//
کدخبر: ۳۶۰۷۶۵ //

خواص و مضرات جوش شیرین برای آکنه و جوش صورت چیست؟

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که اکثر مردم در طول زندگی خود آن را تجربه می کنند. هنگامی که منافذ پوست شما به دلیل روغن های طبیعی بدن مسدود می شوند، باکتری ها می توانند باعث ایجاد جوش شوند.

خواص و مضرات جوش شیرین برای آکنه و جوش صورت چیست؟
به گزارش فرتاک نیوز،

آکنه یک بیماری پوستی تهدید کننده زندگی نیست اما می تواند بر عزت نفس تاثیر بگذارد، باعث تحریک پوست شود و گاهی اوقات به دلیل التهاب کمی دردناک باشد.

جوش‌ های آکنه معمولا روی صورت ظاهر می‌ شوند اما برجستگی‌ هایی نیز می‌ توانند روی گردن، پشت و سینه ایجاد شوند. برای جلوگیری از زخم و آکنه بسیاری از مردم از داروهای طبیعی استفاده می کنند که شامل جوش شیرین هم می شود.

فواید و مزایای جوش شیرین برای سلامتی بدن

جوش شیرین یا بی کربنات سدیم یک ماده قلیایی است که در مدیریت سطح pH مفید است. به خنثی کردن مواد اسیدی در داخل و خارج از بدن کمک می کند.

از آنجایی که جوش شیرین میزان اسید معده را کاهش می دهد، معمولا برای آرام کردن ناراحتی معده یا درمان سوء هاضمه استفاده می شود.

جوش شیرین همچنین دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونی کننده است. این ویژگی آن را به یک ماده ایده آل در کرم های بدون نسخه برای درمان تحریک پوست، نیش حشرات و بثورات خفیف تبدیل می کند.

مسواک زدن دندان ها با جوش شیرین یا خمیر دندان های مبتنی بر جوش شیرین می تواند به کاهش میزان باکتری های مضر در دهان و سفید شدن دندان ها کمک کند. همچنین بوی بد دهان را رفع می کند.

برای جوش های آکنه، جوش شیرین می تواند به تسکین التهاب و درد خفیف کمک کند. می توان از آن به عنوان لایه بردار استفاده کرد یا به درمان های فعلی آکنه اضافه کرد تا اثرات آن را افزایش دهد. با این حال برای استفاده روزمره توصیه نمی شود.

عوارض و مضرات استفاده از جوش شیرین برای آکنه

پزشکان و محققان پیشنهاد می‌ کنند که از درمان‌ های پزشکی تایید شده برای جوش‌ صورت و سایر بیماری‌ های پوستی استفاده کنید، حتی اگر داستان‌ های موفقیت آمیزی در استفاده از جوش شیرین وجود داشته باشد.

در حالی که تحقیقات کمی در مورد اثرات جوش شیرین به طور خاص بر روی پوست انجام شده است اما این ماده می تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، مضر باشد.

برخی از عوارض جانبی استفاده از جوش شیرین برای پوست صورت عبارتند از :

  • خشک شدن بیش از حد پوست

  • شروع زودرس چین و چروک

  • بدتر کردن جوش های صورت

  • تحریک و التهاب پوست

این به این دلیل است که جوش شیرین می تواند با سطح pH پوست تداخل داشته باشد. مقیاس pH از 0 تا 14 است. هر چیزی بالاتر از 7 قلیایی است، هر چیزی کمتر از 7 اسیدی است و 7 خنثی است.

پوست یک اندام طبیعی اسیدی با pH حدود 4.5 تا 5.5 است. این محدوده سالم است – پوست را با روغن های سالم مرطوب نگه می دارد و در عین حال از پوست در برابر باکتری ها و آلودگی محافظت می کند.

برهم زدن این پوشش اسیدی می تواند عوارض جانبی مخربی به خصوص برای پوست داشته باشد.

جوش شیرین دارای pH 9 است. استفاده از یک پایه قلیایی قوی روی پوست می تواند تمام روغن های طبیعی آن را از بین ببرد و همین می تواند باعث شود پوست نسبت به عناصر طبیعی مانند خورشید حساس تر شود.

استفاده مداوم از جوش شیرین بر روی پوست می تواند بر سرعت بهبودی و آبرسانی آن تاثیر بگذارد.

فواید و مزایای جوش شیرین برای درمان آکنه و جوش صورت

اگرچه به طور گسترده توصیه نمی شود، اما چند درمان با جوش شیرین وجود دارد که می توانید برای آکنه و جوش صورت استفاده کنید. به دلیل خواص قلیایی جوش شیرین، فقط مقدار کمی از آن لازم است.

برای هر روش درمانی، از جوش شیرین تازه استفاده کنید. از جوش شیرینی که برای پخت و یا رفع بوی بد یخچال استفاده می کنید استفاده نکنید چون می توانند برای پوست شما مضر باشند.

ماسک صورت یا لایه بردار

برای کمک به حذف سلول های مرده پوست یا تسکین التهاب، برخی از افراد جوش شیرین را در اسکراب یا ماسک صورت استفاده می کنند.

پس از استفاده از یک پاک کننده صورت، 2 قاشق چای خوری جوش شیرین را در مقدار کمی آب گرم تا زمانی که به صورت خمیر درآید حل کنید. این را می توان با نوک انگشتان خود بر روی پوست بمالید و خوب ماساژ دهید.

در صورت استفاده از جوش شیرین به عنوان ماسک صورت آن را بیش از 10 تا 15 دقیقه روی پوست نگذارید. اگر به عنوان لایه بردار استفاده می شود بلافاصله پس از ماساژ این مخلوط روی صورت، آن را خوب بشویید.

پس از هر دو نوع استفاده بلافاصله از مرطوب کننده صورت استفاده کنید تا از خشک شدن پوست خود جلوگیری کنید.

این روش را بیش از دو بار در هفته تکرار نکنید.

پاک کننده صورت

مشابه روش استفاده از جوش شیرین به عنوان لایه بردار، می توان مقدار کمی جوش شیرین را برای تمیز کردن صورت به کار برد تا به رفع جوش های صورت کمک کند.

1/2 قاشق چای خوری جوش شیرین را با مقدار کمی آب ترکیب کنید، مخلوط را روی صورت خود بمالید و به آرامی روی پوست خود ماساژ دهید.

پس از شستشوی صورت از مرطوب کننده صورت استفاده کنید تا از خشکی و سفت شدن پوست جلوگیری کنید.

طبق دستور بیش از دو بار در هفته از جوش شیرین استفاده نکنید.

درمان جای جوش

یکی دیگر از روش های رایج، جوش شیرین برای درمان لک های ناشی از جای جوش صورت است. برای این روش یک خمیر جوش شیرین را با 2 قاشق چای خوری جوش شیرین و مقدار کمی آب درست کنید. مخلوط را روی ناحیه مورد نظر بمالید و بگذارید حداقل 20 دقیقه بماند.

ممکن است شروع به سفت شدن یا پوسته شدن کند اما اشکالی ندارد. حتما آن را کاملا بشویید و از مرطوب کننده استفاده کنید. برخی پیشنهاد می‌ کنند که این مخلوط یک شبه بماند اما این ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد.

خلاصه

جوش شیرین یک ماده قلیایی است که می تواند بر تعادل pH پوست تاثیر بگذارد.

در حالی که باورهای غلط قدیمی ممکن است بگویند جوش شیرین می تواند به کاهش آکنه و جوش صورت کمک کند متخصصان پوست این را به عنوان یک روش درمانی توصیه نمی کنند.

اگر تصمیم به استفاده از جوش شیرین به عنوان یک درمان طبیعی برای آکنه دارید، مطمئن شوید که قرار گرفتن پوست در معرض این ماده را محدود کرده و بعد از آن از مرطوب کننده استفاده کنید. اگر عوارض جانبی مانند درد یا بثورات پوستی را تجربه کردید، فورا به متخصص پوست مراجعه کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۶۰۷۶۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان