//
کدخبر: ۳۴۶۳۳۰ //

آیا موز باعث گاز و نفخ شکم می شود؟

موز از میوه های دوست داشتنی با عطر و طعم بی نظیر است که به دلیل در دسترس بودن آن در سراسر دنیا و خواص خارق العاده اش شناخته شده و اکثر مردم از خوردن آن لذت می برند.

آیا موز باعث گاز و نفخ شکم می شود؟
به گزارش فرتاک نیوز،

این میوه به دلیل طبیعت و طعم ملایم و همچنین توانایی افزایش مواد مغذی و الکترولیت های مورد نیاز بدن – که بی اشتهایی به کاهش سطح آن ها در بدن منجر می شود – معمولا در زمان حالت تهوع، استفراغ و اسهال مصرف می شود، با همه این ها برخی افراد معتقدند خوردن موز باعث افزایش گاز و نفخ معده آن ها شده است.

 

رابطه موز با گاز و نفخ شکم چیست؟

موز یکی از مواد غذایی اصلی رژیم غذایی برت است که شامل موز، برنج، سس سیب و نان تست می باشد. این رژیم غذایی به سفت تر شدن مدفوع کمک کرده و به نظر می رسد برای اوقاتی که معده کمی حساس می شود مناسب است.

این میوه معمولا برای کاهش اسهال و یبوست در کودکان استفاده می شود اما به گزارش برخی افراد خوردن آن در بعضی موارد می تواند به عوارض جانبی ناخواسته ای همچون گاز و نفخ شکمی منجر شود.

نفخ شکم نوعی بیماری گوارشی شایع است که فرد مبتلا به دلیل حرکت آهسته و تجمع گازهای گوارشی در روده احساس ورم (اتساع) و فشار در ناحیه شکمی دارد.

در ادامه به برخی دلایل احتمالی این مسئله اشاره خواهیم کرد:

یکی از دلایل احتمالی این عارضه جانبی حضور ماده سوربیتول (نوعی الکل طبیعی قندی) در موز است که بدن آن را به آرامی هضم کرده و در صورت مصرف زیاد می تواند اثرات ملین به همراه داشته باشد.

دلیل دیگر، فیبر محلول فراوان موجود در موز است. این نوع کربوهیدرات در آب حل شده و ممکن است باعث افزایش تولید گازهای گوارشی شود.

 

سوربیتول و فیبرهای محلول طی فرایند هضم از روده بزرگ عبور کرده و توسط باکتری های روده ای تجزیه می شوند. این فرایند باعث آزاد سازی گازهایی همچون هیدروژن، دی اکسید کربن و متان می شود که همگی می توانند به افزایش نفخ شکم منجر شوند.

به نظر می رسد خوردن مقادیر زیاد فیبر محلول به خصوص در افرادی که سابقه مشکلات گوارشی دارند می تواند باعث بروز یبوست، نفخ و گاز شود. ناگفته نماند کسانی که عادت به مصرف فیبر زیاد در رژیم غذایی خود ندارند در اثر خوردن زیاد مواد غذایی فیبری مانند موز ممکن است دچار گاز گوارشی شوند، یک عدد موز متوسط حاوی 3 تا 5 گرم فیبر است.

به علاوه فیبر قادر به تغییر میکروبیوم روده است که باعث افزایش باکتری های هضم کننده فیبر و در نتیجه تولید گازهای گوارشی بیشتر می شود.

پیشگیری از گاز و نفخ شکم بعد از خوردن موز

اگر به ترکیبات موجود در موز حساس هستید و بعد از خوردن موز معمولا دچار گاز و نفخ می شوید به توصیه های زیر توجه داشته باشید:

  • یکی از روش های موثر برای کاهش گاز و نفخ ناشی از مصرف موز این است که کل میوه را یک باره نخورید بلکه هر بار یک قسمت مثلا یک سوم یا نیمی از آن را میل کنید.

  • نشاسته مقاوم موجود در موز نارس و سبز نسبت به موز رسیده بیشتر است. همان طور که می دانید نشاسته مقاوم تا حد زیادی دست نخورده از سیستم گوارشی عبور کرده و عملکردی شبیه فیبر محلول دارد که به طور بالقوه گاز بیشتری تولید می کند. با بلوغ موز، نشاسته مقاوم موجود در آن به قندهای ساده تبدیل می شود که هضم راحت تری دارد، بنابراین خوردن موز رسیده گاز و نفخ کمتری تولید می کند.

  • اگر به رژیم غذایی سرشار از فیبر عادت ندارید از مصرف کامل موز اجتناب کنید و هر بار قسمتی از آن را میل کنید تا بدن به تدریج با افزایش مصرف فیبر سازگار شود و خطر بروز گاز و نفخ کاهش پیدا کند.

  • نوشیدن آب فراوان می تواند به حداقل رساندن هر گونه عارضه جانبی گوارشی ناخواسته ناشی از افزایش مصرف فیبر از جمله یبوست کمک کند.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۶۳۳۰ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان