//
کدخبر: ۳۴۱۷۶۹ //

۱۸ روش برای رفع بوی بد دهان

بیماری Halitosis یا همان بوی بد دهان، بیماری بسیار آزاردهنده‌ای است؛ چه برای خود فرد و چه برای اطرافیانش. اما چگونه رفع بوی دهان را انجام دهیم؟ این بیماری بیشتر در بین افراد جوان شایع است، اما خوشبختانه از بین بردن آن اصلا کار سختی نیست.

۱۸ روش برای رفع بوی بد دهان
به گزارش فرتاک نیوز،

بوی بد دهان میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد. به عنوان مثال، به اندازه کافی مسواک نزدن، استفاده نکردن از نخ دندان، مصرف نوشیدنیهای الکلی، سیگار کشیدن، بیماریهای خاص و شدید، افسردگی شدید، و خوردن غذاهایی که ادویه و بوی زیادی دارند.

همه این عوامل میتوانند منجر به ایجاد عفونت و پلاک در دهان شما، و رشد سریع باکتری بشوند و بوی بدی ایجاد کنند. اگر دلیل بوی بد دهان خود را بدانید، میتوانید به راحتی آن را از بین ببرید. علاوه بر این، اگر نگران این مسئله هستید، میتوانید با دندان پزشک خود نیز مشورت کنید. در مقاله امروز قصد داریم شما را با ۱۸ روش رایج رفع بوی بد دهان از زبان چندین دندان پزشک آشنا کنیم. با جیمیتو همراه باشید!

علت بوی بد دهان چیست؟

بوی دهان دلایل متفاوتی دارد و علاوه بر بیماری‌های لثه و دندان دیابت و نارسایی کلیه و عوامل دیگری باشد. گاهی بوی دهان به علت یک موضوع پیش پا افتاده مانند عدم رعایت بهداشت دهان پس از صرف غذاست. در ادامه علاوه بر معرفی به نکاتی برای رفع بوی دهان اشاه خواهیم کرد 

  • باقی‌مانده غذا بین دندان‌ها باعث رشد باکتری می‌شود و باکتری‌ها عامل بوی دهان هستند.

  • ذرات توتون و تنباکو نیز باعث رشد باکتری و بوی دهان می‌شوند.

  • هنگام خواب، بزاق کمتری تولید می‌شود و دهان خشک است و باعث بوی بد دهان می‌شود.

  • توتون، تنباکو، سیر، پیاز و برخی از انواع پنیر باعث بدبویی دهان می‌شوند.

  • نارسایی کبد یکی دیگر از دلایل بوی نامطبوع دهان است.

  • افراد مبتلا به دیابت دچار بوی نامطبوع دهان می‌شوند.

راه‌های رفع بوی بد دهان کدام‌اند؟

بدبویی دهان می‌تواند دائمی (مزمن) باشد، که ۲۵٪ از جمعیت انسانی با شدت‌هایی متفاوت با این مسئله روبرو است. در ژاپن یک چهارم افراد بالای ۳۰ سال از این موضوع رنج می‌برند و در کالیفرنیا این امر تبدیل به وسواس شده‌است. البته آماری از ایران در دسترس نیست با این حال متخصصان اعتقاد دارند که درصد قابل توجهی از جامعه از این بیماری رنج می‌برند. در ادامه راه‌های رفع بوی بد دهان را اشاره خواهیم کرد با ما همراه باشید.

مراقبت از دهان و دندان

بوی بد دهان بیشتر ناشی از عادتهای بهداشتی بد است. اکثر افرادی که با این مشکل حاد رو به رو هستند، به شکل دائمی دندانهای خود را مسواک نمیزنند. آنها دندانهای خود را نخ دندان نمیکشند، یا برای جلوگیری از رشد باکتریها در دهان خود از هیچگونه محلول شستشوی دهانی استفاده نمیکنند. به همین دلیل، اگر شما هم چزو این دسته از افرد هستید، به پیروی کردن از یک روتین مراقبت از دهان دندان خود، میتوانید خیلی سریع بوی بد دهان را از بین ببرید.

رفع بوی بد دهان با مراجعه به پزشک

بهترین راه جلوگیری از به وجود آمدن بوی بد دهان، این است که به طور دائمی به دندان پزشک خود مراجعه کنید تا سلامت دهان و لثه و دندانهای شما را بررسی کند. اگر حس میکنید دهانتان بوی بدی گرفته است، دندان پزشک شما میتواند دلیل اصلی آن را پیدا کند، و دهان شویه یا داروی مناسب برای رفع بوی بد را به شما پیشنهاد کند.

 

ترک سیگار

اگر دهان شما بوی بدی میدهد، باید از مصرف هرگونه دخانیات یا نوشیدنیهای الکلی خودداری کنید. مصرف الکل و سیگار، لثه‌های ما را تضعیف میکنند، دهان ما را خشک میکنند و حرکت بزاق را در دهان ما کاهش میدهند. در این حالت میزان رشد باکتری در دهان ما روز به روز افزایش پیدا میکند.

رفع بوی بد دهان با نوشیدن آب

مصرف مقدار زیادی آب در طول روز، نقش بسیار مهمی در سلامت بدن ما ایفا میکند. یکی از دلایل ایجاد بوی بد دهان، میتواند خشک شدن دهان یا افزایش دمای معده شما باشد. به همین دلیل مصرف مقدار زیادی آب، میتواند بهترین راه حل برای مقابله با مشکلات معده باشد. علاوه بر این، اگر به دلیل استفاده بیش از حد از الکل یا غذاهای اسیدی، در دهان شما عفونت اسیدی وجود داشته باشد، مصرف آب زیاد به راحتی میتواند اثرات این اسیدها را خنثی کند. در این حالت بوی بد دهان سریعتر و راحتتر از بین میرود.

استفاده از خمیر دندان مناسب

سعی کنید از خمیر دندانی که حاوی مقدار زیادی فلوراید است استفاده کنید. فلوراید به لثه‌های ما قدرت و ایمنی لازم برای مقابله با انواع عفونتهای باکتریایی را میدهد.

رفع بوی بد دهان با مسواک زدن زبان

.بسیاری از افراد فقط دندانهای خود را مسواک میزنند. متاسفانه تعدادی از باکتریها هستند که بر روی زبان ما زندگی میکنند. به همین دلیل اگر دائما زبان خود را مسواک نزنید، این باکتریها میتوانند یک پلاک سفید یا زرد رنگ را بر روی زبان شما تشکیل داده، و منجر به ایجاد انواع بیماریهای پوستی بشوند. شما میتوانید برای تمیز کردن زبان خود، از یک برس مخصوص زبان استفاده کنید. اگر این مدل برس را در دسترس ندارید، کافیست هر بار که دندانهای خود را مسواک میزنید، زبان خود را هم با مسواک تمیز کنید.

استفاده از دهان‌شویه مناسب

شما میتوانید برای از بین بردن بوی بد دهان خود از یک دهان شویه حاوی زینک یا همان «روی» استفاده کنید. یونهای موجود در زینک توانایی خنثی کردن ترکیبات مختلف باکتریایی را دارند و به این ترتیب، از ایجاد شدن بوی بد دهان جلوگیری میکنند.

رفع بوی بد دهان با خوردن سبزیجات

برای اینکه بوی بد دهان خود را به شکل طبیعی از بین ببرید، میتوانید سبزیجاتی مانند نعناع و رزماری را بجوید. همچنین دانه شنبلیله در از بین بردن بوی بد دهان بسیار خوب عمل می‌کند. نوشیدن چای شنبلیله برای درمان بوی بد دهان بسیار موثر است. یک قاشق چای خوری دانه شنبلیله را در یک فنجون آب جوش بریزید. این چای را روزی یک بار مصرف کنید.

پیروی از رژیم غذایی مناسب

همانطور که در قسمتهای بالاتر هم ذکر کردیم، در بسیاری از موارد ، بوی بد دهان ناشی از بالا رفتن دمای معده است. به همین دلیل، شما میتوانید یک رژیم غذایی مناسب را انتخاب کنید که در برابر گرمای معده مقاومت کند و سلامت دهان شما را بهبود ببخشد. سعی کنید از مصرف الکل، غذاهای پر ادویه و سرخ شده خودداری کنید. در عوض، تا میتوانید سبزیجات سبز، سیب و هویج را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

درمان بوی بد دهان با مرطوب کردن دهان

یکی دیگر از دلایل شایع ایجاد بوی بد دهان، خشک شدن محیط دهان ما است. به همین دلیل شما باید دهان خود را مرطوب نگه دارید تا ذرات مواد غذایی و باکتریهای مختلف، همراه با رطوبت از دهان شما دور بشوند. در چنین مواردی، نوشیدن آب و چای زیاد میتواند مفید باشد. چای دارای ترکیبات پلی فنول ویژه‌ای است که منجر به کاهش رشد باکتریها در دهان ما میشود.

این نوشیدنی‌ها را نخورید

سعی کنید قهوه، الکل و چای سیاه را از رژیم غذایی خود حذف کنید، چون این نوع نوشیدنیهای غلیظ منجر به خشکی دهان شما شده، و میزان بزاق دهان را کاهش میدهند.

درمان بوی بد دهان با تعویض مسواک

سعی کنید مسواک خود را بعد از گذشت یک فاصله زمانی ۲ الی ۳ ماهه عوض کنید. در صورت ابتلا به بیماری، بهتر است که مسواک خود را بعد از اتمام بیماری عوض کنید. یک مسواک مخصوص با شکل خاص برای تمیز کردن کل محیط دهان خود انتخاب کنید، حداقل روزی دو بار مسواک بزنیدف و حتما بعد از خوردن هر ماده غذایی، لا به لای دندانهای خود را با استفاده از نخ دندان تمیز کنید.

تمیز کردن دندان مصنوعی

اگر از دندان مصنوعی استفاده میکنید، حتما شب در هنگام خواب آن را در بیاورید و خوب تمیز کنید.

رفع بوی بد دهان با قره‌قره آب نمک

یکی از قدیمیترین و رایجترین روشهای خانگی برای حفظ سلامت دهان و دندان، آب نمک قرقره کردن است. بهتر است که دمای اب نمک کمی گرم باشد تا نتیجه بهتری از آن بگیرید. آب نمک، pH دهان را خنثی می‌کند و همچنین محیط دهان شرایط را برای رشد باکتری‌ها سخت می‌کند. آب نمک خواص ضد میکروبی دارد. یک قاشق چای خوری نمک را به یک لیوان آب ولرم اضافه کنید. این مخلوط را هر روز در دهان خود نگه دارید.

نوشیدن چای سبز

بسیاری از افراد دچار بیماری بوی بد دهان هستند و دلایل خاص خود را دارد. خوردن چای سبز به رفع بوی بد دهان شد و مانع از تشکیل پلاک‌ها بر روی دندان‌ها شده و سلامت دهان و دندان شما را تضمین می‌کند. یکی از داروهای خانگی و محبوب ضد باکتری، چای سبز است. پس اگر با یک عفونت باکتریایی مانند هالیتوز یا بوی بد دهان مواجه شدید، سعی کنید هر روز ۳ لیوان چای سبز بنوشید.

رفع بوی بد دهان با نوشیدن آب‌لیمو

آب لیمو ترش تازه حاوی اسید سیتریک است که تولید بیش از حد بزاق را در دهان ما تحریک میکند. همانطور که میدانید، ترشح بزاق برای حفظ سلامت دهان ما بسیار مهم است. علاوه بر این، اسید سیتریک موجود در آب لیمو یا آب پرتقال، توانایی مقابله با بوی بد دهان را دارد و خوشبختانه لیمو ترش و پرتقال در خانه به راحتی در دسترس هستند. محتوای اسیدی در آب لیمو از رشد باکتری در دهان شما جلوگیری می‌کند. یک قاشق سوپ خوری آب لیمو را به یک لیوان آب اضافه کنید و دهان خود را با آن تمیز کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۴۱۷۶۹ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان