//
کدخبر: ۳۶۳۰۱۳ //

روغن گل رز و خواص شگفت انگیز آن

میوه گل رز میوه ی بوته گل رز است. وقتی گل های رز می ریزند، میوه های کروی شکل به رنگ قرمز متمایل به نارنجی بر جای می گذارند. تصور می‌ شود که این میوه‌ های خوراکی ریز دارای یک اثر دارویی قدرتمند هستند.

روغن گل رز و خواص شگفت انگیز آن
به گزارش فرتاک نیوز،

اگر در حیاط خود بوته های گل رز دارید، گل های رز را بکنید و میوه های آن ها را جدا کنید.شما می توانید از این میوه ها برای دم کردن یک فنجان دمنوش یا درست کردن روغن گل رز خود استفاده کنید.

روغن گل رز چگونه کار می کند؟

روغن گل رز حاوی ویتامین C و ویتامین A است همچنین حاوی اسیدهای چرب ضروری است که عبارتند از :

  • اولئیک اسید

  • پالمیتیک اسید

  • لینولئیک اسید

  • گاما لینولنیک اسید

روغن گل رز همچنین منبع خوبی از ویتامین F است، یک اسید چرب تهیه شده از لینولئیک اسید و آلفا لینولئیک اسید.

روغن گل رز یک داروی جایگزین و مکمل است بنابراین مطالعات زیادی وجود ندارد که اثربخشی آن را ثابت کند. شواهد حکایتی از ارزش آن به عنوان یک محصول مراقبت از پوست حمایت می کند.

فواید و مزایای روغن گل رز برای سلامتی بدن

1. سرشار از ویتامین C است

تصور می شود که میوه گل رز نسبت به پرتقال یا لیموترش ویتامین C بیشتری دارد.

ویتامین C دارای خواص آنتی اکسیدانی است. تحقیقات نشان می دهد ویتامین C ممکن است به کاهش آسیب اشعه ماوراء بنفش ناشی از رادیکال های آزاد کمک کند. ویتامین C همچنین از تولید کلاژن حمایت می کند که به کاهش چین و چروک منجر می شود.

در نهایت ویتامین C ممکن است بهبود زخم را افزایش داده و به جلوگیری از خشکی پوست کمک کند.

هنگامی که بریتانیای کبیر در طول جنگ جهانی دوم قادر به واردات مرکبات نبود، دولت مردم را به جمع آوری میوه گل رز تشویق کرد. میوه گل رز را به صورت شربت در می آوردند که به عنوان منبع ویتامین C و سایر مواد مغذی در بین مردم توزیع می شد.

هنگام انتخاب روغن گل رز برای مراقبت از پوست، به خاطر داشته باشید که ممکن است مقداری ویتامین C در طول فرآیند استخراج روغن از بین برود. ویتامین C محلول در آب است و به خوبی ذخیره نمی شود. این امر شناخت دقیق میزان ویتامین C در محصولات مراقبت از پوست میوه گل رز را دشوار می کند.

برخی از تولید کنندگان ویتامین C را به فرمولاسیون روغن گل رز خود اضافه می کنند. شما هنوز از مزایای ویتامین C برای پوست خود بهره مند هستید اما ممکن است تمام فوایدی که مستقیما از میوه گل رز دریافت می کردید را دریافت نکنید.

2. برای سلامتی پوست مفید است

روغن گل رز حاوی ویتامین A است که ممکن است از طرق زیر به سلامت پوست کمک کند :

  • کاهش و معکوس کردن آسیب های خورشیدی

  • کاهش چین و چروک

  • کاهش هایپرپیگمانتاسیون

  • درمان آکنه خفیف تا متوسط

شواهد حکایتی وجود دارد مبنی بر اینکه روغن گل رز ظاهر اسکار و ترک های پوستی را کاهش می دهد. اما هیچ مدرک علمی برای اثبات این ادعا وجود ندارد. ممکن است به دلیل محتوای ویتامین A، ویتامین C و اسیدهای چرب روغن باشد.

3. به تسکین آرتروز کمک می کند

روغن گل رز یک داروی عامیانه برای درمان آرتریت و درد مفاصل است. مروری بر مطالعات در سال 2008 نشان داد که پودر میوه گل رز درد آرتروز را بهتر از دارونما کاهش می‌ دهد بدون اینکه عوارض جانبی جانبی داشته باشد.

آرتروز نوعی آرتریت است. زمانی اتفاق می افتد که غضروف انتهای استخوان های شما از بین برود. نتایج مثبت روغن گل رز در درمان آرتروز ممکن است به دلیل پلی فنول ها و آنتوسیانین موجود در روغن باشد که تصور می شود التهاب و درد مفاصل را کاهش می دهند.

فواید ضد التهابی روغن گل رز ممکن است آن را برای افرادی که نمی توانند داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) یا سایر داروهای ضد درد مصرف کنند، گزینه خوبی باشد.

اگرچه پودر میوه گل رز کانون بررسی کارآزمایی‌ های بالینی بود، نتایج از خواص بالقوه تسکین درد میوه گل رز در اشکال دیگر نیز پشتیبانی می‌ کند.

4. منبع لیکوپن است

یک مطالعه در سال 2003 نشان داد که میوه گل رز منبع عالی لیکوپن است. لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از پوست در برابر رادیکال های آزاد آسیب رسان پوست کمک می کند. یک بررسی در سال 2018 از چهار مطالعه نشان داد که محصولات غنی از لیکوپن می توانند به محافظت از پوست در برابر نور خورشید کمک کنند.

عوارض و مضرات روغن گل رز

توجه : در منابع معتبر توصیه شده است که پیش از مالید روغن گل رز بر روی پوست صورت و نواحی حساس بدن، ابتدا مقدار کمی از آن را بر روی پوست بازو مالیده و پس از 20 دقیقه بشویید.

چنانچه پس از گذشت حداقل 24 الی 48 ساعت پوست شما واکنش آلرژیک نشان نداد، می توانید آن را بر روی سایر نقاط بدن نیز استفاده کنید.

عوارض جانبی استفاده از روغن گل رز به صورت موضعی نادر است، اگرچه ممکن است یک واکنش آلرژیک وجود داشته باشد. علائم واکنش آلرژیک ممکن است خفیف یا شدید و شامل موارد زیر باشد :

  • راش یا کهیر

  • مشکل در تنفس

  • ضربان قلب سریع

  • سرگیجه

  • خارش و آبریزش چشم ها

  • خس خس سینه

  • ناراحتی قفسه سینه

  • آنافیلاکسی

برای محدود کردن خطر واکنش آلرژیک، قبل از استفاده حتما تست پچ پوستی انجام دهید.

عوامل خطر روغن گل رز

روغن گل رز زمانی که به صورت موضعی برای مدت کوتاهی تحت نظارت پزشک یا پزشک طبیعی شما استفاده شود، ایمن تلقی می شود. اما برای استفاده داخلی توصیه نمی شود.

روغن گل رز به خوبی مطالعه نشده و برای استفاده کودکان، زنان باردار یا زنان شیرده توصیه نمی شود.

در برخی موارد، ویتامین C برای شما خوب نیست. مشخص نیست چه مقدار ویتامین C در روغن گل رز وجود دارد یا چه مقدار توسط پوست شما جذب می شود. در نتیجه اگر هر یک از شرایط زیر را دارید بدون تایید پزشک از روغن گل رز استفاده نکنید :

  • دیابت : ویتامین C ممکن است بر کنترل دیابت تاثیر بگذارد

  • سنگ کلیه : مقادیر زیاد ویتامین C ممکن است خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش دهد

  • کم خونی : ویتامین C ممکن است بر نحوه جذب آهن توسط بدن شما تاثیر بگذارد

گل رز به هر شکلی ممکن است خطر خونریزی شما را افزایش دهد. دو هفته قبل از جراحی یا در صورت مصرف داروهای انعقاد خون مصرف آن را متوقف کنید.

نحوه استفاده از روغن گل رز

روغن گل رز بیشتر به صورت موضعی استفاده می شود و ویتامین E ممکن است به عنوان یک نگهدارنده طبیعی به آن اضافه شود.

روغن گل رز باید در یک بطری شیشه ای تیره نگهداری شود تا در معرض نور قرار نگیرد. اکثر برندها برای جلوگیری از فاسد شدن نیاز به یخچال دارند.

هیچ توصیه مشخصی در مورد مقدار مصرف روزانه روغن گل رز وجود ندارد. یک دستورالعمل کلی این است که آن را دو بار در روز به عنوان یک مرطوب کننده استفاده کنید.

همچنین می‌توانید آن را مستقیما روی نواحی خشک پوست، اسکارها و ترک‌ های پوستی خود بمالید.

برای مقدار مصرف روزانه روغن گل رز برای درمان زخم ها یا بیماری های پوستی مانند اگزما با پزشک خود مشورت کنید.

برای رایحه درمانی چند قطره روغن ضروری را با حدود 28 گرم روغن گل رز مخلوط کرده و به صورت موضعی استفاده کنید. روغن گل رز اغلب به عنوان روغن حامل برای روغن های ضروری استفاده می شود.

آیا باید از روغن گل رز استفاده کنیم؟

روغن گل رز یک روغن مغذی و طبیعی با فواید بالقوه برای سلامتی پوست و کاهش استرس است. تحقیقات بیشتری برای تعیین اثر آن در تسکین درد و سایر مزایای سلامتی آن مورد نیاز است، اما نتایج تا کنون دلگرم کننده بوده است.

قبل از استفاده از روغن گل رز برای درمان بیماری هایی مانند اگزما یا آرتروز با پزشک خود صحبت کنید. پزشک می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید که آیا روغن گل رز برای شما مناسب است یا خیر.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۳۰۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان