//
کدخبر: ۳۳۴۸۳۷ //

پارکینسون از عوارض کرونا است؟

پژوهشگران انجمن شیمی آمریکا احتمال می‌دهند بین عفونت کرونا و بیماری پارکینسون ارتباطی وجود دارد.

پارکینسون از عوارض کرونا است؟
به گزارش فرتاک نیوز،

پس از شیوع کرونا در سراسر جهان، چند مورد ابتلای بیماران نسبتا جوان به پارکینسون، پس از بهبودی از کرونا گزارش شده است. همین موضوع محققان را به فکر واداشته که آیا بین کرونا و پارکینسون رابطه‌ای وجود دارد؟

مطالعات جدید نشان می‌دهد پروتئین عامل کرونا با یک پروتئین عصبی به نام α-synuclein برهم‌کنش دارد و باعث تشکیل فیبریل آمیلوئید می‌شود. این پروتئین در بیماری پارکینسون دخیل است و باعث مرگ نورن‌های تولیدکننده دوپامین در مغز می‌شود.

از دست دادن حس بویایی یکی از عوارض کرونا است؛ از طرفی این عارضه در بیماران مبتلا به پارکینسون هم دیده می‌شود؛ بنابراین محققان احتمال می‌دهند پروتئین عامل کرونا یعنی  SARS-CoV-۲ نیز می‌تواند باعث تجمع پروتئین α-synuclein شود.

ویروس SARS-CoV-۲ به طور معمول باعث مشکلات عصبی مانند سردرد، مه مغزی و از دست دادن حس بویایی می‌شود، اکنون محققان نمی‌دانند که آیا این علائم ناشی از ورود ویروس به مغز است یا ناشی از سیگنال‌های شیمیایی منتشر شده در مغز، توسط سیستم ایمنی در مقابله با ویروس است. پاسخ این سوال می‌تواند درک درستی از رابطه بیماری کرونا با پارکینسون یا دیگر بیماری‌های عصبی در اختیار قرار دهد.

نتایج این مطالعه در نشریه ACS Chemical Neuroscience منتشر شده است.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۴۸۳۷ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان