//
کدخبر: ۳۵۹۷۴۵ //

تخمین شدت و طول موج هفتم کرونا

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: فقط ۲۰ درصد مردم ماسک می زنند و توقع داریم که برای جلوگیری از سرعت موج جدید این عدد به ۶۰ درصد افزایش یابد.


تخمین شدت و طول موج هفتم کرونا
به گزارش فرتاک نیوز،

دکتر سید محمد جمالیان در برنامه گفتگو ویژه خبری بیان کرد: برخی معتقد هستند که با توجه به اینکه ایمنی سطح جامعه در حد قابل قبول می باشد و سرعت گردش بالاست این پیک حدود سه هفته تا یک ماه و نیم بیشتر طول نمی‌کشد و با کمترین میزان تلفات و بستری سپری خواهد شد؛ اما عده ای دیگر معتقد هستند که تا دو هفته آینده شاهد افزایش شدت بیماری، بستری و مرگ و  میر خواهیم بود؛ لذا در هر صورت باید سرعت گردش بیماری را کاهش داد که رعایت نکات بهداشتی و زدن ماسک می تواند بسیار موثر واقعشده

 

وی، خانم های باردار، افراد بالای ۶۰ سال و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای به ویژه فشار خون و دیابت را از گروه های پرخطر در برابر ویروس منحوس برشمرد.

وی ادامه داد: رنگ بندی کرونا معیاری برای تصمیم‌گیری و اعمال محدودیت ها در سطح کشور و استان است و روند افزایش بستری ها نشان می‌دهد که احتمالاً به سرعت شاهد تغییر رنگ شهرستان ها خواهیم بود.

وی تاکید کرد: بر خلاف هفته های گذشته، در روز های اخیر بیماری های گوارشی مانند اسهال میتوانند یکی از علائم بیماری کرونا باشند و بیماری های گوارشی مرتبط با کرونا یکی از علائمی است که بیشتر در کودکان دیده می شود.

دکتر جمالیان افزود: دانشگاه علوم پزشکی اراک آمادگی کامل برای پذیرش بیماران را دارد اما در حال حاضر در  اواسط تابستان، بیمارستان حضرت ولیعصر مملو از بیماران تصادفی، ترافیکی و صنعتی می باشد و بیمارستان امیرالمومنین نیز به دلیل بیماران تنفسی میزان بستری بالایی دارد و بیمارستان امیرکبیر نیز که سانتر اطفال است و ظرفیت روبه تکمیلی دارد.

وی افزود: فرق این دوره با دوره های قبل این است که ظرفیت بیمارستان های  تقریبا ۷۰ درصد تکمیل است اما با این وجود بیمارستان امیرکبیر از لحاظ تجهیزات و امکانات در حالت آماده باش قرار دارد تا در صورت لزوم برای بستری کودکان مبتلا به کرونا و سایر بیماری های واگیردار از آن استفاده شود و بیمارستان های امیرالمومنین و خوانساری نیز در حالت آماده باش هستند تا در در صورت نیاز برای بستری بیماران بزرگسال مورد استفاده قرار گیرند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: تجارب سالهای گذشته نشان داده که زمانی که حجاج به کشور باز می گردند شاهد شیوع یک بیماری ویروسی خواهیم بود و در سال جاری نیز با توجه به اینکه در کشورهای همسایه مثل عراق، عربستان و ترکیه شاهد افزایش میزان کرونا و بیماری های ویروسی  هستیم این نگرانی را دوچندان کرده است، از این رو خواهش می‌کنیم که مردم در زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تکمیل روند واکسیناسیون خود اهتمام ورزند تا انشاءالله این دوره زمانی حساس را با کمترین میزان تلفات سپری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: میزان تزریق واکسن در استان به شدت پایین آمده بود به طوری که تا هفته گذشته معمولاً روزانه حدود ۵۰ تا ۱۰۰ دُز واکسن کرونا در زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اراک تزریق میشد که به محض افزایش شدت بیماری شاهد افزایش استقبال مردم هستیم و در حال حاضر روزانه حدود ۱۲۰۰ دُز واکسن  تزریق می شود.

وی تاکید کرد: در صورتی که در ادارات و سازمانی بیش از ۵۰ نفر برای تزریق واکسن وجود داشته باشند، همکاران حوزه بهداشت دانشگاه برای تزریق واکسن در آن اداره حضور پیدا خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد: تا به امروز هیچ گونه بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو و وبا در استان شناسایی نشده است اما با توجه به اینکه سایر استان های همجوار با این بیماری ها درگیر هستند باید پروتکل های لازم را انجام داد تا از ابتلا به آنها جلوگیری کرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: آلودگی هوا در روند افزایش مبتلایان به کرونا تاثیر ندارد اما براساس تحقیقات انجام شده، این مهم در بستری و بد حال شدن بیماران کرونایی و افزایش مرگ و میر تاثیر بسیار مستقیمی دارد به طوریکه در روزهایی که آلودگی زیاد است میزان بستری بیماران و مرگ و میر نیز افزایش پیدا کرده است و این روند در کلیه کشورها نیز به این صورت بوده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: تسنیم
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۹۷۴۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان