//
کدخبر: ۳۴۶۷۷۸ //

این استان خواستار تعطیلی مدارس شدند

در حالی که پیش‌بینی می‌شد امروز غلظت ریزگردها در برخی از شهرهای خوزستان به ده‌ها برابر حد مجاز برسد اما تعطیلی مدارس و ادارات با تاخیر صورت گرفت که سبب سرگردانی دانش‌آموزان، کارمندان، فرهنگیان و مردم در خیابان‌های شهر شد.

این استان خواستار تعطیلی مدارس شدند
به گزارش فرتاک نیوز،

درحالی که پیش‌بینی می‌شد امروز غلظت گردوغبار در استان خوزستان به ده‌ها برابر حد مجاز برسد و هواشناسی خوزستان وقوع پدیده ریزگردها را پیش‌بینی کرده بود اما از سوی کارگروه اضطرار آلودگی هوا فقط مقاطع پیش دبستانی و دبستان در نوبت صبح تعطیل اعلام شد.

تصمیمی که بلافاصله پس از حاضر شدن دانش‌آموزان، فرهنگیان و شاغلین در محل کار به علت شدت یافتن گردوغبار تغییر کرد و ناچار شدند که راه رفته به محل مدرسه و اداره را در میان هجوم غبار، ترافیک سنگین و ازدحام ماشین‌ها دوباره برگردند.

تصمیم به موقع از ویژگی مدیران پیشرو

منصور کاووسی، دانش آموخته دکترای تخصصی مدیریت بحران، در این باره می‌گوید: تکرار سناریوی ناتوانی در تصمیم‌گیری در شرایط اضطراری و اورژانسی، نشان از عدم بهره مدیران تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر از علم مدیریت، به‌خصوص مدیریت بحران، مدیریت دانش، مدیریت سازمانی، مدیریت تحولی به‌ویژه مدیریت اقتضایی دارد.

وی افزود: آنچه از دیشب تا امروز صبح در خوزستان رخ داد، اطلاعیه‌های اولیه نشان از تصمیم‌گیری در خصوص تعطیل کردن بخش‌هایی مثل مدارس ابتدایی، مهدکودک‌ها و... داشت و تصمیم‌گیری در خصوص بقیه بخش‌ها مثل مدارس متوسطه، دانشگاه‌ها، ادارات به تغییر شرایط بعدی موکول شد.

این کارشناس خوزستانی در ادامه می‌گوید: این‌گونه مدیریت کردن یعنی بر باد دادن منابع مادی و معنوی جامعه، زیرا تصمیم‌گیری فاقد قدرت پیش‌بینی و توان پیشگیری ضمن فرصت‌سوزی، منجر به ایجاد نارضایتی، بی‌اعتمادی، هرج و مرج، بی‌نظمی، سردرگمی و تحمیل خسارت‌های هنگفت به مردم و سازمان‌ها شده، روند عادی‌سازی را مختل خواهد کرد.

اعلام تعطیلی پس از حضور دانش آموزان در مدرسه

یکی از مدیران مدارس در اهواز نیز با بیان اینکه وقتی دانش‌آموز به مدرسه می‌آید مدیر موظف به حفاظت از او است و تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند بدون اطلاع والدین به دانش‌آموز اجازه خروج از مدرسه را بدهد، به خبرنگار فارس گفت: برای نحوه حضور و تعطیلی مدارس باید وضعیت و شرایط سه طیف مسولین اجرایی، معلمین، دبیران و دانش آموزان  مدارس در نظر گرفته شود.

وی افزود: مسئله‌ای که به ندرت از سوی تصمیم‌گیران مورد توجه قرار می‌گیرد و امروز شاهد بودیم که پس از حضور دانش‌آموزان و معلمان در مدارس، تعطیلی اعلام شد و خانواده‌ها و اولیای مدرسه را سرگردان کرد.

تصمیم‌های تاخیری آسیب‌زاست

معلم یکی از مدارس متوسطه نیز این شیوه مدیریتی را دارای ابعاد مخرب روانی برای دانش آموز و معلم عنوان کرد و گفت: تصمیم‌های تاخیری و بدموقع آسیب‌های جبران‌ناپذیری به جامعه وارد می‌کند. امروز خیابان‌های استان خوزستان شاهد سرگردانی دانش‌آموزان و والدین آنها بود.

وی افزود: سوال ما این است که آیا آلودگی صرفا برای سلامت دانش‌آموزان دبستانی  خطرناک است و دانش‌آموزان پایه‌های متوسطه برای مواجهه با گردوغبار مصونیت دارند؟

تعطیلی نسنجیده آموزش مجازی از سوی وزارت آموزش و پرورش حتی در آلودگی هوا

از سوی دیگر علی‌رغم مطالبه معلمان برای برقرار بودن آموزش‌های مجازی در شرایط اضطرار اما صادق ستاری فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش اعلام داشته است که: « آموزش مجازی نداریم، حتی در آلودگی هوا»

وی بیان کرد: آموزش حضوری، اختیاری نیست بلکه اجباری است و در صورت عدم حضور دانش‌آموز در کلاس درس، غیبت رد خواهد شد البته سه گروه از دانش‌آموزان شامل مبتلایان به کرونا، دارای علائم و مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای می‌توانند به صورت مجازی آموزش‌ها را دریافت کنند.

برقراری آموزش مجازی در شرایط بحرانی در خوزستان

یک معلم خوزستانی در این باره به خبرنگار فارس گفت: امروز بسیاری از معلمان با وجود ترافیک سنگین، از منزل خارج شده و آلودگی زیست محیطی و بهداشتی را به جان خریدند ولی بعد متوجه شدند که ادارات و مراکز آموزشی به دلیل غلظت آلودگی تعطیل شده اند.

وی افزود: این درحالی است که از دیروز افزایش میزان ریزگردهای پیش‌بینی شده بود.

این معلم می‌گوید: پیشنهاد ما این است که در این‌گونه موارد که شرایط جوی خطرناک است آموزش‌ها استثنائا به شیوه قبل و از طریق بستر شاد انجام شود تا ضمن تدریس مطابق با بودجه‌بندی کتاب‌ها، امنیت روانی دانش‌آموزان، خانواده‌ها و کادر مدرسه نیز حفظ شود.

بنا بر اعلام اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، امروز 16 شهر استان خوزستان تحت تاثیر پدیده ریزگرد قرار گرفتند و غلظت گردوغبار در شهرستان اهواز به ده برابر حد مجاز رسید. مواجهه با ریزگرد‌ها سالیان زیادی است که یکی از معضلات اصلی مردم در استان خوزستان است و انتظار می‌رود با مدیریت صحیح در شرایط بحران، از سردرگمی مردم جلوگیری شود.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: مهر
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۶۷۷۸ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان