//
کدخبر: ۳۳۶۳۷ //

یک آزمون، برای اینکه بدانیم سرطان خواهیم گرفت یانه؟

این مقاله فوق العاده که از Access Health ترجمه شده است در واقع آزمونی است که به ما خواهد گفت چقدر احتمال دارد سرطان بگیریم ؟ هر یک از پرسش های این آزمون را به دقت بخوانید و دور عدد مربوط به پاسخ آن سوال ، بله یا خیر بدهید

یک آزمون، برای اینکه بدانیم سرطان خواهیم گرفت یانه؟
به گزارش فرتاک نیوز،

این مقاله فوق العاده که از Access Health ترجمه شده است در واقع آزمونی است که به ما خواهد گفت چقدر احتمال دارد سرطان بگیریم ؟ هر یک از پرسش های این آزمون را  به دقت بخوانید و دور عدد مربوط به پاسخ آن سوال ، بله یا خیر بدهید . در پایان هر بخش از آزمون ، اعدادی که دور آنها خط کشیده اید با هم جمع کنید . برای گرفتن بهترین نتیجه ممکن ، با خود صادق و دقیق باشید.

چقدر احتمال دارد سرطان پستان بگیریم ؟ ( ویژه خانم ها )

شروع آزمون سرطان که پاسخ با بله و خیر می باشد .

۱- آیا حداقل ماهی یکبار سینه هایتان را معاینه می کنید ؟

    ( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

۲- آیا به طور منظم سینه هایتان را در آینه مشاهده می کنید تا از نبود هرگونه خراشیدگی ، برآمدگی ، ترشح از نوک سینه ها یا تغییرات دیگر مطمئن شوید ؟ ( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

۳- آیا مادر ، خواهر یا دختر شما سابقه سرطان پستان دارند ؟

    ( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

۴- آیا تابحال باردار شده اید ؟ ( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

۵- آیا تاکنون سابقه ی وجود توده یا کیستی در سینه ها یا زیر بغل تان داشته اید ؟ ( بله ۲ نمره ، خیر ۱ نمره )

مجموع نمره شما از این بخش …………

 

چقدر احتمال دارد سرطان پوست بگیریم ؟ ( ویژه خانم ها و آقایان )

شروع آزمون سرطان که پاسخ با بله و خیر می باشد .

 ۱- آیا شما در روز زمان زیادی را در فضای آزاد سپری می کنید ؟

    ( بله ۲ نمره ، خیر ۱ نمره )

 ۲- آیا وقتی در هوای آفتابی بیرون می روید ، از ضد آفتاب با Spf 30 یا بالاتر استفاده می کنید ؟ ( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

 ۳- آیا برای اینکه پوستتان همیشه رنگ برنزه داشته باشد ، به طور متناوب از  سولاریوم یا تخت های برنزه استفاده می کنید یا آفتاب می گیرید ؟

    ( بله ۲ نمره ، خیر ۱ نمره )

۴- آیا هر ماه همه خال هایتان را بررسی و پوست بدنتان را بخصوص در جاهایی که دیدنشان سخت است مانند پشت ، ناحیه تناسلی ، گردن و زیر موها معاینه می کنید ؟ ( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

۵- آیا از عینک آفتابی مناسب که اشعه های زیانبار آفتاب را جذب می کند ، استفاده می کنید ؟ ( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

مجموع نمره شما از این بخش …………

 

چقدر احتمال دارد سرطان دستگاه تناسلی بگیریم ؟ ( ویژه آقایان )

شروع آزمون سرطان که پاسخ با بله و خیر می باشد .

۱- آیا هر از گاه آلت تناسلی خود را معاینه می کنید تا اگر توده یا برآمدگی در آن باشد ، مشاهده کنید ؟ ( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

۲- آیا در خانواده شما ، برادر ، پدر ، پدربزرگ ، عمو ، دایی کسی سابقه سرطان پروستات یا سرطان بیضه داشته است ؟ ( بله ۲ نمره ، خیر ۱ نمره )

۳- آیا متاهل و به همسر خود وفادارید ، آلت خود را قبل از رابطه جنسی با آب ولرم و صابون می شویید ، از کاندوم استفاده می کنید و ارتباط زناشویی مطمئن و ایمنی دارید ؟ ( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

۴- آیا از مواجهه با مواد خطرناک محیطی مانند جیوه ، قطران ذغال سنگ ، بنزن ، کرومات و وینیل کلراید دوری می کنید ؟ ( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

مجموع نمره شما از این بخش …………

چقدر احتمال دارد سرطان دستگاه تناسلی بگیریم ؟ ( ویژه خانم ها )

شروع آزمون سرطان که پاسخ با بله و خیر می باشد .

۱- شما به طور منظم تست پاپ اسمیر انجام می دهید ؟

( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

۲- آیا شما تابحال دچار عفونت ویروسی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی که عامل بیماری زگیل تناسلی است یا ویروس اپشتین بار یا سایر ویروس هایی که احتمال سرطان را افزایش می دهند ، شده اید ؟ ( بله ۲ نمره ، خیر ۱ نمره )

۳- آیا مادر ، خواهر یا دختر شما سابقه ی سرطان سینه ، گردن رحم ، رحم یا تخمدان بویژه در سن جوانی داشته اند ؟ ( بله ۲ نمره ، خیر ۱ نمره )

۴- آیا متاهل و به همسر خود وفادارید و ارتباط زناشویی مطمئن و ایمنی دارید ؟ رابطه جنسی پرخطر و بدون استفاده دائمی از کاندوم ، خطر ابتلا به بیماری های آمیزشی ، عفونی و دستگاه تناسلی را افزایش می دهد .

    ( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

۵- آیا شما چاق هستید ، استروژن مصرف می کنید یا رژیم غذایی تان مملو از چربی های اشباع شده است ؟ ( بله ۲ نمره ، خیر ۱ نمره )

مجموع نمره شما از این بخش …………

چقدر احتمال دارد سرطان بگیریم ؟ ( ویژه خانم ها و آقایان )

شروع آزمون سرطان که پاسخ با بله و خیر می باشد .

۱-آیا در بیشتر روزهای هفته سیگار یا قلیان می کشید ؟

    ( بله ۲ نمره ، خیر ۱ نمره )

۲- آیا رژیم غذایی شما سرشار از میوه و سبزی است ؟ ( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

۳- آیا چاق هستید یا شیوه زندگی و کارتان ایجاب می کند دائم بنشینید و بی تحرک باشید ؟ ( بله ۲ نمره ، خیر ۱ نمره )

۴- آیا آلودگی هوا در محل زندگی شما زیاد است یا در محل کارتان دائم با مواد شیمیایی خاصی سر و کار دارید ؟ ( بله ۲ نمره ، خیر ۱ نمره )

۵- آیا مراقب مقدار چربی حیوانی موجود در رژیم غذایی تان هستید و معمولا روغن زیتون یا روغن کانولا را به جای چربی های حیوانی مصرف می کنید ؟ ( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

۶- آیا مشروبات الکلی مصرف می کنید ؟ ( بله ۲ نمره ، خیر ۱ نمره )

۷- آیا مواد سرشار از لیکوپن مانند گوجه فرنگی و آنتی اکسیدان مصرف می کنید ؟ ( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

۸- آیا به بدنتان توجه دارید و به تغییراتی که در بدن خود می بینید دقت می کنید ؟ ( بله ۱ نمره ، خیر ۲ نمره )

۹- آیا آلودگی هوا در محل زندگی شما زیاد است یا در محل کارتان دائم با مواد شیمیایی خاصی سر و کار دارید ؟ ( بله ۲ نمره ، خیر ۱ نمره )

۱۰- آیا در خانواده تان کسی سابقه زخم معده یا سرطان روده بزرگ ، رکتوم  ، معده یا سایر قسمتهای دستگاه گوارش دارد ؟

( بله ۲ نمره ، خیر ۱ نمره )

مجموع نمره شما از این بخش …………

 

تفسیر آزمون

به سوال هایی که پاسخ داده اید نگاه کنید و با دقت به دنبال پرسش هایی بگردید که از آنها نمره ۲ دریافت کرده اید . نمره ۲ نمایانگر رفتار پرخطر است بنابراین سعی کنید با کمک پزشک رفتارتان را به نحوی تغییر دهید که در آینده از همین پرسش ها هم نمره ۱ بگیرید .

 

در کدام بخش از آزمون نمره های شما اغلب ۲ هستند ؟ آیا در هر یک از بخش های ۱، ۲، یا ۳ مجموع امتیاز شما ۶ یا بالاتر شده است ؟ آیا در بخش ۴ آزمون ، مجموع نمره شما ۱۱ یا بیشتر شده است ؟ اگر اینچنین است ، حداقل یک عامل خطرساز ابتلا به سرطان را دارید که می توان آن را شناسایی کرد . هر چه نمره های شما بالاتر باشد ، خطر بیشتری تهدیدتان می کند .

 

حالا چه کار کنیم ؟

هدف از انجام این آزمون ، شناسایی رفتارها و عادت های خاصی است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند . این کار باعث می شوند رفتارهای پرخطر را ترک کنید و خود را از خطر ابتلا به سرطان در امان نگه دارید . واقعیت این است که برخی از عوامل ابتلا به سرطان مانند وراثت یا عوامل زیست محیطی را نمی توان تحت کنترل درآورد اما عوامل متعدد دیگری نیز وجود دارند که می توان با تغییر در شیوه ی زندگی آنها را کنترل کرد و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش داد .

 

کاری که امروز می توانید انجام دهید :

پستان ها یا بیضه های خود را معاینه کنید و با خودتان قرار بگذارید حتما هر ماه این کار را انجام دهید . برای آموختن روش صحیح انجام این کار از پزشک تان کمک بگیرید . رژیم غذایی را رعایت کنید . همراه ناهار یا شام ، حتما سالاد بخورید . سبزی های سبز رنگ را در جدول تغذیه سالم روزانه خود بگنجانید .

 

کارهایی که می توانید ظرف ۲ هفته آینده انجام دهید :

کرم یا لوسیون ضد آفتاب بخرید . ایرانی یا خارجی آن چندان تفاوتی ندارند نکته مهم اینکه SPF آن حداقل ۳۰ باشد . خود را به استفاده از ضد آفتاب عادت دهید . از بیرون رفتن در بین ساعت های ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر خودداری کنید . در این ساعت ها اشعه آفتاب از هر زمان دیگری قوی تر و زیانبارتر است .

سابقه خانوادگی خودتان را از نظر سرطان پیدا کنید . برای اینکار از والدین حتی خاله ها ، عمه و دایی ها کمک بگیرید . شما می توانید بفهمید از نظر ژنتیکی چقدر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستید .

 

کارهایی که تا چند ماه آینده می توانید انجام دهید :

سعی کنید به وزن ایده آل دست پیدا کنید . در هر سنی که هستید ، در روز دقایقی ورزش کنید . وزن مناسب و شروع برنامه منظم تمرینات ورزشی خطر ابتلا به سرطان را بسیار کاهش می دهد .

سیگار ، قلیان و الکل را ترک کنید . حتی دود سیگار اطرافیان هم سرطان زاست بنابراین سعی کنید از جاهای پردود و آلوده دور شوید .

 

منبع: بهداشت نیوز
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۶۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان