//
کدخبر: ۳۵۳۳۵۶ //

تب کریمه کنگو؛ ویروسی کشنده!

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان در خصوص شیوع تب کریمه کنگو در کشور عراق و برخی از استان‌های کشور و احتمال بروز و شیوع در استان کردستان هشدار داد.

تب کریمه کنگو؛ ویروسی کشنده!
به گزارش فرتاک نیوز،

مجتبی ورمقانی در گفت‌وگویی اظهار کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک بیماری ویروسی کشنده مشترک بین انسان و دام است که در دام بدون علامت بوده و تنها با ایجاد یک تب خفیف طی 2 الی 7 روز دام را درگیر می‌کند و تشخیص این بیماری از روی ظاهر دام امکان پذیر نیست ولیکن بیماری در انسان خطرناک بوده و معمولا با تب و حالت تهوع، بی اشتهایی، اسهال و استفراغ خونی، ضعف و درد شدید عضلانی آغاز و با گذشت 3 الی 6 روز خونریزی زیر پوستی از جمله علائم وجود این بیماری در انسان است.

ورمقانی بیان کرد: مهم‌ترین عامل انتقال ویروس این بیماری، کنه‌ها هستند و از سایر راهپهای انتقال این بیماری می‌توان به تماس با ترشحات، خون و بافت دام و یا انسان آلوده به بیماری اشاره کرد.

وی اضافه کرد: گروه‌های در معرض خطر این بیماری عمدتا شامل دامداران، دامپزشکان، کارگران کشتارگاه ها، قصاب‌ها، پرسنل درمانی در تماس با افراد بیمار را می‌توان اشاره نمود.

در خاتمه مدیر کل دامپزشکی استان کردستان مهمترین راه‌های پیشگیری و کنترل بیماری را به شرح ذیل اعلام کرد و گفت: استفاده از لباس کار، دستکش در زمان تماس با دام زنده الزامی است همچنین خودداری از خرید و مصرف گوشت‌های حاصل از ذبح غیر مجاز که بدون نظارت بهداشتی دامپزشکی و خارج از کشتارگاه انجام می‌شود.

وی در ادامە اظهار کرد: گوشت قرمز مورد نیاز خانوار را از مراکز مجاز و دارای مهر بهداشتی دامپزشکی تهیه شود و در زمان آماده سازی و قطعه قطعه کردن گوشت از دستکش یک بار مصرف استفاده شده و پس از آن نسبت به شستشوی کامل دست و لوازم آماده سازی گوشت اقدام شود.

ورمقانی تاکید کرد: شهروندان از خوردن گوشت و آلایش ( جگر، دل و قلوه ) نیم پخته اکیدا خودداری نمایند.

وی در پایان یادآور شد: مقتضی است در مناطق دارای آلودگی به کنه دامداران عزیز با استفاده از سموم مورد تائید دامپزشکی حداقل دوبار در فصل گرما با فاصله 15 روز نسبت به سمپاشی دام های آلوده و جایگاه نگهداری دام خود اقدام نمایند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۵۳۳۵۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان