//
کدخبر: ۳۳۲۴۱۳ //

در اتاق گرم نخوابید!

خوابیدن با وسیله ی گرمایشی روشن در طی شب می تواند شما را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ها و دیگر بیماری های جدی کند و هوای اتاق را هم مسموم می سازد.

در اتاق گرم نخوابید!
به گزارش فرتاک نیوز،

استفاده از وسایل گرمایشی ممکن است گزینه ی همیشگی شما با فرا رسیدن فصل سرما باشد. و گرچه حس خوبی است که صبح ها وقتی از زیر پیتو بیرون می آییم از سرما به خود نلرزیم، اما شاید دستگاه ایمنی بدن تان نظر دیگری داشته باشد. خوابیدن با وسیله ی گرمایشی روشن در طی شب می تواند شما را بیشتر مستعد ابتلا به عفونت ها و دیگر بیماری های جدی کند و هوای اتاق را هم مسموم می سازد.

در ادامه از مضرات خوابیدن با وسیله گرمایشی روشن بیشتر خواهیم گفت.

۱- می تواند کیفیت خواب را پایین آورد

شب ها بدن با دور کردن گرما از مرکز خود، با کاهشی اندک در حرارت مرکزی خود مواجه می شود. این امر به بدن می فهماند که وقت خواب فرا رسیده است. با این حال، اگر دمای اتاق بالا باشد، این مسأله می تواند فرآیند تنظیم حرارت بدن را به تأخیر اندازد و شما را دچار خستگی و بی قراری و اذیت تان کند.

بالا بودن دمای محیط می تواند مدت زمان خواب NREM (خواب با حرکت آرام چشم) را کاهش دهد. این امر نه تنها باعث می شود روز بعد سرحال نباشید، بلکه بر روی روند ترمیم بدن، یکپارچه شدن حافظه، یادگیری و دیگر فرآیندهای بدن هم اثر بگذارد. به همین دلیل شاید بهتر باشد به جای روشن کردن یک وسیله گرمایشی، یک پتو بیشتر روی خود بیاندازید، چون اگر گرم تان شود می توانید یکی از لایه های رویی را کنار بزنید.

۲- می تواند باعث سینه درد و مشکلات قلبی شود

وسایل گرمایشی حرارت زیادی ایجاد می کنند، امری که باعث بالا رفتن سطح کربن مونوکسید درون هوای اتاق می شود. به همین دلیل است که توصیه نمی شود وسیله گرمایشی را طولانی مدت روشن نگه دارید، چون حرارت ناشی از آن باعث می شود سطح کربن مونوکسید به بالاتر از میزان بی خطر برسد که برای سلامت مضر است.

آثار ناشی از روشن نگه داشتن وسیله گرمایشی به مدت طولانی می تواند باعث سینه درد و دیگر مشکلات قلبی شود. در چنین شرایطی افراد مبتلا به بیماری های مرتبط با قلب و بیماران مبتلا به آسم باید بیشتر مراقب باشند چون به ویژه این افراد در معرض خطر قرار دارند.

۳- می تواند قدرت باروری مردان را تحت تأثیر قرار دهد

قرارگیری طولانی مدت در معرض حرارت ممکن است بر روی قدرت باروری مردان اثرگذار باشد. با این حال، خوشبختانه آثار منفی گرما جبران ناپذیر نیست. بنابراین هیچ وقت برای خاموش کردن وسیله ی گرمایشی تان و خوابیدن در یک اتاق خنک تر دیر نیست.

۴- می تواند پوست را خشک کند

خوابیدن با وسیله گرمایشی روشن در طی شب می تواند باعث خشک شدن پوست به دلیل کمبود رطوبت هم شود. این امر می تواند باعث شود پوست تان راحت تر تحریک، پوسته پوسته و دچار خارش شود. کسانی که معمولاً وسیله ی گرمایشی نزدیک به خود را روشن نگه می دارند، بیشتر در معرض خطر خشکی پوست و دیگر علائم ذکر شده هستند.

۵- می تواند هوای اتاق را مسموم کند

اگر اتاق تهویه ی مناسبی نداشته باشد (امری که مدیریت آن در هنگام خواب دشوار است) انتشار طولانی مدت حرارت زیاد می تواند اثری منفی بر کیفیت هوای اتاق داشته باشد. این امر می تواند در بلند مدت پیامدهایی برای سلامت بدن داشته باشد و منجر به مشکلات تنفسی همچون آسم، واکنش های آلرژیک و دیگر بیماری های جدی شود.

۶- می تواند دستگاه ایمنی بدن را سرکوب کند

باکتری ها در هوای خشک بیشتر دوام می آورند. به همین دلیل است که روشن گذاشتن وسیله گرمایشی شرایط مناسبی برای رشد باکتری ها فراهم می کند. در حقیقت، به همین خاطر است که در فصل سرما که هوای خانه خشک تر است، معمولاً بیشتر بیمار می شویم.

۷- نوزادان هم از اتاق گرم خوش شان نمی آید

نوزادان حساسیت بیشتری به گرمای هوا دارند چون پوست آن ها به میزان قابل توجهی سریع تر خشک می شود. علاوه بر این، مخاط درون بینی که باکتری ها را به دام می اندازد در هوای گرم به راحتی خشک می شود. با خشک شدن مخاط، دستگاه ایمنی بدن هم ضعیف می شود و بیشتر مستعد ابتلا به عفونت می شویم. دستگاه ایمنی بدن ما آنقدری قوی هست که از پس آن برآید، اما در مورد نوزادان اینگونه نیست و آن ها آسیب پذیری بیشتری در برابر عفونت ها دارند.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام فرتاک نیوز کلیک کنید.
آیا این خبر مفید بود؟
کدخبر: ۳۳۲۴۱۳ //
ارسال نظر
 
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان
اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان