//
کدخبر: ۳۳۳۳۹۵ //

ممنوعیت مصرف آویشن برای این افراد!

آویشن می‌تواند درمانی طبیعی و بی‌خطر برای مسمومیت، بهبود وضعیت سیستم ایمنی، درمان آکنه و سرطان روده بزرگ باشد اما برای برخی افراد همچون مادران باردار مناسب نیست.

ممنوعیت مصرف آویشن برای این افراد!
به گزارش فرتاک نیوز،

آویشن از خانواده گیاه نعناع است که به شکل درختچه‌ای کوچک و پر از شاخه های علفی می‌باشد. آویشن گیاهی است که از خواص و مزایای زیاد آن در بهبود و درمان بسیاری از بیماری‌ها استفاده می‌شود. آویشن یک آنتی‌اکسیدان قوی برای حفظ چربی‌های بدن در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد است. امروزه اغلب از آویشن به صورت دمنوش و یا مصارف آشپزی استفاده می‌شود. اما به طور کلی، گیاه و دمنوش آویشن در مصارف زینتی، آشپزی، مواد شوینده و مواد دارویی کاربرد زیادی دارد.

خواص آویشن

از آویشن در دوران رم باستان، برای جلوگیری از مسمومیت استفاده می‌شد، مثلا اگر شخصی دچار مسمومیت می شد، او را با آب آویشن حمام می‌کردند تا از تاثیرات مسمومیت جلوگیری کنند. در زمان‌های قدیم که یخچال وجود نداشت از آویشن را در پخت غذا استفاده می‌کردند تا تأثیر مخرب گوشت فاسدشده را کم کند و از بروز بیماری‌های ناشی از مصرف غذای ناسالم پیشگیری کنند. همچنین به جای آنتی بیوتیک‌های قوی امروزی، از آویشن برای درمان زخم‌ها استفاده می‌کردند.

چنانچه در مطلب خواص آویشن به صورت کامل توضیح دادیم به طور کلی آویشن تاثیر بسیار زیادی در بهبود وضعیت سیستم ایمنی، دستگاه‌های تنفسی، گوارشی، عصبی و بخش‌های دیگر بدن دارد. تاثیر این گیاه را بر افزایش قد و طول عمر نمی‌توان نادیده گرفت. روغن این گیاه برای افزایش قدرت ذهن، تسریع گردش خون، جوانسازی پوست و بهبود سلول‌های بدن دارای خواص بسیار است. همچنین در درمان آکنه، کاهش فشار خون، سرطان روده بزرگ، کاهش موخوره و ریزش مو نیز دارای فواید زیادی می‌باشد.

این گیاه آنتی باکتریال دارای ویتامین K است که موجب افزایش کلیسیم، آهن و بهبود پوکی استخوان می‌شود.

آویشن دارای موادی به نام تیمول و کلرهگزیدین است که از پوسیدگی دندان جلوگیری می کنند.

علاو بر این بیماران کلیوی و افراد دارای تنگی نفس می بایست برای بهبود و کاهش بیماری، از ترکیب یک قاشق مرباخوری عسل را با ۱۰ گرم گیاه آویشن دمنوش تهیه کرده و آن را میل کنند.

زمانی که پای سلامتی به میان می آید، آویشن مانند یک داروخانه مجهز، سلامت بدن را تامین می‌کند اما همین گیاه درمانی قوی، برای برخی افراد مضر است.

چه کسانی نباید آویشن مصرف کنند؟

خواص آویشن بی‌شمار است اما افرادی هستند که نباید از این گیاه دارویی فوق‌العاده استفاده کنند مانند:

خانم های باردار

مصرف بیش از اندازه گیاه آویشن در بارداری خطر افزایش سقط جنین را به همراه دارد. زنان باردار و شیرده نباید بدون نظر پزشک، از مکمل‌ها و داروهای گیاهی استفاده کنند.

افراد دچار حساسیت

ماده شیمیایی تیمول که در آویشن وجود دارد باعث کاهش ضربان قلب، افت دمای بدن، بروز حالت تهوع ، استفراغ، سرگیجه و سردرد می‌شود. تیمول و کارواکرول از ترکیبات شیمیایی آویشن هستند. افرادی که حساسیت دارند ممکن است پس از مصرف آویشن از تحریک غشاهای مخاطی رنج ببرند. بنابراین نباید از آویشن استفاده کنند.

افرادی که شیمی درمانی می‌شوند

افرادی که شیمی درمانی می‌کنند قبل از استعمال موضعی آویشن، به شکل تیمول، که باعث جذب فلوروراسیل (داروی درمان سرطان) می شود با پزشک مشورت نمایند.

کودکان زیر ۱۰ سال

مصرف آویشن برای کودکان زیر ۱۰ سال خطرناک است حتی از دهانشویه‌ی لیسترین هم که حاوی آویشن است نباید به عنوان ضدعفونی کننده دهان برای کودکان مصرف شود و استفاده از آن باید تحت نظر پزشک باشد.

افراد دچار آلرژی به خانواده نعناع

برخی افراد به به گیاهانی از خانواده نعناع آلرژی دارند و مصرف آنها موجب بروز حساسیت در این افراد می شود. مثلا در صورت وجود حساسیت به رزماری، کرفس و پونه، ممکن است به آویشن نیز حساسیت وجود داشته باشد.

افراد دچار اختلالات انعقاد خون

در صورت ابتلا به اختلالات انعقاد خون و یا استفاده از رقیق کننده خون ، از مصرف زیاد آویشن خودداری کنید. همچنین ۲ هفته قبل از عمل جراحی باید مصرف آویشن را کنار بگذارید.

افرادی که داروهای جایگزین هورمونی مصرف می‌کنند

آویشن موجب اختلال در عملکرد گیرنده‌ی پروژسترون و استروژن می‌شود. بنابراین در صورت مصرف داروهای پیشگیری از بارداری و یا داروهای جایگزین هورمونی، برای استفاده از آویشن با پزشک مشورت کنید.

افراد مبتلا به کم و پرکاری تیروئید

افراد مبتلا به کم و پرکاری تیروئید نباید از آویشن استفاده نمایند زیرا بر روی غده تیروئید تاثیری منفی می گذارد. اما مصرف منظم آویشن ممکن است سطح هورمون تیروئید را کاهش دهد. اگر مراحل درمانی جایگزین تیروئید را طی می‌کنید یا در حال مصرفِ داروهای ضدتیروئید هستید، باید از مصرف دمنوش آویشن پرهیز کنید.

نکته:

اگر دچار سابقه ابتلا به بیماری‌های قلبی، زخم معده یا اختلالات گوارشی هستید، با احتیاط عمل کنید و با تجویز پزشک آویشن مصرف کنید.

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۳۳۹۵ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان