجر به بهداشت ضعیف در برخی از نقاط جهان شود که به افزایش بیماری‌ها از جمله بیماری‌های اسهالی، سالمونلا و تب حصبه کمک می‌کند.

اگرچه بیشتر شرایط به دلیل خطرات آب و هوایی بدتر شده بود، 16 درصد در واقع به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش یافت. به عنوان مثال، به نظر می‌رسد گرم شدن هوا باعث کاهش شیوع بیماری‌های ویروسی شده است. 

ممکن است به این دلیل باشد که دماهای گرم‌تر شرایط نامناسبی را برای ویروس‌ها ایجاد می‌کنند، یا به این دلیل که افراد در شرایط گرم‌تر پاسخ ایمنی قوی‌تری دارند.

یافته‌ها تعجب‌آور نیستند زیرا واضح است که شرایطی که مردم در آن زندگی می‌کنند بر بروز و شیوع بیماری‌های عفونی تاثیر می‌گذارد و شرایط آب و هوایی خاص می‌تواند باعث افزایش یا کاهش قدرت عفونت شود. اما مهم است که بدانید این رابطه همیشه مستقیم نیست.

یافته ها لزوماً دلیلی برای هشدار نیستند. در عوض، آنها نیاز به استفاده از فناوری انسانی برای به حداقل رساندن خطر بیماری را با توسعه تشخیص، درمان و واکسن‌های جدید و بهتر برای این پاتوژن‌ها، برای انطباق با هر درجه‌ای از تغییر اقلیم که رخ می‌دهد، برجسته می‌کنند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۴۰۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان