//
کدخبر: ۳۳۹۳۷۶ //

پیش بینی روبرو شدن کشور با امواج جدید کرونا در روزهای آتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: پیش بینی می‌شود در روزها و هفته‌های آتی با امواج بیشتری از کرونا در گستره استان‌های کشور روبرو شویم.

پیش بینی روبرو شدن کشور با امواج جدید کرونا در روزهای آتی
به گزارش فرتاک نیوز،

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به اینکه امواج جدید پیک ششم کرونا در راه است، اظهار کرد: با توجه به الگویی که در هر پنج پیک قبلی داشتیم، مراکز استان‌های بخش مرکزی کشور و بخشی از استان‌های جنوبی دچار بحران می‌شدند و به تدریج این روند به استان‌های شمالی کشور، تهران و استان‌های غربی هم تسری پیدا می‌کرد.

وی با اشاره به اینکه این الگوی پیک ششم در حال تبعیت از سایر پیک‌های قبلی کووید ۱۹ است، افزود: پیش بینی می‌شود در روزها و هفته‌های آتی با امواج بیشتری از کرونا در گستره استان‌های کشور روبرو شویم.

به گفته زالی هنوز شواهدی مبتنی بر شیوع سویه کرونای دلتا در کشور را داریم ولی بنظر می رسد این جهش به سرعت در حال تبدیل شدن به کرونای امیکرون است.

وی اضافه کرد: اُمیکرون به دلیل نوع علایم با سایر بیماری‌ها مثل سرماخوردگی ممکن است اشتباه تشخیص داده شود؛ بنابراین به نظر می‌رسد این موضوع نتیجه تست‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با بیان اینکه مراکز بهداشتی و مراکزی که واکسیناسیون علیه کرونا را انجام می دهند در آماده باش کامل قرار دارند، از واکسیناسیون کودکان ۹ تا۱۲ ساله خبر داد.  

زالی ایمنی گریزی سویه اومیکرون را یکی دیگر از ویژگی‌های این ویروس دانست و عنوان کرد: عدم پوشش واکسیناسیون حداکثری خصوصا در نوبت سوم می‌تواند نقطه خطر تلقی شود.

وی تاکید کرد: در هفته‌های آتی با سیری فزاینده با افزایش آمار مبتلایان روبرو خواهیم شد.

 زالی با بیان اینکه از هفته گذشته سرمنشا شکل گیری موج جدید کرونا پیش بینی شده بود افزود:حجم بالای مراجعان سرپایی با علایم تنفسی از هفته گذشته رو به افزایش بود و طبیعتا چون رنگ بندی شهرها بر مبنای میزان  تعداد بستری شدگان است؛ بنابراین با تاخیر بیشتری در مقایسه با مراجعان سرپایی تغییر رنگ بندی در نقشه جغرافیایی مشخص می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: اگر چنانچه در حال حاضر شهری در شرایط نارنجی کرونایی قرار گیرد به سرعت دچار تغییر رنگ خواهد شد.

 زالی ادامه داد: این موضوع که اُمیکرون بیماری زایی کمتری دارد به تنهای کفایت نمی‌کند؛ چرا که وقتی حجم مبتلایان کرونایی بالاتر رود خصوصا در گروه‌های سنی بالاتر و یا واکسینه نشده طبیعتا می‌تواند خطر آفرین باشد.

به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی موضوع مهم این است که تاب آوری سیستم بهداشتی و درمانی کشور باید به گونه‌ای تنظیم شود که بتواند با امواج سهمگین بیماری مقاومت کند، حتی ممکن است اُمیکرون با بیماری زایی کمتر هم سیستم های بهداشت و درمان را دچار چالش کند.

وی با بیان اینکه درباره جشن‌های ویژه پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی فردا در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری لازم اتخاد خواهد شد، گفت: بر اساس اعلام رسمی رئیس جمهور، شرط استمرار فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی و آموزشی رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

 زالی از روند رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقاد کرد و گفت: متاسفانه هنوز شش میلیون از شهروندان واجد شرایط در برابر کرونا واکسینه نشده‌اند.

وی با بیان اینکه استقبال مردمی از واکسناسیون نوبت سوم باید با شتاب بیشتری انجام شود تاکید کرد: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، کاهش حضور در مراکز پرتردد و پرازدحام شهر و قرنطینه کردن گروه‌های پرخطر باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این موضوع که تهران با تاخیر بیشتری از لحاظ شیوع کرونا معمولا مواجه است، ادامه داد: به نظر می‌رسد سویه اُمیکرون در کلان شهر تهران با دلیل ترددهای بسیار بالا، تجمعات، مترو و مراکز پرخطر با سرعت بالاتری شکل بگیرد.

زالی توصیه کرد: بهترین سلاح در برابر کرونا پیشگیری، رعایت پروتکل‌ها، واکسیناسیون است.

وی با بیان اینکه مراکز بهداشتی و مراکزی که واکسیناسیون علیه کرونا را انجام می‌دهند در آماده باش کامل قرار دارند، از واکسیناسیون کودکان ۹ تا۱۲ ساله خبر داد و افزود: خوشبختانه انجام واکسیناسیون برای گروه‌های ۹ تا ۱۲ سال می تواند کمک شایان توجهی به کنترل کرونا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اهتمام والدین برای واکسینه شدن کودکان در برابر کرونا را خواستار شد و گفت: در کودکان واکسیناسیون بسیار موثر تر و کاراتر سیستم ایمنی را تجهیز خواهد کرد.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
منبع: اقتصاد آنلاین
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۹۳۷۶ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان